ILPB1/415-222/10-5/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-222/10-5/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 22 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismami z dnia 10 marca 2010 r., znak ILPB1/415-222/10-2/IM, oraz z dnia 23 kwietnia 2010 r., znak ILPP2/443-556/10-3/EN, ILPB1/415-222/10-4/IM na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Pierwsze wezwanie skutecznie doręczono w dniu 16 marca 2010 r., w dniu 22 marca 2010 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

Natomiast drugie wezwanie doręczono w dniu 26 kwietnia 2009 r. W wezwaniu tym wskazano, iż w przypadku nieuzupełnienia wniosku, podanie w części odnoszącej się do kwestii stawki podatku w podatku od towarów i usług, zostanie pozostawione bez rozpatrzenia. Do dnia dzisiejszego wniosku nie uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy. Działalność polega na sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. Dla celów podatkowych, z tytułu działalności gospodarczej Zainteresowany prowadzi podatkową księgę przychodów rozchodów. Podatek dochodowy płaci na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Z tytułu prowadzonej działalności Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT.

Poza działalnością gospodarczą Zainteresowany prowadzi działy specjalne produkcji rolnej (szklarnie ogrzewane i tunele foliowe) z tej działalności podatek opłaca według norm szacunkowych na podstawie deklaracji podatkowej PIT-6 i późniejszej decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Obecnie Wnioskodawca planuje rozpoczęcie produkcji ziemi ogrodniczej na bazie kompostu, torfu, żwiru, piasku, gliny, nawozów mineralnych i mikroelementów. Rocznie planuje produkować 50-60 m3 ziemi. Tą wyprodukowaną ziemię chciałby sprzedawać potencjalnym klientom.

Zainteresowany chciałby uzyskać informację, czy ta sprzedaż wyprodukowanej ziemi jest działem produkcji rolnej i czy w związku z tym może być opodatkowana według norm szacunkowych. Jeżeli nie jest to dział specjalny produkcji rolnej, to jest działalnością gospodarczą, a w związku z tym czy musi być rozszerzony wpis do ewidencji działalności gospodarcze o grupowanie 2015Z - produkcja nawozów i związków azotowych, który obejmuje produkcję ziemi ogrodniczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na jakich zasadach i według jakich stawek powinna być opodatkowana sprzedaż wyprodukowanej ziemi. Czy od wyprodukowanej i sprzedanej ziemi Wnioskodawca może opłacać podatek dochodowy w formie zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w stawce 3%. Czy dochód ze sprzedaży ziemi opodatkowany będzie (tak jak dochód z pozostałej działalności) na zasadach ogólnych według skali podatkowej.

daniem Wnioskodawcy, produkcja i sprzedaż ziemi będzie rodzajem działalności gospodarczej prowadzonym na podstawie spisu (poszerzenia) do ewidencji działalności gospodarczej. Dochód ze sprzedaży ziemi, będzie określany na podstawie podatkowej księgi przychodów, podatek dochodowy opłacany będzie na zasadach ogólnych według skali podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 4 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza,

* działy specjalne produkcji rolnej.

Jak wynika z treści wniosku oprócz sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca planuje rozpoczęcie produkcji ziemi ogrodniczej, a zatem uzyskany z tego tytułu przychód winien zostać opodatkowany wg zasad właściwych dla tego źródła przychodów.

Ponadto Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej, tj. szklarnie ogrzewane i tunele foliowe.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

nbspnbsp - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej, ustawodawca pozostawił osobie prowadzącej działalność. Jeżeli ustawa nie zawiera w tym zakresie żadnych zastrzeżeń i wyłączeń oznacza to, iż forma opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej, ma zastosowanie do całego zakresu prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, dochód ze sprzedaży ziemi ogrodniczej powinien być opodatkowany łącznie z pozostałymi dochodami z działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, wg skali podatkowej, tj. zgodnie z wybraną przez Wnioskodawcę formą opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy Organ informuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 14 maja 2010 r. odrębnym pismem nr ILPP2/443-556/10-4/EN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl