ILPB1/415-257/07-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-257/07-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 11 grudnia 2007 r.), uzupełnionym w dniu 29 stycznia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia wydatków poniesionych na uzyskanie licencji zarządcy-pośrednika nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia wydatków poniesionych na uzyskanie licencji zarządcy-pośrednika nieruchomości do kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek podpisany był przez pełnomocnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 10 stycznia 2008 r., znak ILPB1/415-257/07-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 stycznia 2008 r., a w dniu 29 stycznia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w październiku 2007 r. rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania nieruchomościami i pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości. Warunkiem prowadzenia ww. działalności było uzyskanie licencji pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Wnioskodawca podał, iż zasady ubiegania się o ww. dokument regulują:

* § 27 ust. 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 35, poz. 314),

* § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Budownictwa (Dz. U. Nr 131, poz. 906).

Wnioskodawca poinformował, iż przed rozpoczęciem działalności gospodarczej poniósł wydatki, które nie zostały mu zrefundowane przez pracodawcę. A mianowicie: w 2004 r. - kurs dla kandydatów na zarządców w Zachodnim (...) za kwotę 1800 zł, w 2005 r. - kurs "Pośrednik..." za kwotę 1500 zł, oraz praktyka dla kandydatów na zarządców nieruchomości w Zachodnim (...) w wysokości 2100 zł, w 2007 r. - opłaty egzaminacyjne - 3 obligatoryjne egzaminy ustne po 400 zł - razem wydatek 1200 zł.

Licencja została wydana w październiku 2007 r.. Wnioskodawca wskazał, że obowiązek wniesienia opłaty egzaminacyjnej wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2005 r. w sprawie wysokości opłaty egzaminacyjnej oraz wynagradzania członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej (Dz. U. Nr 53, poz. 476). Uzyskanie licencji było warunkiem legalnie wykonywanej działalności gospodarczej. Agencja nieruchomości nie może działać bez odpowiedniego przygotowania merytorycznego, udokumentowanego licencją Ministra Budownictwa oraz bez przygotowania praktycznego, jakim w przypadku Wnioskodawcy była odpłatna praktyka w Zachodnim (...). Wnioskodawca podaje, że prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, a do księgowania przyjął metodę, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

1.

Czy poniesione wydatki związane z uzyskaniem licencji zarządcy-pośrednika nieruchomości stanowią koszt uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jeśli zostały poniesione przed jej rozpoczęciem.

2.

Czy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione tylko w 2007 r., czy również wydatki poniesione w latach 2004 i 2005, gdyż mają ścisły związek z uzyskaniem licencji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Wydatki poniesione na kurs, praktykę i egzamin nie mieszczą się w zakresie kosztów nie stanowiących uzyskania przychodów i są bezpośrednio związane z pozyskaniem przychodów. Koszty poniesione w celu uzyskania licencji uprawniającej do legalnego prowadzenia przedsiębiorstwa w zakresie obrotu i zarządzania nieruchomościami miały niewątpliwie wpływ na możliwość osiągania przychodów.

W związku z tym, że działalność została rozpoczęta w 2007 r. - zdaniem Wnioskodawcy - kosztem uzyskania przychodów będą koszty (wydatki) poniesione w tym roku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy. Oznacza to, że mogą to być wydatki bezpośrednio lub pośrednio, związane z celem jakim jest uzyskanie przychodu. Dla potrzeb podatkowych ważne jest, aby wydatek był poniesiony w określonym celu. Zatem podatnik powinien wykazać związek między wydatkiem a przychodem, działając w przekonaniu, że poniesienie kosztu doprowadzi do osiągnięcia lub zwiększenia przychodów. Ponadto, aby określony wydatek mógł być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi być faktycznie poniesiony i nie może być wyłączony z kosztów podatkowych w oparciu o art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do stwierdzenia czy poniesiony wydatek na uzyskanie licencji zarządcy-pośrednika nieruchomości może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej istotnym jest ustalenie, czy taki wydatek związany jest ze zdobywaniem uprawnień i umiejętności, które są potrzebne w prowadzonej działalności i mają związek z tą działalnością, czy też wydatek służy tylko podnoszeniu ogólnego poziomu wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą, a więc który co do zasady ma charakter osobisty. Koszt podatkowy musi być także odpowiednio udokumentowany.

Wydatki związane z dokształcaniem w formie różnego rodzaju kursów nie są ujęte w katalogu zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego statusu konieczne jest również, jak już wcześniej wspomniano, zaistnienie związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Na gruncie podatku dochodowego istotny jest podział wydatków związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych (dokształcaniem) osób prowadzących działalność gospodarczą na dwie grupy:

1.

wydatki związane z podnoszeniem posiadanych kwalifikacji zawodowych,

2.

wydatki związane z podnoszeniem ogólnego poziomu wiedzy.

Do pierwszej grupy wydatków należy zakwalifikować wydatki związane z różnymi formami kształcenia, w tym w formie kursów, w ramach których podatnik nabywa umiejętności i wiedzę w zakresie prowadzenia działalności.

Druga grupa wydatków obejmuje zaś wydatki podnoszące ogólny poziom wiedzy i wykształcenia nie związanego z działalnością gospodarczą.

Z powyższych wydatków, jako uzasadnione racjonalnie i gospodarczo, których poniesienie może przyczynić się do osiągnięcia przychodów ze źródła jakim jest działalność gospodarcza, uznać należy wydatki na kształcenie, które pozwolą podatnikowi nabyć uprawnienia, umiejętności i wiedzę niezbędną w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że uzyskanie licencji zarządcy-pośrednika nieruchomości jest niezbędne do prowadzenia działalności. Zatem poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z ubieganiem się o ww. licencję przyczynią się w przyszłości do zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z tym poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z uzyskaniem ww. licencji mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z treścią art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do rozliczenia przyjął metodę, o której mowa w art. 22 ust. 4 ww. ustawy. W myśl tego przepisu koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

Rozstrzygając kwestię momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, kosztów związanych z uzyskaniem licencji, poniesionych przed rozpoczęciem działalności, należy mieć na uwadze, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają unormowania, które zabraniałoby zaliczenia do kosztów, wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jednakże obowiązek udowodnienia wpływu poniesionego wydatku na wysokość przychodu spoczywa na podatniku. Zatem koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem stanowią koszty uzyskania przychodu.

W związku z tym jak wynika z powyższych uregulowań prawnych, Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć wydatki poniesione w 2007 r..

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl