ILPB1/415-212/13-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-212/13-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2013 r. (data wpływu 22 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniach: 20 i 21 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przed rokiem 2013 przychodu z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przed rokiem 2013 przychodu z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł, w zakresie sposobu opodatkowania w 2013 r. przychodu z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł oraz w zakresie zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w ramach realizacji projektu, a finansowanych ze środków EFS i BP.

W dniach: 20 i 21 maja 2013 r. do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach projektu systemowego " (...)." realizuje konkurs z dziedziny nauki.

1. Główne Informacje o projekcie.

Projekt realizowany jest przez Województwo W. (Lidera projektu) w partnerstwie z Uniwersytetem XX (partnerem naukowym) oraz Wnioskodawcą (partnerem technologicznym). Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach: Priorytet IX: Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach. Działanie 9. 1: Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie Oświaty.

Poddziałanie 9.1.2: Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych w 85% i w 15% ze środków pochodzących z budżetu państwa. Okres realizacji projektu lipiec 2011 do października 2014 r. Projekt realizowany jest w 105 szkołach województwa w. w tym w 35 liceach ogólnokształcących i 70 gimnazjach. Głównymi odbiorcami działań projektu (beneficjentami ostatecznymi) jest 1037 nauczycieli i przedstawicieli kadry oświatowej oraz 9450 uczniów ze szkół objętych projektem. Projekt realizowany jest w trzech edycjach, w każdej udział bierze 3150 nowych uczniów i 315 nowych nauczycieli.

Realizowane w ramach projektu działania mają na celu rozbudowę i realizację w latach 2011-2014 w 105 szkołach programów rozwojowych szkół w zakresie stosowania w nauczaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych: w szczególności platform edukacyjnych oraz wdrożenia do szkolnej praktyki nauczania metod projektowych i problemowych. W wyniku realizacji projektu w 105 szkołach objętych projektem zakłada się poprawę wyników z egzaminów gimnazjalnych i maturalnych.

2. Opis konkursów - zespołowy i indywidualny.

W ramach projektu realizowany jest konkurs zespołowy skierowany do uczniów i ich szkolnych opiekunów oraz konkurs indywidualny skierowany do uczniów.

a.

- konkurs zespołowy W każdej edycji projektu 315 zespołów uczniowskich pod opieką nauczycieli realizuje projekty z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych. Realizowane projekty muszą spełniać określone kryteria formalne i merytoryczne. Wszystkie zrealizowane w danej edycji projekty podlegają ocenie społecznościowej oraz ocenie dokonywanej przez Grupę Ekspertów składającą się z przedstawicieli Uniwersytetu XX. W wyniku oceny Grupa Ekspertów wybiera 12 projektów, najlepszych w danej edycji:

- 4 projekty zrealizowane przez uczniów liceów ogólnokształcących (I, II, III miejsce oraz 1 projekt wyróżniony),

b.

8 projektów zrealizowanych przez uczniów gimnazjów (I, II, III miejsce oraz 5 projektów wyróżnionych).

Uczniowie oraz nauczyciele, których projekty zostały uznane za najlepsze i wyróżnione, zostają nagrodzeni (nagrody rzeczowo-pieniężne). Realizacja konkursu zespołowego ma na celu wdrożenie w nauczaniu metody projektów, która sprzyja rozwojowi kluczowych kompetencji uczniów, w tym przede wszystkim w zakresie umiejętności uczenia się, rozwiązywania problemów praktycznych, rozumowania naukowego oraz kierowania własnym rozwojem

- konkurs indywidualny W każdej edycji projektu uczniowie mają możliwość uczestniczenia w utworzonej w ramach projektu grze edukacyjnej. Gra tematyką bezpośrednio nawiązuje do realizowanych przez zespoły uczniowskie projektów. Uczniowie wędrując po powiatach województwa w., poznają zrealizowane w poszczególnych regionach projekty i odpowiadając na związane z nimi pytania zbierają punkty.

W każdej edycji 30 graczy, którzy zdobędą największą liczbę punktów przechodzi do półfinału, w ramach którego wyłonionych zostanie 10 finalistów. Dla finalistów organizowana jest ostateczna rozgrywka, w wyniku której wyłonione zostają I, II, III miejsce oraz 7 osób wyróżnionych. Każdy finalista otrzymuje nagrodę (rzeczowo-pieniężną,).

Opieka naukowa nad przebiegiem konkursu jest realizowana przez Uniwersytet XX, który odpowiada za poprawność merytoryczną gry i jej charakter edukacyjny.

3.

Odbiorcy nagród:

a.

- konkurs zespołowy: w każdej edycji projektu jest to 12 zespołów uczniowskich wraz z opiekunami czyli około 144 uczniów oraz 12 nauczycieli. uczestniczących w danej edycji projektu,

b.

- konkurs indywidualny: w każdej edycji projektu jest to 10 uczniów, którzy zakwalifikują się do finału.

4.

Zarówno w konkursie zespołowym jak też indywidualnym w ramach nagród zostanie zakupiony sprzęt/akcesoria komputerowe oraz multimedialne. Planowana wartość nagród zakupionych w ramach konkursu zespołowego w 2013 r. oraz 2014 r. to każdorazowo 373.428,00 zł brutto. Planowana wartość nagród zakupionych w ramach konkursu indywidualnego w 2013 r. oraz 2014 r. to każdorazowo 58.364,00 zł brutto.

Poza nagrodami rzeczowymi planuje się nagrody pieniężne. Każdy wygrywający może otrzymać nagrodę rzeczowo-pieniężną.

Wnioskodawca w 2012 r. przeprowadził konkurs i wydał nagrody rzeczowe jak i pieniężne. Za podstawę do naliczenia podatku w formie ryczałtu Wnioskodawca wziął dwie wartości łącznie, tj. wartość nagrody rzeczowej brutto i kwotę nagrody pieniężnej. Podatek został naliczony i pobrany w wysokości 10% od nagród łącznie. Podatek został wpłacony do kasy Wnioskodawcy przed ich wydaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychód z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł jest opodatkowany w formie ryczałtu tj. 10% i pobierany jest przed wydaniem nagrody rzeczowej jak i pieniężnej przez płatnika.

2.

Czy stanowisko płatnika zajęte w stosunku do pytania pierwszego jest prawidłowe i czy w roku 2013 powinien postępować tak samo.

3.

Czy nagrody uzyskane w ramach realizacji projektu, a finansowane z EFS i BP są wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1. Wnioskodawca (płatnik) pobrał przed wydaniem nagród zryczałtowany podatek w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2) od łącznej wartości nagród na podstawie art. 41 ust. 7. Podatek został pobrany z uwagi na to, iż łączna wartość nagrody z dziedziny nauki (art. 21 ust. 1 pkt 68) przekroczyła kwotę 760 zł.

Ad. 2. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w roku 2013 powinien postępować w ten sam sposób.

Ad. 3. Nagrody uzyskane w ramach realizacji projektu, a finansowane z EFS i BP są wolne od podatku dochodowego do wartości nieprzekraczającej 760 zł W przypadku nagród o wartości przekraczającej kwotę 760 zł należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1 dotyczące sposobu opodatkowania przed rokiem 2013 przychodu z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł. Odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 dotyczące sposobu opodatkowania w 2013 r. przychodu z tytułu wygranej z dziedziny nauki w kwocie przekraczającej 760 zł zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2013 r. nr ILPB1/415-212/13-5/AMN. Natomiast odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 3 dotyczące zwolnienia z opodatkowania nagród uzyskanych w ramach realizacji projektu, a finansowanych ze środków EFS i BP, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 22 maja 2013 r. nr ILPB1/415-212/13-6/AMN.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w ww. przepisie, może zostać objęta wartość wygranych w tych konkursach i grach, które organizowane i ogłaszane są przez środki masowego przekazu albo też w takich konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Ponadto przepis ten jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane (nagrody) o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach projektu systemowego " (...)." realizuje konkurs z dziedziny nauki. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz środków pochodzących z budżetu państwa. W ramach projektu realizowany jest konkurs zespołowy skierowany do uczniów i ich szkolnych opiekunów oraz konkurs indywidualny skierowany do uczniów. W konkursie zespołowym uczniowie oraz nauczyciele, których projekty zostały uznane za najlepsze i wyróżnione, zostają nagrodzeni (nagrody rzeczowo-pieniężne). W konkursie indywidualnym uczniowie mają możliwość uczestniczenia w utworzonej w ramach projektu grze edukacyjnej. (...) Każdy finalista otrzymuje nagrodę (rzeczowo-pieniężną,).

Wnioskodawca w 2012 r. przeprowadził konkurs i wydał nagrody rzeczowe jak i pieniężne. Za podstawę do naliczenia podatku w formie ryczałtu Wnioskodawca wziął dwie wartości łącznie, tj. wartość nagrody rzeczowej brutto i kwotę nagrody pieniężnej. Podatek został naliczony i pobrany w wysokości 10% od nagród łącznie. Podatek został wpłacony do kasy Wnioskodawcy przed ich wydaniem.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zawierają definicji pojęcia konkurs, nagroda czy gra, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj), "konkurs" to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z kolei "gra" to rywalizacja dwóch konkurujących ze sobą osób lub grup. Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Z kolei "gra" zgodnie z ww. słownikiem, to rywalizacja dwóch konkurujących ze sobą osób lub grup. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.d.o.f., od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa m.in. w ust. 1 pkt 2, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że skoro łączna wartość wygranej - w postaci nagrody rzeczowej jak i pieniężnej - z dziedziny nauki przekracza jednorazowo kwotę 760 zł, to wartość wygranej stanowi przychód opodatkowany, od którego Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest pobrać zgodnie z art. 41 ust. 4 i art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowany podatek według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Zatem wydając zwycięzcom konkursu nagrody, Wnioskodawca jest obowiązany w myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych. Natomiast, jeżeli przedmiotem wygranej (nagrody) nie są pieniądze, wówczas zwycięzcy konkursu jako podatnicy są zobowiązani - na podstawie art. 41 ust. 7 ww. ustawy - wpłacić Wnioskodawcy kwotę należnego zryczałtowanego podatku dochodowego przed udostępnieniem wygranej (nagrody).

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, przychód z tytułu wygranej z dziedziny nauki w jednorazowej kwocie przekraczającej 760 zł jest opodatkowany w formie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody i pobierany jest przez płatnika przed wydaniem nagrody rzeczowej jak i pieniężnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl