ILPB1/415-20/07-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 października 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-20/07-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2007 r. (data wpływu 26 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie prawidłowości zakwalifikowania zakupu bielizny pościelowej, bielizny operacyjnej i pieluch do kosztów uzyskania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prania i czyszczenia wyrobów włókienniczych i futrzarskich (PKD 93.01). W związku z rozwojem i zasięgiem wykonywanych usług pralniczych odbiorcy znajdują się w coraz to odleglejszych miejscach kraju. Znaczącymi odbiorcami usług są szpitale, które dysponują ograniczoną ilością czystej bielizny. Zawarte umowy na usługi pralnicze obligują firmę Wnioskodawcy do dostawy czystej bielizny w określonym terminie i czasie (czas wykonania usługi 24 godz.). Wobec tego firma zakupiła z własnych środków finansowych bieliznę pościelową, bieliznę operacyjną i pieluchy. Zakup ten zapewnia prawidłową rotację w dostawie czystej bielizny w razie awarii i innych przestojów urządzeń pralniczych, a także zmniejsza częstotliwość przejazdów do klienta oraz umożliwia pełniejsze wykorzystanie mocy przerobowych urządzeń pralniczych. Cena jednostkowa bielizny pościelowej, operacyjnej i pieluch nie przekracza 100 zł, a więc stanowi majątek obrotowy firmy wydany do użycia. Zakupiona bielizna po oznakowaniu znakiem firmy została wprowadzona w obieg do używania jako bielizna na wymianę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zakup bielizny pościelowej, bielizny operacyjnej i pieluch stanowi koszt uzyskania przychodu w miesiącu zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy ww. zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i zaksięgować go w miesiącu zakupu, czyli w miesiącu wydania do użycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem za koszty uzyskania przychodów można uznać jedynie te racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które spełniają następujące warunki:

* pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (ich celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów),

* zostały rzeczywiście poniesione i prawidłowo udokumentowane,

* nie zostały wymienione w art. 23 ww. ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów potrącane są w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

W aspekcie powyższego - w świetle przedstawionego stanu faktycznego - przyjąć należy, iż wydatki poniesione na zakup bielizny pościelowej, bielizny operacyjnej i pieluch wykazują ścisły związek przyczynowy pomiędzy dokonanym wydatkiem, a uzyskanymi przychodami. Stanowią więc koszt uzyskania przychodu, który należy rozliczyć w miesiącu zakupu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl