ILPB1/415-234/11-3/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-234/11-3/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznawanych młodym doktorom i doktorantom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznawanych profesorom wizytującym oraz w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznawanych młodym doktorom i doktorantom.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu xx grudnia 2009 r. została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą jako "Beneficjentem" i Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako "Instytucją Pośredniczącą" umowa o dofinansowanie projektu: "U...".

Umowa ta jest współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu: Kapitał Ludzki; Priorytet: 4 Szkolnictwo wyższe i nauka; Działanie: 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy; Poddziałanie: 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni.

W ramach tego Poddziałania dofinansowane mogą zostać projekty rozwoju uczelni, obejmujące m.in.:

* podnoszenie kompetencji kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania,

* stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoców) i profesorów wizytujących zatrudnionych w instytucjach szkolnictwa wyższego w dziedzinach szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarki.

W celu realizacji wyżej wskazanej umowy zostały opracowane w Uczelni:

A. Regulamin przyznawania stypendiów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa dla profesorów wizytujących przebywających u Wnioskodawcy,

B. Regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych doktorów i doktorantów.

A. Regulamin przyznawania stypendiów finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa dla profesorów wizytujących przebywających u Wnioskodawcy m.in. stanowi, że:

1.

W ramach rozwijania jakości kształcenia studentów i doktorantów oraz badań prowadzonych u Wnioskodawcy, profesorom wizytującym przebywającym na Uczelni może być przyznane stypendium finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Budżetu Państwa za wybitne osiągnięcia naukowo-badawcze i dydaktyczne.

2.

Stypendia przyznawane są profesorom wizytującym za udział w kształceniu ściśle powiązanym z badaniami, służącymi intensyfikacji wybranych kierunków kształcenia, jak również z działalnością badawczą. W ramach procesu kształcenia zadaniem profesorów wizytujących będzie prowadzenie wykładów, seminariów i innych zajęć mających służyć rozwijaniu dotychczasowej oferty dydaktycznej na Uczelni i uzupełnianiu jej o treści zaawansowane w zakresie studiów pierwszego i drugiego stopnia, oraz studiów doktoranckich.

3.

Warunkiem przyznania stypendium dla profesora wizytującego jest:

1.

legitymowanie się przez kandydata do Stypendium pozycją wybitnego uczonego lub specjalisty w reprezentowanej dziedzinie nauki oraz uznanym dorobkiem naukowym i dydaktycznym,

2.

posiadanie przez kandydata do Stypendium przynajmniej stopnia naukowego doktora,

3.

przedstawienie propozycji wykładów lub innych zajęć dydaktycznych dla studentów i doktorantów, służącej poszerzeniu oferty edukacyjnej Uczelni oraz użytecznej dla rozwijania badań w Uczelni,

4.

określenie wkładu w proces dydaktyczny i naukowy Uczelni.

4.

Profesor wizytujący pobierający Stypendium zobowiązany jest do:

1.

prowadzenia wykładów lub innych zajęć dydaktycznych dla studentów i doktorantów, służących poszerzeniu oferty edukacyjnej Uczelni oraz użytecznych dla rozwijania badań w Uczelni,

2.

współpracy naukowej z pracownikami i doktorantami Wydziału. Wnioskodawcy w dziedzinach wspólnych zainteresowań naukowych, w miarę możliwości czasowych organizacyjnych,

3.

umieszczania w swoich publikacjach i prezentacjach informacji dotyczących otrzymania Stypendium z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Projektu PO KL oraz afiliacji Wydziału. Wnioskodawcy,

4.

wygłoszenia przynajmniej jednego wykładu z zakresu swojej działalności naukowo-badawczej, popularyzującego dziedzinę wiedzy, skierowanego do społeczności Uczelni,

5.

udzielania na prośbę Koordynatora Projektu informacji pozwalających monitorować przebieg realizacji programu Stypendium,

6.

złożenia, po zakończeniu pobierania Stypendium, Prorektorowi ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą oraz Koordynatorowi Projektu sprawozdania z przebiegu pobytu profesora wizytującego na Uczelni, zawierającego w szczególności dane dotyczące rodzaju prowadzonych w okresie pobierania Stypendium zajęć dydaktycznych, liczby studentów biorących udział w takich zajęciach, współpracy naukowej nawiązanej z pracownikami i doktorantami Wydziału. Wnioskodawcy oraz publikacji naukowych powstałych podczas pobytu na Uczelni.

Stypendia przyznawane są w trybie konkursowym przez komisję konkursową, a Uczelnia przyznaje profesorowi wizytującemu na czas pobytu w Polsce stypendium na podstawie umowy, okres pobierania stypendium - 3 miesiące.

B. Regulamin przyznawania stypendiów aukowych dla młodych doktorów i doktorantów m.in. stanowi, że:

1.

Stypendia naukowe przyznawane w projekcie mają na celu wyrównanie szans dostępu do prowadzenia badań naukowych, a także umożliwienie zdolnym młodym pracownikom nauki zintensyfikowania badań naukowych i rozwijania badań interdyscyplinarnych, zwłaszcza w zakresie materiałów funkcjonalnych, oraz podejmowania badań kreujących nowe, priorytetowe kierunki nauki.

2.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o młodym doktorze, należy przez to rozumieć osobę posiadającą stopień naukowy doktora nie dłużej niż 5 lat w momencie rozstrzygnięcia konkursu, która nie ukończy 35 roku życia do momentu rozstrzygnięcia konkursu określonego w § 2 ust. 2 i jest zatrudniona w Uczelni na Wydziale... jako pracownik naukowo-dydaktyczny.

3.

Ilekroć w regulaminie jest mowa o doktorancie, należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Uczelni na Wydziale... na stanowisku asystenta lub uczestnika studiów doktoranckich na Wydziale..., który nie uzyska stopnia naukowego doktora przed zakończeniem okresu stypendialnego.

4.

Planowane badania naukowe muszą stanowić część problematyki badawczej realizowanej w instytucie zatrudniającym młodego doktora/doktoranta lub część problematyki badawczej realizowanej przez doktoranta w ramach studiów doktoranckich.

5.

Stypendia naukowe są przyznawane przez komisję stypendialno-rekrutacyjną na zasadach konkursu na jeden okres stypendialny obejmujący 6 miesięcy.

6.

Stypendium naukowe jest wypłacane na podstawie umowy stypendialnej zawartej między młodym doktorem albo doktorantem a Uczelnią. Warunkiem otrzymania stypendium jest podpisanie umowy przez obie strony.

7.

Komisja dokonuje oceny wykonanych badań naukowych w oparciu o złożone sprawozdanie, po pozytywnym zaopiniowaniu merytorycznej wartości wykonanych badań przez recenzenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznawanych młodym doktorom i doktorantom.

Czy do stypendiów przyznawanych młodym doktorom i doktorantom w ramach projektu Uczelni: "U...", w związku z umową zawartą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uczelnię, jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, do stypendiów przyznawanych profesorom wizytującym przebywającym u Wnioskodawcy oraz stypendiów przyznawanych młodym doktorom i doktorantom w ramach projektu Uczelni: "U..." ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uczelnię jako płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Wszystkie stypendia stanowią środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b).

Stypendium jest to jednostronne świadczenie pieniężne ze strony osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, przyznane za osiągnięcie określonego wyniku w danej dziedzinie nauki lub sztuki, albo w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań naukowych lub prac w dziedzinie sztuki. Stypendium jest zatem pewnego rodzaju pomocą udzielaną osobie fizycznej.

Zarówno młodzi doktorzy i doktoranci, jak również profesorowie wizytujący, otrzymujący stypendia, posiadają status uczestnika projektu, a przyznawane im stypendia stanowią rodzaj pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku projektu: "U..." stypendia stanowią:

* pomoc przyznawaną za wybitne osiągnięcia naukowo-badawcze i dydaktyczne, w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, tj. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w przypadku stypendiów dla profesorów wizytujących;

* pomoc przyznawaną na prowadzenie badań naukowych, w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, tj. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w przypadku stypendiów dla młodych doktorów i doktorantów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu: Kapitał Ludzki; Priorytet: 4 Szkolnictwo wyższe i nauka; Działanie: 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy; Poddziałanie: 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. W ramach tego Poddziałania dofinansowane mogą zostać projekty rozwoju uczelni, obejmujące m.in.: podnoszenie kompetencji kadry akademickiej w celu podwyższania jakości nauczania oraz stypendia dla doktorantów, młodych doktorów (postdoców) i profesorów wizytujących zatrudnionych w instytucjach szkolnictwa wyższego w dziedzinach szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o finansach publicznych, przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego), Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego - wymienione w ww. art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. W rozpatrywanej sprawie uczestnikami projektu są młodzi doktorzy i doktoranci, do nich bowiem skierowana jest pomoc w postaci stypendiów. Z kolei, użyte w powyższym przepisie pojęcie "z udziałem środków europejskich" należy rozumieć, jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

Reasumując, do stypendiów wypłacanych od 1 stycznia 2010 r. młodym doktorom i doktorantom w ramach projektu Uczelni: "U...", w związku z umową zawartą w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ma zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym brak jest podstaw do naliczenia i odprowadzenia przez Uczelnię, jako płatnika, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w dniu 23 maja 2011 r. wydano odrębną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania stypendiów przyznawanych profesorom wizytującym nr ILPB1/415-234/11-2/AO.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl