ILPB1/415-235/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-235/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (wg daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W lipcu 1999 r. Wnioskodawczyni wraz z córką zakupiły na własność (udziały równe) nieruchomość rolną, o przeznaczeniu rolnym, o powierzchni 3 ha 89 arów. Wnioskodawczyni dokonała zakupu ww. nieruchomości z majątku odrębnego na majątek odrębny, co zostało potwierdzone w akcie notarialnym przez jej męża. Zainteresowana jest ubezpieczona w KRUS, jednakże nigdy nie prowadziła działalności rolniczej, ani też nie korzystała z dotacji z Unii Europejskiej. Jej jedynym dochodem jest wynajem mieszkania i z tego tytułu rozlicza się na formularzu PIT-28. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT.

Współwłaścicielka (córka) jest zatrudniona na umowę o pracę. Nigdy nie prowadziła i obecnie również nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest więc podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawczyni z córką zakupiły przedmiotową nieruchomość o przeznaczeniu rolnym ze środków własnych, na prywatne potrzeby, tj. w perspektywie miały plany, by na tym gruncie wybudować dwa domy mieszkalne i zamieszkać w nich. Współwłaścicielki podjęły w tym celu pierwsze kroki, czego konsekwencją było uzyskanie w dniu 17 czerwca 2002 r. dwóch pozwoleń na budowę. Działania te zakończyły się jednak już na tym etapie, z uwagi na to, że w dniu 18 grudnia 2002 r. Zainteresowana przeprowadziła z mężem notarialną rozdzielność majątkową. Konsekwencją powyższego był brak środków finansowych umożliwiających kontynuację zamierzonej inwestycji i stan taki trwa do dziś. Opisana nieruchomość rolna, od momentu nabycia jej przez Współwłaścicielki do chwili obecnej, stanowi nieużytkowy grunt, który w planach zagospodarowania przestrzennego widnieje jako grunt o przeznaczeniu rolnym.

Aktualnie przedmiotowa nieruchomość została podzielona na 9 mniejszych działek rolnych. W ostatnim czasie, w odniesieniu do jednej z wydzielonych działek i części drugiej, Współwłaścicielki zawarły umowy przedwstępne (w liczbie 7) na ich sprzedaż, na zasadzie współwłasności ułamkowej. Ewentualni, przyszli nabywcy zostali poinformowani, że będące przedmiotem umowy przedwstępnej nieruchomości mają, określone w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, przeznaczenie rolne. W chwili obecnej Współwłaścicielki nie są w stanie przewidzieć czy pojawią się oferty zakupu pozostałych działek lub ich części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy dochód z ewentualnej sprzedaży nieruchomości rolnej będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, transakcja zbycia gruntu rolnego nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży całości lub części nieruchomości rolnej, która w związku ze sprzedażą nie straciła charakteru rolnego, podlega zwolnieniu z opodatkowania. Zainteresowana zaznacza, że zawarła umowy przedwstępne sprzedaży nieruchomości rolnych, o przeznaczeniu rolnym, o czym poinformowano ewentualnych przyszłych nabywców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

nbspnbsp - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

* odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

* zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

W kwestii rozpatrywania przesłanki braku związku odpłatnego zbycia nieruchomości z wykonywaną działalnością gospodarczą, należy wskazać, iż ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.) doprecyzowano definicję działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu po nowelizacji - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle powyższej definicji działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Przy czym należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy sprzedaż działek wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż odpłatne zbycie ww. nieruchomości, nie stanowi źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonane po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ją nabyto (1999 r.), o ile nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej. Faktu tego nie zmienia okoliczność, iż w późniejszym okresie nastąpił podział nieruchomości. Istotna jest bowiem w tym aspekcie wyłącznie data jej nabycia.

Wobec powyższego przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, nabytej w 1999 r. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, że kwota uzyskana ze sprzedaży w ogóle nie podlega opodatkowaniu, zwolnienie podatkowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przez Wnioskodawczynię we wniosku nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż tut. Organ uznał stanowisko Wnioskodawczyni za prawidłowe, jednakże nie z uwagi na zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, lecz z uwagi na fakt, iż przychód ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie będzie stanowił źródła przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Tut. Organ informuje, że w przedmiocie pytania dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości w dniu 10 kwietnia 2009 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP1/443-233/09-3/AI.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Współwłaścicielki (córki Wnioskodawczyni) przedmiotowego gruntu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl