ILPB1/415-211/08-4/IM - Czy przeznaczenie dochodu spółdzielni na powiększenie funduszu udziałowego członków może być opodatkowane ryczałtowym podatkiem w takiej części, w jakiej dochód ten pochodził z działalności pozarolniczej?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-211/08-4/IM Czy przeznaczenie dochodu spółdzielni na powiększenie funduszu udziałowego członków może być opodatkowane ryczałtowym podatkiem w takiej części, w jakiej dochód ten pochodził z działalności pozarolniczej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 6 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu przeznaczonego na powiększenie funduszu udziałowego członków Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu przeznaczonego na powiększenie funduszu udziałowego członków Spółdzielni.

W przedmiotowy m wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia prowadzi działalność rolniczą, która wynosi 93,19% ogólnej sumy przychodów. Przychód z działalności pozarolniczej wynosi 6,81%.

W 2008 r. Spółdzielnia - według proponowanego podziału dochodu ogólnego za rok 2007 - chce przeznaczyć kwotę 150.000 zł na powiększenie udziałów nadobowiązkowych. Odpis na udziały nadobowiązkowe nie jest następstwem posiadania przez członka spółdzielni prawa do udziału w dochodzie podzielnym Spółdzielni, tylko dlatego, że jest członkiem, lecz wynika z tytułu wkładu pracy w roku obrachunkowym. Odpis ten nie jest dywidendą, ani oprocentowaniem udziałów członkowskich, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 41 ww. ustawy, spółdzielnia w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie funduszu udziałowego zobowiązana jest pobrać ryczałtowy podatek dochodowy. Jednakże ww. przepis nie dzieli dochodów przeznaczonych na powiększenie funduszu udziałowego na dochody, których źródłem jest działalność rolnicza i działalność pozarolnicza. Brak takiego rozdzielnia jak podaje Wnioskodawca, jest sprzeczny z podstawowym założeniem ustawy o podatku dochodowym, mówiącym o niestosowaniu zawartych w niej przepisów do przychodów z działalności rolniczej (art. 2 ust. 1 pkt 1), Jednocześnie art. 12 ust. 6 określa, że za przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną uważa się wszelkie przychody, o których mowa w art. 11, uzyskane przez członka spółdzielni lub jego domownika z tytułu wkładu pracy oraz innych tytułów przewidzianych w statucie spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielnym spółdzielni z tytułu działalności rolniczej, z wyjątkiem polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przeznaczenie dochodu Spółdzielni na powiększenie funduszu udziałowego członków, może być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w takiej części, w jakiej dochód ten pochodził z działalności pozarolniczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnia powinna pobrać 19% zryczałtowany podatek dochodowy od dochodu za rok 2007, który został przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego członków, w takiej części, w jakiej dochód ten pochodził z działalności pozarolniczej. Naliczony podatek wyniesie zdaniem Wnioskodawcy 6,81% z 19% = 1,29%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 24 ust. 5 ustawy określa, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu m.in. dywidendy i innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych są obowiązani pobierać płatnicy (w tym osoby prawne) - art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przedstawionych informacji wynika, iż Spółdzielnia z dochodu ogólnego za rok 2007 planuje wydzielić 150.000 zł na powiększenie udziałów nadobowiązkowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu prawnego należy podkreślić, iż w tym przypadku, źródłem przychodów dla osób fizycznych są kapitały pieniężne, do których zalicza się min. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Źródłem przychodów tych osób fizycznych nie jest zaś działalność rolnicza. Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zróżnicowania zasad opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ze względu na źródła przychodów uzyskiwanych przez samą Spółdzielnię, choćby nawet Spółdzielnia otrzymywała dochody nie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej podlega w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 19 % podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia zaś, tj. osoba prawna przekazująca dochód powstały z podziału na podwyższenie funduszy pieniężnych, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winna od całości - zgodnie z powoływanymi uprzednio przepisami art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obliczyć, pobrać i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Wprawdzie przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wyłączenie stosowania przepisów ustawy do przychodów z działalności rolniczej (z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej), jednakże w zdarzeniu przyszłym przedstawionym w zapytaniu, osoby fizyczne otrzymają przychody z kapitałów pieniężnych a nie przychody z tytułu działalności rolniczej. Powyższe wyłączenie nie może więc mieć zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl