ILPB1/415-247/08-2/IM
Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-247/08-2/IM
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Zajmuje się transakcjami zakupu i dalszej odsprzedaży całych transportów makulatury jednogatunkowej. Makulatura dostarczana jest do finalnego odbiorcy, z pominięciem bazy magazynowej Wnioskodawcy. Makulatura nie jest składana, nie jest sortowana, dostawy nie są dzielone czy łączone, oraz nie są segregowane.
Klientem firmy Wnioskodawcy jest firma X sp. z o.o., która zajmuje się segregacją makulatury, wszelkich odpadów i sprzedażą tak przygotowanych odpadów do dalszego recyklingu.
Wnioskodawca jest zatrudniony w ww. firmie na stanowisku kierownika Centrum Przerobowego.
Zakres czynności i obowiązków Wnioskodawcy przedstawia się następująco:
- profesjonalne sprawdzenie nadzoru nad efektownym funkcjonowaniem oddziału,
- sporządzanie umów z klientami,
- organizowanie stanowisk pracy,
- projektowanie i wdrażanie procesów technologicznych do sortowania makulatury,
- dbanie o park maszynowy,
- kontrolowanie przebiegu realizacji usług,
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymogami i kontrolowanie prawidłowego jej obiegu,
- prowadzenie korespondencji i utrzymanie kontaktów z klientami,
- sporządzanie cyklicznych raportów z zakresu podejmowanych działań,
- rozliczanie się z Urzędem Marszałkowskim w zakresie ustawy opakowaniowej,
- przestrzeganie procesów ISO wdrożonych w firmie,
- przygotowywanie do wprowadzania systemu SAP.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca może skorzystać z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.
Wnioskodawca wyraża zdanie, iż może skorzystać z opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c bowiem świadczenie usług sprzedaży makulatury na rzecz obecnego pracodawcy nie odpowiada czynnościom, które wykonuje w ramach stosunku pracy.
Jak podaje Wnioskodawca oddział, którego jest kierownikiem ma wyspecjalizowane komórki do spraw sprzedaży, która zajmuje się zamawianiem i koordynacją dostaw makulatury, a następnie wysyłką i fakturowaniem w dalszym procesie recyklingu makulatury.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
- wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
- wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Możliwość skorzystania z opodatkowania "podatkiem liniowym" będzie zatem wyłączona w sytuacji wykonywania usług na rzecz pracodawcy, które w obecnym lub poprzednim roku podatkowym wchodziły w zakres obowiązków podatnika jako pracownika u tegoż pracodawcy (zatrudnionego w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy). Przy tym wyłączenie, o którym mowa zachodzi wtedy, gdy zakres (charakter) wykonywanych czynności odpowiada czynnościom świadczonym w ramach stosunku pracy (spółdzielczego stosunku pracy). Nie stanowi zaś przeszkody dla zastosowania tej formy opodatkowania wykonywanie czynności o innym charakterze.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w ramach stosunku pracy Wnioskodawca pełni funkcję Kierownika Centrum Przerobowego. Do czynności, które wykonuje należy:
- profesjonalne sprawdzenie nadzoru nad efektownym funkcjonowaniem oddziału,
- sporządzanie umów z klientami,
- organizowanie stanowisk pracy,
- projektowanie i wdrażanie procesów technologicznych do sortowania makulatury,
- dbanie o park maszynowy,
- kontrolowanie przebiegu realizacji usług,
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z wymogami i kontrolowanie prawidłowego jej obiegu,
- prowadzenie korespondencji i utrzymanie kontaktów z klientami,
- sporządzanie cyklicznych raportów z zakresu podejmowanych działań,
- rozliczanie się z Urzędem Marszałkowskim w zakresie ustawy opakowaniowej,
- przestrzeganie procesów ISO wdrożonych w firmie,
- przygotowywanie do wprowadzania systemu SAP.
Działalność gospodarcza, którą Wnioskodawca prowadzi na własny rachunek polega na zakupie i dalszej odsprzedaży całych transportów makulatury.
W przypadku zatem wykonywania przez Wnioskodawcę w ramach umowy o pracę bądź innej umowy - na stanowisku Kierownika Centrum Przerobowego - czynności nie odpowiadających czynnościom wykonywanym przez siebie w ramach indywidualnie prowadzonej działalności gospodarczej, może wybrać opodatkowanie podatkiem liniowym.
Gdyby jednak czynności wykonywane w ramach stosunku pracy na rzecz Firmy X spółka z o.o. odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca straci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i będzie obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej, przy zachowaniu uwarunkowań przewidzianych w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku do chodowym od osób fizycznych, mogą podlegać opodatkowaniu "podatkiem liniowym" wg stawki 19%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.