ILPB1/415-25/10-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-25/10-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez osobę niepełnosprawną, środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na podjęcie działalności gospodarczej:

* w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania środków wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako podstawy prawnej tego zwolnienia - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na nabycie wyposażenia biura, niezbędnego sprzętu, materiałów biurowych o wartości poniżej 3.500 zł; towarów handlowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży, oraz odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego (w części sfinansowanej z własnych środków) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez osobę niepełnosprawną, środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, na podjęcie działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 8 grudnia 2009 r. Wnioskodawca jako niepełnosprawna osoba bezrobotna otrzymał z Urzędu Pracy jednorazowe środki w kwocie 35.000 zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Środki przyznawane są na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w związku z art. 11 ust. 1 oraz art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Jednoosobowa działalność gospodarcza zostanie rozpoczęta w dniu 1 stycznia 2010 r. zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej. Podatek dochodowy od osób fizycznych będzie rozliczany na zasadach ogólnych (skala podatkowa). Wnioskodawca będzie również prowadził Księgę Przychodów i Rozchodów. Po rozpoczęciu działalności (zgodnie z postanowieniami umowy z PUP z dnia 2 grudnia 2009 r.) otrzymane środki zostaną przeznaczone na zakup wyposażenia biura, niezbędne sprzęty, materiały biurowe o wartości poniżej 3.500 zł; towary handlowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży, oraz częściowo zostaną przeznaczone na zakup samochodu dostawczego, który będzie środkiem trwałym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy wydatki dokonane, po dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej, na zakup wyposażenia biura, sprzęty, materiały biurowe o wartości poniżej 3.500 zł; towary handlowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży, oraz amortyzacji środka trwałego (w części sfinansowanej z własnych środków), związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, sfinansowane ze środków PFRON przyznanych przez Powiatowy Urząd Pracy dla niepełnosprawnej osoby bezrobotnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej; stanowią koszty uzyskania przychodów, pomimo iż środki te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zatem środki pochodzące z PFRON, które Wnioskodawca otrzymał z Urzędu Pracy na sfinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Ponadto przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależniają zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskana przychodów od źródła jego finansowania, w związku z tym wydatki na zakup wyposażenia biura, sprzęty, materiały biurowe, towary handlowe stanowić będą koszty uzyskania przychodu, gdy spełnią kryteria zawarte w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie zostały wymienione w art. 23 tej ustawy.

Podobne stanowisko prezentują organy podatkowe, np. Izba Skarbowa w Bydgoszczy (interpretacja indywidualna z 23 lutego 2009 r. nr ITPB1/415-730/08/MR) czy Izba Skarbowa w Katowicach (interpretacja indywidualna z 12 stycznia 2009 r. nr IBPBI/415-869/08/RM) lub Izba Skarbowa w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 23 września 2009 r. nr IPPB1/415-502/09-2/IF).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej możliwości zwolnienia z opodatkowania środków wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej,

* nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako podstawy prawnej tego zwolnienia,

* prawidłowe w części dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na nabycie wyposażenia biura, niezbędnego sprzętu, materiałów biurowych o wartości poniżej 3.500 zł; towarów handlowych przeznaczonych do dalszej odsprzedaży, oraz odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego (w części sfinansowanej z własnych środków).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności.

Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92).

W myśl art. 8 ust. 1 tej ustawy rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.

W myśl z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych do realizacji celu, o którym mowa w ust. 1, niezbędne jest:

1.

dokonanie oceny zdolności do pracy, w szczególności przez:

a.

przeprowadzenie badań lekarskich i psychologicznych umożliwiających określenie sprawności fizycznej, psychicznej i umysłowej do wykonywania zawodu oraz ocenę możliwości zwiększenia tej sprawności,

b.

ustalenie kwalifikacji, doświadczeń zawodowych, uzdolnień i zainteresowań;

2.

prowadzenie poradnictwa zawodowego uwzględniającego ocenę zdolności do pracy oraz umożliwiającego wybór odpowiedniego zawodu i szkolenia;

3.

przygotowanie zawodowe z uwzględnieniem perspektyw zatrudnienia;

4.

dobór odpowiedniego miejsca pracy i jego wyposażenie;

5.

określenie środków technicznych umożliwiających lub ułatwiających wykonywanie pracy, a w razie potrzeby - przedmiotów ortopedycznych, środków pomocniczych, sprzętu rehabilitacyjnego itp.

Rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym - art. 9 ust. 1 ww. ustawy.

Rehabilitacja społeczna, w myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy, realizowana jest przede wszystkim przez:

1.

wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej;

2.

wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych;

3.

likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji;

4.

kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niepełnosprawnymi.

Natomiast w myśl art. 12a ust. 1 ww. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych osoba niepełnosprawna, o której mowa w art. 11 ust. 1, może otrzymać ze środków Funduszu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej, albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej w wysokości określonej w umowie zawartej ze starostą, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia, jeżeli nie otrzymała środków publicznych na ten cel.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako niepełnosprawna osoba bezrobotna otrzymał z Urzędu Pracy jednorazowe środki w kwocie 35.000 zł na rozpoczęcie działalności gospodarczej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Środki przyznawane są na podstawie art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w związku z art. 11 ust. 1 oraz art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

W świetle cytowanych przepisów jeżeli wypłacenie osobie niepełnosprawnej, zarejestrowanej jako bezrobotna albo poszukująca pracy, niepozostającej w zatrudnieniu, środków na podjęcie działalności gospodarczej, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, to przedmiotowe świadczenia mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków wypłacanych osobom niepełnosprawnym ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej jest prawidłowe. Natomiast w zakresie podstawy prawnej tego zwolnienia, a mianowicie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 121 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Powołany przepis zwalnia od podatku dochodowego jednorazowe środki przyznane bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Natomiast otrzymane świadczenie pochodzi ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Odnośnie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup towarów handlowych stwierdzić należy, iż zgodnie art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

* pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

* nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* być właściwie udokumentowany.

Wydatki na zakup towarów handlowych czyli wydatki poniesione na zakup składników majątkowych nie stanowiących środków trwałych, sfinansowane ze środków przyznanych osobie niepełnosprawnej z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie zostały wymienione w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w szczególności do wydatków tych nie znajduje zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. w przepisie tym bowiem nie wskazano przepisu art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) stanowiącego, jak wyżej wskazano, podstawę zwolnienia otrzymanych przez Wnioskodawcę środków z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej.

Niemniej jednak w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zainteresowany wskazał, że tylko odpisy amortyzacyjne środka trwałego (w części sfinansowanej z własnych środków) stanowią koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, opisane we wniosku wydatki sfinansowane ze środków otrzymanych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczone na zakup wyposażenia biura, niezbędne sprzęty, materiały biurowe o wartości poniżej 3.500 zł; towary handlowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży, oraz odpisy amortyzacyjne od środka trwałego (w części sfinansowanej z własnych środków), mogą stanowić koszty uzyskania przychodów działalności gospodarczej, o ile spełnione zostały warunki określone powołanym wyżej przepisem art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej sfinansowanych z ww. środków wydatków jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie problematyki dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup wyposażenia sfinansowanego jednorazową dotacją otrzymaną z PUP ze środków PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej, wniosek został rozstrzygnięty w dniu 12 marca 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-5/10-2/AT.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl