ILPB1/415-238/13-5/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-238/13-5/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 13 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości:

* w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości - jest prawidłowe,

* w pozostałej części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 30 kwietnia 2013 r., znak ILPP1/443-142/13-3/HW, ILPB1/415-238/13-3/AA, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 maja 2013 r., a w dniu 13 maja 2013 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe dotyczące skutków podatkowych sprzedaży działek/gruntu.

Działki zakupiono do prywatnego majątku małżonków dnia 16 kwietnia 2004 r. od Starostwa Powiatowego bez VAT-u.

Są to grunty rolne kl. IV b - przeznaczone (w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego) pod obiekty usług handlowych z dopuszczeniem nadbudowy mieszkalnej, z udziałem% drogi wewnętrznej.

Nieruchomości ww. należą do prywatnego majątku małżonków i nie są związane z działalnością gospodarczą. Będzie to pierwsza sprzedaż nieruchomości z majątku osobistego małżonków. Jeden ze współmałżonków prowadzi działalność gospodarczą w zakresie której od roku 2012 wymieniona jest działalność - handel nieruchomości (sprzedaż mieszkań). Małżonkowie chcą sprzedać ww. działki prywatnie firmie zarejestrowanej jako podmiot i czynny podatnik VAT. Drugi z małżonków nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Jest to sprzedaż 3 działek/gruntu z prywatnego majątku współmałżonków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości skutkuje zapłaceniem podatku dochodowego (od zakupu działek minęło ponad 5 lat), jeśli tak, to w jakiej wysokości.

2.

Czy Wnioskodawca powinien rozliczyć dochód i podatek uzyskany ze sprzedaży w udziale 50%, tj. z połowy sprzedanej nieruchomości (drugi udział 50% rozliczyć powinien małżonek).

3.

Czy Zainteresowany jako czynny podatnik VAT może wystawić fakturę VAT dla kupującego na sprzedaż działek z 23% podatkiem VAT i rozliczyć go w deklaracji VAT-7 z innymi fakturami, które otrzymuje w prowadzonej działalności firmy (koszty zakupu towaru i usług) oraz ująć ją w deklaracji PIT-5L jako sprzedaż zwolnioną.

Pytania wynikają z uzupełnienia do wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zakupiono je do prywatnego majątku małżonków oraz ich zakupu minęło ponad 5 lat (nie była przeznaczona do działalności gospodarczej). Sprzedaż nieruchomości jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług 23% podatkiem VAT. Małżonkowie powinni oddzielnie rozliczyć podatek.

Jeden ze współmałżonków, który prowadzi działalność gosp. powinien w swoich deklaracjach (VAT-7 i PIT-5L) ująć i rozliczyć w 50% wartość transakcji, pozostałą część tj. 50% powinna rozliczyć współmałżonka po wcześniejszej rejestracji (przed zawarciem umowy/aktu notarialnego) jako podmiot gospodarczy i czynny podatnik VAT, aby móc wystawić kupującemu fakturę VAT.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaż działek jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ nabyto je do wspólnego majątku współmałżonków (nie były przeznaczone do działalności gospodarczej), a od ich zakupu minęło ponad 5 lat.

Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie nowelizującej z dnia 12 listopada 2006 r., do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) u.p.d.o.f., nabytych do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w u.p.d.o.f. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r. i mają zastosowanie do omawianej sprzedaży, czyli nadal.

Jeden ze współmałżonków w chwili zakupu prowadził działalność gospodarczą, ale w działalności tej nie było obrotu nieruchomościami.

Transakcja ta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23%.

Małżonkowie powinni osobno rozliczyć podatek. Jeden z małżonków (mąż) jest czynnym podatnikiem VAT i może ująć go (wystawić kupującemu fakturę VAT w proporcji do udziału w sprzedaży, tj. 50%) w deklaracji VAT-7. Podatek może rozliczyć razem z podatkiem wynikającym z nabycia towarów i usług z prowadzonej aktualnie działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości w części dotyczącej opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości uznaje się za prawidłowe, w pozostałej części uznaje się za nieprawidłowe.

Treść art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy źródłami przychodu jest - z zastrzeżeniem ust. 2 - odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c

* przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego w przypadku sprzedaży działki, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób jej nabycia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z małżonką 16 kwietnia 2004 r. nabył do majątku prywatnego działki. Są to grunty rolne, niezwiązane z działalnością gospodarczą. Obecnie małżonkowie zamierzają sprzedać przedmiotowe działki.

W związku z powyższym przenosząc powyższe uregulowania na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazał Wnioskodawca - planowana sprzedaż działek nie będzie miała związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, to sprzedaż ta mogłaby być dla Wnioskodawcy źródłem przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w tym przepisie, o ile zostałaby dokona w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przedmiotowych nieruchomości lub praw. Zgodnie bowiem z zasadą wyrażoną w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie nieruchomości lub praw w nim wymienionych dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie w wykonywaniu działalności gospodarczej, stanowi podlegający opodatkowaniu przychód z tego tytułu.

Jednakże w przedmiotowej sprawie sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, a który to termin upłynął z końcem 2009 r., to sprzedaż ta w świetle okoliczności przedstawionych we wniosku, oraz na mocy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy źródła przychodu.

Wobec powyższego w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż Wnioskodawca przedstawiając stanowisko w odniesieniu do pozostałych pytań wskazał, iż podatek z tytułu sprzedaży nieruchomości może rozliczyć razem z podatkiem wynikającym z nabycia towarów i usług z prowadzonej aktualnie działalności gospodarczej, a wartość transakcji należy ująć i rozliczyć w deklaracji PIT-5L.

W odniesieniu do tego stanowiska, mając na uwadze wcześniejsze rozważania stwierdzić należy, iż skoro przedmiotowa transakcja nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to brak jest podstaw do rozliczenia przedmiotowej sprzedaży w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i ujęcia jej w deklaracji PIT-5L. Czynność ta bowiem nie rodzi skutków podatkowych opisanych przez Zainteresowanego.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2013 r. odmówiono wszczęcia postępowania w części dotyczącej skutków podatkowych w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaży nieruchomości przez żonę Wnioskodawcy. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz prawa do korekty podatku należnego i podstawy opodatkowania na podstawie art. 89a ustawy został rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl