ILPB1/415-21/10-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-21/10-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, 14b § 4 i art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 marca 2010 r. znak ILPB1/415-21/10-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w dniu 15 marca 2010 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 12 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zatrudniony w Urzędzie Miejskim w Referacie Funduszy Zewnętrznych na stanowisku inspektora. Do zakresu obowiązków Zainteresowanego należy prowadzenie Punktu Informacyjnego.

Punkt Informacyjny powstał na podstawie umowy ramowej zawartej pomiędzy Urzędem Miejskim, a Przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Polsce. Jego zadaniem jest:

* umożliwianie obywatelom uzyskiwania informacji, porad, pomocy i odpowiedzi na pytania z zakresu prawodawstwa, polityki i programów Unii oraz oferowanych przez nią możliwości finansowania,

* zwiększanie świadomości i promowanie debaty w drodze proaktywnych metod komunikowania oraz współpracy z innymi sieciami i organizacjami informacyjnymi,

* umożliwianie obywatelom wyrażania opinii i sugestii skierowanych do instytucji UE.

Zgodnie z umową koszty działania Punktu ponoszą wspólnie Instytucja Prowadząca (Urząd Miejski) oraz Komisja Europejska. Wkład Komisji Europejskiej nie może przekroczyć 50%. w przypadku Urzędu Miejskiego wkład Komisji wynosi ok. 47%.

Pieniądze (bezzwrotna dotacja) zostały przekazane na podstawie umowy ramowej zawartej pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich, reprezentowaną przez Dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, a Gminą Miejską, jako Instytucją Prowadzącą, reprezentowaną przez Prezydenta Miasta.

Gmina Miejska jako Instytucja Prowadząca jest beneficjentem środków przekazanych przez KE.

Dotacja z Komisji Europejskiej została przelana na specjalnie utworzone konto i z tego konta było wypłacane Wnioskodawcy wynagrodzenie w 2009 r..

Wynagrodzenie było wypłacane w 2009 r. w sposób następujący:

* w miesiącach styczeń - luty wynagrodzenie zostało wypłacone ze środków Urzędu Miejskiego, następnie zrefundowanych z dotacji, która wpłynęła na konto pod koniec marca,

* w miesiącach marzec-wrzesień wynagrodzenie było wypłacane bezpośrednio z konta, na które wpłynęła dotacja,

* w miesiącach październik-grudzień wynagrodzenie było wypłacane ze środków własnych urzędu.

Wnioskodawca osobiście realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, poprzez osobiste prowadzenie Punktu Informacyjnego i realizację działań określonych w umowie ramowej i umowach szczegółowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do dochodów Wnioskodawcy z tytułu umowy o pracę ma zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione są dochody, które pochodzą od (...) organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej (...)" przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe. w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; (..).

Środki pochodzą z Komisji Europejskiej, są przekazywane za pośrednictwem Przedstawicielstwa KE w Polsce, przekazywane są w formie dotacji bezzwrotnej. Co do bezpośredniości realizacji celu, to obowiązków Zainteresowanego należy realizacja zadań wynikających z umowy ramowej. Stąd też Wnioskodawca sądzi, że Jego wynagrodzenie, przynajmniej w części za miesiące marzec - wrzesień 2009 r., powinno być zwolnione z podatku PIT.

Zainteresowany wskazał, na orzecznictwo sądowe w tej kwestii (wyrok WSA w Gliwicach z dnia 30 października 2008 r. I SA/Gl 308/2007, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 20 marca 2009 r. I SA/Po 247/2009), a także interpretacja wydana 30 listopada 2009 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie zwolnienia od podatku dochodów pracownika Punktu Informacyjnego Bielsko-Biała.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

By możliwe było objęcie dochodów otrzymanych przez podatnika analizowanym zwolnieniem z opodatkowania, powinny one być sfinansowane środkami bezzwrotnej pomocy pochodzącymi od: rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Oceniając drugą przesłankę zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać, iż oczywistym jest, że prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne wykonujące konkretne zadania. Jednakże nie każda osoba zatrudniona przy realizacji zadań i otrzymująca wynagrodzenie sfinansowane ze środków pomocy zagranicznej korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. Ustalona wykładnia językowa cytowanego wyżej przepisu ustawy podatkowej prowadzi bowiem do wniosku, że realizacja otrzymanych przez wykonawcę zadań, finansowanych ze środków pomocy zagranicznej, uprawnia do zwolnienia z opodatkowania dochodów pracowników uczestniczących w bezpośrednim wykonywaniu tych zadań.

Ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisu korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będąc zatrudnionym w Urzędzie Miejskim prowadzi Punkt Informacyjny, gdzie osobiście realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy poprzez realizację działań określonych w umowie ramowej i umowach szczegółowych. Punkt Informacyjny działa na podstawie umowy ramowej zawartej pomiędzy pracodawcą Wnioskodawcy (Urzędem Miejskim) a Komisją Europejską. Projekt ten jest współfinansowany w 47% przez Komisję Europejską. Gmina Miejska jako Instytucja prowadząca jest beneficjentem środków przekazanych przez Komisję Europejską. Dotacja z Komisji Europejskiej została przelana na specjalnie utworzone konto i z tego konta było wypłacane Wnioskodawcy wynagrodzenie w 2009 r.. w miesiącach styczeń-luty 2009 r. i październik-grudzień 2009 r. wynagrodzenie zostało wypłacone ze środków Urzędu Miejskiego, następnie zrefundowanych z dotacji. w miesiącach marzec-wrzesień 2009 r. wynagrodzenie było wypłacane bezpośrednio z konta, na które wpłynęła dotacja

Wobec powyższego, o ile w chwili dokonywania wypłaty wynagrodzenia, finansowane jest ono wprost ze środków unijnych, bez refundacji ze strony pracodawcy, to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże pod warunkiem, że osoba która je otrzymuje będzie bezpośrednio realizować cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji, gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską, tylko będą np. wypłacane ze środków własnych pracodawcy, zwolnienie nie będzie miało zastosowania, mimo refundacji tych wydatków w terminie późniejszym ze środków bezzwrotnej pomocy.

Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Zatem wynagrodzenie Wnioskodawcy za pracę w Punkcie Informacyjnym za miesiące marzec-wrzesień 2009 r. korzysta ze zwolnienia, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części (47%) finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej, wypłacanych bezpośrednio z konta, na które wpłynęła dotacja pod warunkiem, że Wnioskodawca bezpośrednio realizował cel programu objętego pomocą. Dochody za miesiące styczeń-luty i październik-grudzień 2009 r. wypłacone ze środków Urzędu Miejskiego, nie korzystają ze zwolnienia określonego w ww. przepisie.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie do dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę z tytułu umowy o pracę ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że w dniu wypłaty były finansowane ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym oraz że Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel programu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl