ILPB1/415-203/09-2/IM - Ustalenie stawki opodatkowania w zakresie usług pogotowia ratunkowego ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-203/09-2/IM Ustalenie stawki opodatkowania w zakresie usług pogotowia ratunkowego ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej pozostałych wyrobów prowadzoną poza siecią sklepową, straganami i targowiskami rozpoczął od 12 listopada 2007 r. Symbol PKWiU 47.99Z.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu złożył w Urzędzie Skarbowym przed rozpoczęciem działalności.

Od przychodu z handlu odprowadzał podatek zryczałtowany wg stawki 3%.

Od 7 maja 2008 r. poszerzył swoją działalność gospodarczą o usługi pogotowia ratunkowego. Symbol PKWiU 86.90B (symbol zgodny z zaświadczeniem o Numerze Identyfikacyjnym Regon).

Pierwszy przychód z usług pogotowia ratunkowego uzyskał w dniu 8 maja 2008 r. Z tych przychodów płacił podatek zryczałtowany wg stawki 20%.

Wnioskodawca nie jest ani lekarzem ani felczerem tylko ratownikiem medycznym - jak podaje nie jest to wolny zawód. Poza wykonywaną działalnością gospodarczą jest zatrudniony w pogotowiu ratunkowym na czas określony od 20 maja 2007 do 20 maja 2020 r.

Usługi pogotowia ratunkowego z przeprowadzonej działalności gospodarczej wykonuje tylko dla firm niezwiązanych z jego zakładem. Tylko na rzecz innych firm.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy usługi pogotowia ratunkowego wyłączają z opodatkowania w formie ryczałtu z datą uzyskania pierwszego przychodu... Czy Wnioskodawca powinien płacić podatek zryczałtowany wg stawki 8,5% i pozostać na ryczałcie. Czy przejść na zasady ogólne.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi pogotowia ratunkowego nie powodują wyłączenia ze zryczałtowanej formy opodatkowania, gdyż symbol PKWiU 86.90.14 nie jest umieszczony w wykazie usług, których świadczenie wyłączone jest się z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, tj. załącznik Nr 2 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy spełnia On warunki do ryczałtu i z tych usług powinien rozliczać się wg stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) - ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

4.

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników uzyskujących w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Usługi pogotowia ratunkowego (86.90.14 PKWiU) nie są wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zatem nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania w formie ryczałtu.

Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika Nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - handel - opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Z dniem 7 maja 2008 r. Wnioskodawca poszerzył swoją działalność o usługi pogotowia ratunkowego sklasyfikowane pod Nr PKWiU 86.90.14.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług pogotowia ratunkowego podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

Reasumując zakwalifikowanie usług pogotowia ratunkowego do grupy PKWiU o symbolu 86.90.14 nie wyłącza Wnioskodawcy z możliwości opodatkowania całości uzyskanych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl