ILPB1/415-255/13-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-255/13-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (wg daty wpływu), uzupełnionym w dniu 29 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu używanych sprzętów od osób fizycznych:

* za pomocą podpisanej przez obie strony transakcji umowy kupna-sprzedaży - jest prawidłowe,

* za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający nie zwróci podpisanego egzemplarza umowy - jest nieprawidłowe,

* za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający zwróci niepodpisany egzemplarz umowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu używanych sprzętów od osób fizycznych: za pomocą podpisanej przez obie strony transakcji umowy kupna-sprzedaży; za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający nie zwróci podpisanego egzemplarza umowy, a także za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający zwróci niepodpisany egzemplarz umowy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 21 marca 2013 r. znak ILPB1/415-255/13-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 marca 2013 r., a w dniu 29 marca 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 27 marca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca będący osobą fizyczną, prowadzącą samodzielnie działalność gospodarczą, zamierza prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, a tym samym opodatkowywać swoje dochody na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca obecnie prowadzi dokumentację księgową w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na skupie używanych telefonów komórkowych, komputerów stacjonarnych oraz komputerów przenośnych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a następnie sprzedaży ich również osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej.

Zainteresowany nie prowadzi działalności komisowej. W związku z prowadzoną działalnością, zamierza nabywać towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności, poprzez zawieranie umów na portalu aukcyjnym, gdzie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą wystawiają oferty sprzedaży swoich dóbr, m.in. towarów stanowiących przedmiot handlu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca każdorazowo w sytuacji transakcji zakupu towarów od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, sporządzać będzie trzy egzemplarze umowy kupna-sprzedaży danego towaru i przekazywać będzie dwa z nich sprzedającemu, celem ich podpisu i zwrotu jednego z nich. Umowa kupna-sprzedaży zawierać będzie co najmniej: nazwy, imiona, nazwiska, adresy i inne dane identyfikacyjne strony transakcji (sprzedawcy i kupującego), datę dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia umowy kupna-sprzedaży, nazwę przedmiotu sprzedaży, w tym również jego ilość i wartość w walucie polskiej.

Trzeci egzemplarz, podpisany tylko przez Wnioskodawcę pozostawiany będzie w jego dokumentacji.

W treści każdej umowy kupna-sprzedaży zawarta będzie klauzula, że integralną część umowy stanowić będzie specyfikacja oferty sprzedaży sprzedającego, która zawierać będzie: numer oferty, cenę, nazwę i ilości towarów, dane identyfikujące strony oraz zwolnienie z podpisu tej specyfikacji przez sprzedającego.

Zapłata za zakupiony towar każdorazowo dokonywana będzie za pośrednictwem rachunku bankowego Wnioskodawcy, poprzez przelew na rachunek bankowy sprzedawcy, w przelewie tym wyszczególniony będzie numer oferty sprzedaży sprzedającego, którego dotyczyć będzie umowa kupna-sprzedaży.

Wnioskodawca opatrzy każdą umowę kupna-sprzedaży datą otrzymania kupionych towarów oraz swoim podpisem. Do każdego dowodu księgowego w postaci przedmiotowej umowy kupna-sprzedaży dołączone będzie potwierdzenie zapłaty za dany towar, co stanowić będzie dodatkowe potwierdzenie zawarcia transakcji i skuteczności umowy.

Podpisana przez obie strony umowa kupna-sprzedaży zawierać będzie ponadto, specyfikację oferty sprzedaży, potwierdzenie zapłaty sprzedającemu ceny za towar oraz podpis Wnioskodawcy, potwierdzający przyjęcie towarów oraz datę ich przyjęcia.

Może zaistnieć przypadek, że Wnioskodawca nie uzyska podpisu sprzedającego na żadnym egzemplarzu umowy kupna-sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca będzie mógł uznać skuteczną umowę kupna-sprzedaży, podpisaną przez obie strony, jako dowód księgowy i na podstawie niej wprowadzić zapis zakupu towarów handlowych do prowadzonej przez siebie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

2.

Czy w sytuacji, gdy sprzedawca nie zwróci podpisanego lub niepodpisanego egzemplarza umowy kupna-sprzedaży, lecz przekaże Wnioskodawcy towar po dokonaniu przez niego zapłaty, Wnioskodawca będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodów zakup towarów udokumentowany wadliwym dowodem księgowym jakim będzie trzeci egzemplarz umowy kupna-sprzedaży ze swoim podpisem, specyfikacją oferty sprzedaży oraz potwierdzeniem zapłaty sprzedającemu ceny za towar oraz podpisem Wnioskodawcy, potwierdzającym przyjęcie towarów i datą ich przyjęcia.

3.

Czy w sytuacji, gdy sprzedawca zwróci Wnioskodawcy niepodpisany egzemplarz umowy kupna-sprzedaży towaru oraz przekaże mu kupowany towar po dokonaniu przez Wnioskodawcę zapłaty za niego, Zainteresowany będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodów zakup towarów udokumentowany wadliwym dowodem księgowym, jakim będzie niepodpisany egzemplarz zwróconej przez sprzedającego umowy kupna-sprzedaży ze swoim podpisem, załączoną specyfikacją oferty sprzedaży oraz potwierdzeniem zapłaty sprzedającemu ceny za towar oraz podpisem Wnioskodawcy potwierdzającym przyjęcie towarów i datą ich przyjęcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że wskazany w opisie stanu przyszłego wydatek w postaci zakupu towarów od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, udokumentowany umową kupna-sprzedaży, opatrzoną podpisami sprzedającego oraz kupującego oraz datą i podpisem Wnioskodawcy, potwierdzającym datę otrzymania towarów, stanowić może dowód księgowy, konieczny do uznania przedmiotowego wydatku jako koszt zakupu towarów handlowych, celem jego zaewidencjonowania w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów prowadzonej przez Wnioskodawcę dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowa umowa kupna-sprzedaży zawierać będzie wszystkie dane niezbędne do uznania jej jako niewadliwy dowód księgowy, wystarczający do uznania wydatku jako kosztu zakupu towarów. Dowód księgowy w postaci umowy kupna-sprzedaży, stosownie do treści art. 12 ust. 3 rozporządzenia ministra finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, powinien zawierać:

* wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dotyczy dowód,

* datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

* przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

* podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych, oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym, sporządzana i przekazywana sprzedawcom umowa kupna-sprzedaży, zawierać będzie elementy wymienione w rozporządzeniu, tym samym bezspornie uznać można będzie tak udokumentowany wydatek jako koszt uzyskania przychodów, w postaci zakupu towarów handlowych ujętych w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, należy stwierdzić, że wskazany w opisie stanu przyszłego wydatek w postaci zakupu towarów od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, udokumentowany wadliwym dowodem księgowym w postaci niekompletnej, tj. niepodpisanej przez sprzedającego umowy kupna-sprzedaży (umowa kupna-sprzedaży niepodpisana przez sprzedającego opatrzona podpisem Wnioskodawcy, zawierająca datę przyjęcia i podpis potwierdzający przyjęcie towarów przez Wnioskodawcę), może zostać wpisany do podatkowej księgi przychodów i rozchodów w kolumnie 10, jako zakup towarów handlowych przez Wnioskodawcę. Dowód księgowy w postaci niepodpisanej przez sprzedającego umowy kupna-sprzedaży stanowi wadliwy dowód księgowy, lecz nie przesądza o tym, że wydatek ten nie może zostać uznany za koszt prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wszelkimi innymi dowodami zapewnia o dokonaniu się danej operacji gospodarczej w postaci zakupu towarów handlowych, gdyż nastąpi zarówno zapłata za towar, po czym towar ten zostanie przekazany przez sprzedającego Wnioskodawcy, tym samym sprzedający uzna zapłatę za towar realizując sprzedaż, poprzez przekazanie towarów Wnioskodawcy.

Stanowisko Zainteresowanego potwierdzają organy skarbowe, m.in. orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 8 czerwca 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 495/11.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu używanych sprzętów od osób fizycznych:

* za pomocą podpisanej przez obie strony transakcji umowy kupna-sprzedaży - uznaje się za prawidłowe,

* za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający nie zwróci podpisanego egzemplarza umowy - uznaje się za nieprawidłowe,

* za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający zwróci niepodpisany egzemplarz umowy - uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy,

* być właściwie udokumentowany.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa sposobu dokumentowania poniesionych wydatków, odsyłając w tym zakresie do odrębnych przepisów.

Przepis art. 24a ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Natomiast z art. 24a ust. 7 tej ustawy zawiera delegację dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia - w drodze rozporządzenia, sposobu prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, szczegółowych warunków, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem, a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi.

Podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów mogą być wyłącznie dowody księgowe spełniające warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Zgodnie z postanowieniami § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:

1.

faktury, faktury VAT RR, rachunki oraz dokumenty celne, zwane dalej "fakturami", wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami, lub

* 1a. dokumenty określające zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów (zwiększenie przychodów) na podstawie art. 24d ustawy o podatku dochodowym (dowody zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów), zawierające co najmniej:

a.

datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów),

b.

wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o podatku dochodowym,

c.

wskazanie kwoty, o którą podatnik zmniejsza koszty uzyskania przychodów (zwiększa przychody),

d.

podpis osoby sporządzającej dokument, lub

* 1b. dokumenty określające zwiększenie kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 24d ustawy o podatku dochodowym (dowody zwiększenia kosztów), zawierające co najmniej:

a.

datę wystawienia dokumentu oraz miesiąc, w którym dokonuje się zwiększenia kosztów uzyskania przychodów,

b.

wskazanie faktury (rachunku), a jeżeli nie istniał obowiązek wystawienia faktury (rachunku) - wskazanie umowy albo innego dokumentu, stanowiących podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) zgodnie z art. 24d ustawy o podatku dochodowym,

c.

wskazanie kwoty, o którą podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

d.

wskazanie dowodu potwierdzającego uregulowanie zobowiązania, o które podatnik zwiększa koszty uzyskania przychodów,

e.

podpis osoby sporządzającej dokument, lub

2.

inne dowody, wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

a.

wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,

b.

datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,

c.

przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,

d.

podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych

- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Cytowane powyżej przepisy rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawierają zamknięty katalog dokumentów stanowiących podstawę do ujęcia wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Ze złożonego wniosku wynika iż, Wnioskodawca zamierza prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów. Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega na skupie używanych telefonów komórkowych, komputerów stacjonarnych oraz komputerów przenośnych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a następnie sprzedaży ich również osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Zainteresowany zamierza dokumentować nabywanie towarów umową kupna-sprzedaży. Sporządzać będzie trzy egzemplarze umów, gdzie dwa z nich przekaże sprzedającemu, celem ich podpisu i zwrotu jednego z nich. Umowa kupna-sprzedaży zawierać będzie co najmniej: nazwy, imiona, nazwiska, adresy i inne dane identyfikacyjne stron transakcji (sprzedawcy i kupującego), datę dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia umowy kupna-sprzedaży, nazwę przedmiotu sprzedaży, w tym również jego ilość i wartość w walucie polskiej.

Wnioskodawca przewiduje występowanie trzech sytuacji: sprzedający odeśle Wnioskodawcy podpisany egzemplarz umowy, sprzedający nie odeśle w ogóle egzemplarza umowy, sprzedający odeśle niepodpisany egzemplarz umowy.

Zainteresowany uważa, że we wszystkich tych przypadkach - tj. zarówno w przypadku posiadania podpisanego, jak i niepodpisanego egzemplarza umowy lub posiadania trzeciej wersji egzemplarza umowy podpisanego tylko przez siebie, można uznać wydatki poniesione na zakup towarów za koszty uzyskania przychodów.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w przypadku zakupu towarów handlowych od podmiotów nieprowadzących działalność gospodarczą - dokumentem będącym podstawą do ujęcia tej operacji gospodarczej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów powinna może być umowa kupna-sprzedaży zawarta zgodnie z przepisami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z zm.), jednakże wyłącznie spełniająca wymagania określone w § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia.

Wskazane przez Wnioskodawcę dowody zakupu towarów handlowych, tj. niepodpisany egzemplarz umowy kupna-sprzedaży lub egzemplarz podpisany tylko przez nabywcę towarów - Wnioskodawcę, nie spełniają wymogów zawartych w § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia. Pod literą d wskazano, że dowód księgowy - inny niż faktura czy też rachunek - winien zawierać m.in. "podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych", co oznacza, że winien być podpisany przez obie strony umowy, tj. sprzedającego i kupującego. Ewentualne złożenie podpisu tylko przez osobę przyjmującą towar - kupującego jest niewystarczające, w świetle cytowanego przepisu, aby uznać ten dokument za dowód księgowy.

Natomiast w przypadku posiadania egzemplarza umowy kupna-sprzedaży podpisanego przez obie strony transakcji, należy uznać, że taki dowód poniesienia wydatku jest prawidłowym dowodem księgowym w myśl ww. przepisu i właściwie dokumentuje dokonany zakup.

W świetle powyższego, nie wszystkie wskazane przez Wnioskodawcy dokumenty stanowią dowodowy księgowe, będące podstawą do zaksięgowania poniesionych wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Reasumując, Wnioskodawca będzie mógł uznać skuteczną umowę kupna-sprzedaży, podpisaną przez obie strony, jako dowód księgowy i na jej podstawie wprowadzić zapis zakupu towarów handlowych do prowadzonej przez siebie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W tej części stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Natomiast zarówno w sytuacji, gdy sprzedawca nie zwróci egzemplarza umowy kupna-sprzedaży, lub zwróci niepodpisany egzemplarz tej umowy i przekaże Wnioskodawcy towar po dokonaniu przez niego zapłaty, Zainteresowany nie będzie mógł uznać za koszt uzyskania przychodów zakupu towarów udokumentowanego wadliwym dowodem księgowym, jakim będzie trzeci egzemplarz umowy kupna-sprzedaży zawierający tylko podpis Wnioskodawcy. Jak bowiem wcześniej wspomniano, warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest to, aby jego poniesienie zostało właściwie udokumentowane. W tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie zdarzenia przyszłego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zakupu używanych sprzętów od osób fizycznych za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający nie zwróci podpisanego egzemplarza umowy oraz za pomocą umowy kupna-sprzedaży, w sytuacji gdy sprzedający zwróci niepodpisany egzemplarz umowy - za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl