ILPB1/415-204/13-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-204/13-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2013 r. (data wpływu 21 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą "A". Przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię jest w szczególności sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków. Firma prowadzi hurtową sprzedaż kosmetyków do hoteli (o małych pojemnościach - jednorazowe: szampony, żele, balsamy, mydła, itp.), galanteria hotelowa (czepki kąpielowe, igielniki, wieszaki, łyżki do butów itp.), pościele, ręczniki, kołdry, poduszki. Działalność gospodarcza prowadzona jest przy pomocy narzędzi stanowiących własność Wnioskodawczyni. W szczególności do prowadzenia działalności gospodarczej służą zestaw komputerowy XXX (komputer + monitor) za 250 zł, Telewizor LCD 32" XXX za 700 zł, Notebook XXX za 1000 zł.

Wartość zapasów na dzień 31 grudnia 2012 r. wynosiła 563.461,62 złotych.

W skład przedsiębiorstwa wchodzą ponadto programy komputerowe system informatyczny P (...) - zakup z 30 grudnia 2010 r., program komputerowy G (...) - wartość netto 1990 zł, zakup 22 lutego 2012 r., program finansowo-księgowy R (...) - wartość netto 1290 zł, zakup 22 lutego 2012 r.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zatrudnia 14 pracowników. W związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni zawarła z "B" umowę kredytu w rachunku bieżącym do wysokości salda 200.000 złotych, który przeznaczony został na sfinansowanie prowadzenia działalności gospodarczej. Działalność prowadzona jest w dzierżawionym budynku - budynku gospodarczym na potrzeby magazynowe dzierżawionym od osoby trzeciej.

Wszystkie wymienione wyżej składniki majątku objęte są jedną ewidencją. W ewidencji środków trwałych nie ma innych środków poza wyżej wskazanymi.

Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę spółki komandytowej, której wspólnikami będzie jedna osoba fizyczna poza Wnioskodawczynią oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawczyni i osoba fizyczna będą komandytariuszami spółki komandytowej, natomiast spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będzie komplementariuszem spółki komandytowej. Wnioskodawczyni zamierza jako wkład do spółki komandytowej wnieść wszystkie wyżej wymienione ruchomości oraz zapasy. Programy komputerowe nie zostaną wniesione do nowej spółki, gdyż nie zezwala na to umowa licencyjna - spółka zakupi nowe licencje na tożsame programy komputerowe. Spółka komandytowa przystąpi do umowy kredytu zawartej z "B", a nadto wstąpi w miejsce Wnioskodawczyni jako dzierżawca obiektu wykorzystywanego w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka przejmie wszystkich 14 pracowników na podstawie porozumień pomiędzy Wnioskodawczynią, Spółką a pracownikami. Spółka komandytowa przejmie umowy o media służące prowadzeniu działalności gospodarczej (prąd, woda) przez Wnioskodawczynię w ten sposób, że umowy te zostaną rozwiązane z dostawcami mediów przez Wnioskodawczynię i zawarte przez spółkę komandytową. Do spółki komandytowej zostaną nadto wniesione wierzytelności związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a spółka komandytowa zobowiąże się zapłacić nieuiszczone jeszcze należności Wnioskodawczyni z tytułu umowy najmu oraz dostawy prądu i wody. Spółka komandytowa ponadto przejmie wszystkie zapasy Wnioskodawczyni oraz przystąpi do zobowiązań w zakresie zapłaty za zapasy kupione w kredycie kupieckim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w tak opisanym stanie faktycznym wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego (aportu) będzie powodowało powstanie dla Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w tak opisanym stanie faktycznym wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie powodowało powstania dla Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o PIT, dodanym do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2011 r., wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, bądź wystąpienia z takiej spółki.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 25 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego. Spółka komandytowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatku dochodowego są bowiem wspólnicy tej spółki. Uzasadnieniem wprowadzenia do ustawy o PIT art. 21 ust. 1 pkt 50b w wyżej wskazanym brzmieniu, jak wynika z założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ministerstwo Finansów, projekt z dnia 30 kwietnia 2010 r., jest fakt, że na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniesienie przez osobę prawną wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną nie rodzi skutków w podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, w ocenie Ministerstwa Finansów, konieczne było wprowadzenie regulacji wyłączającej stosowanie przepisów ustawy o PIT w odniesieniu do przychodów z tytułu wniesienia wkładu do spółki niebędącej osobą prawną.

W konsekwencji wniesienie wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci wyżej wskazanych składników majątku wykorzystywanych w chwili obecnej do prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię, do spółki niebędącej osobą prawną (spółki komandytowej) nie będzie zdarzeniem kreującym obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych dla Wnioskodawczyni.

W konsekwencji w tak przedstawionym stanie faktycznym dla Wnioskodawczyni nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), nie zawiera szczególnych unormowań odnoszących się do wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki osobowej. Zawiera jednakże określenie przedmiotu opodatkowania.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć umowę spółki komandytowej, jako wkład do spółki komandytowej Zainteresowana zamierza wnieść ruchomości opisane we wniosku oraz zapasy.

Należy jednak wskazać, że w przypadku aportu wnoszonego do spółki osobowej, jego wniesienie nie powoduje przyrostu majątkowego po stronie wnoszącej go osoby. W zamian za wniesiony aport osoba fizyczna otrzymuje bowiem jedynie uprawnienia do udziału w zysku i stratach spółki oraz prawa związane z prowadzeniem spółki i wpływaniem na jej działalność. One zaś, mimo że istotnie posiadają wartość materialną, nie stanowią ceny nabycia, bowiem wspólnik nabywa całokształt praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu gospodarczym sfinalizowanym w ramach spółki.

Aby zaś mówić o sytuacji "odpłatnego zbycia", w zamian za świadczenie polegające na wniesieniu aportu, osoba go wnosząca winna otrzymać ekwiwalent świadczenia w postaci zapłaty ceny nabycia. Taka sama sytuacja miałaby miejsce w razie sprzedaży przedmiotu aportu. W związku z tym, wniesienie aportu do spółki osobowej nie rodzi z tego tytułu obowiązku podatkowego, jest to czynność neutralna podatkowo.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Stosownie do tego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną.

W związku z powyższym, wniesienie aportu do spółki osobowej jest czynnością neutralną podatkowo.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie wniesienie do spółki komandytowej wkładu niepieniężnego (aportu), o którym mowa we wniosku nie będzie powodowało powstania dla Wnioskodawczyni obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ wskazuje, iż wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl