ILPB1/415-219/11-2/AO - Skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-219/11-2/AO Skutki podatkowe zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Członkowie Spółdzielni oraz osoby niebędące członkami Spółdzielni na własny koszt wymieniają stolarkę okienną w swoich mieszkaniach. Następnie zgłaszają ten fakt do Spółdzielni, która zgodnie z wewnętrznymi przepisami (zazwyczaj po kilku latach) ustala wartość, która zostaje zwrócona w formie gotówkowej lub zaliczona na poczet opłat za używanie lokalu. Wypłata obciąża fundusz remontowy Spółdzielni. Z chwilą zgłoszenia wymiany okien do Spółdzielni, osoba posiadająca tytuł prawny do lokalu nabywa wobec Spółdzielni wierzytelność, która jest niewymagalna i której wysokość nie jest znana (Spółdzielnia zwraca część wydatków za okna, proporcjonalnie wg wieku budynku i cen za okna z roku, w którym dokonuje zwrotu).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zgodnie z ww. stanem faktycznym, członkowie Spółdzielni oraz osoby niebędące członkami uzyskują przychód z "innych źródeł", a co za tym idzie Spółdzielnia ma obowiązek sporządzić dla nich informacje PIT-8C.

2.

Kiedy i na jaką wartość sporządzić PIT-8C w sytuacji, gdy kwotę zwrotu w całości postawiono do dyspozycji w miesiącu październiku osobie, której ten zwrot przysługuje, a osoba ta rozlicza go sobie do wysokości opłat za używanie lokalu w miesiącach listopad i grudzień jednego roku i w miesiącach styczeń i luty roku następnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma obowiązek wystawienia PIT-8C z tytułu zwrotu za wymianę stolarki okiennej tylko osobom, które w momencie poniesienia wydatków na wymianę stolarki okiennej posiadały odrębną własność lokalu, gdyż tylko w tej sytuacji przysługujący zwrot stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dla osób, które w momencie poniesienia wydatków na wymianę stolarki okiennej posiadały spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkaniowego zwrot taki nie stanowi przychodu do opodatkowania i dla tych osób Spółdzielnia nie sporządza informacji PIT-8C, choćby w chwili zwrotu osoby te posiadały odrębną własność lokalu.

W przypadku postawienia do dyspozycji całości zwrotu z tytułu wymiany stolarki okiennej w miesiącu październiku Spółdzielnia sporządziła informację PIT-8C (jeśli zachodzą ku temu przesłanki zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy) na całą kwotę za ten rok podatkowy, niezależnie od tego, kiedy faktycznie osoba, której przysługuje tytuł prawny do lokalu, go potrąciła z opłat za korzystanie z lokalu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przychodami, stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. Z przychodem podatkowym z innych źródeł mamy do czynienia w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółdzielnia - w przypadku dokonanej przez osoby z różnymi tytułami prawnymi do lokalu, wymiany stolarki okiennej na własny koszt - zwraca w formie gotówkowej lub zalicza na poczet opłat za używanie lokalu poniesione przez nich wydatki. Wypłata obciąża fundusz remontowy Spółdzielni.

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3 ww. ustawy).

W przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osób, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, nie posiadały odrębnej własności lokalu, nie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na Spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, właściwym urzędom skarbowym oraz osobom, którym dokonano refundacji poniesionych przez nich wydatków. Zatem osoby te nie mają obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei, w sytuacji otrzymania od Spółdzielni zwrotu poniesionych uprzednio wydatków przez osoby będące w momencie ich ponoszenia właścicielami lokali, uznać należy, że po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia jest fakt, czy Wnioskodawca dokonuje zwrotu w formie gotówkowej lub z przeznaczeniem na poczet czynszu za używanie lokali - wówczas bowiem powstaje przysporzenie majątkowe w formie bezgotówkowej.

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4 cyt. ustawy).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego. Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca prawo odrębnej własności lokalu jest członkiem, czy też nie jest członkiem Spółdzielni.

Reasumując, otrzymanie od Spółdzielni zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej dla osób, które w momencie ponoszenia tych wydatków posiadały odrębną własność lokalu - stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku na Spółdzielni ciąży obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C.

Natomiast w przypadku otrzymania od Spółdzielni zwrotu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej przez osoby, które posiadały spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkaniowego, nie powstanie po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. W związku z tym, na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tychże osób.

W przypadku, gdy kwotę zwrotu przysługującą właścicielom lokali w całości postawiono do ich dyspozycji w miesiącu październiku, a osoba ta rozlicza go sobie do wysokości opłat za używanie lokalu w miesiącach listopad i grudzień jednego roku i w miesiącach styczeń i luty roku następnego, Wnioskodawca jest obowiązany do wystawiania informacji PIT-8C na całą kwotę za ten rok podatkowy, w którym osoba ta otrzymała refundację do dyspozycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl