ILPB1/415-2/09-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-2/09-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2008 r. (data wpływu 22 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego

* w części dotyczącej odszkodowań wypłaconych na podstawie wyroków sądowych lub zawartych przed sądami ugód - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej odszkodowań wypłaconych na podstawie zawartych ugód pozasądowych - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ze względu na przekroczenie norm hałasu i niemożność zastosowania żadnych środków technicznych eliminujących te przekroczenia, na wniosek Spółka Akcyjna, wokół lotniska został utworzony obszar ograniczonego użytkowania.

Dnia 12 grudnia 2006 r. weszło w życie rozporządzenie Wojewody w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla L (...) ustanowione zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (POŚ).

Zgodnie z zapisami ustawy POŚ:

1.

Realizacja obowiązków nałożonych rozporządzeniem a dotyczących zastosowania w istniejących budynkach zabezpieczeń zapewniających właściwy klimat akustyczny tj. zwiększenie izolacyjności akustycznej przegród zewnętrznych (ścian zewnętrznych, okien i drzwi w ścianach zewnętrznych, dachów, stropodachów) dotyczy właścicieli (użytkowników wieczystych) tych budynków.

2.

Poniesione koszty związane z wprowadzeniem wymagań technicznych dotyczących budynków - o ile są zgodne z Polskimi Normami ochrony przed hałasem - są szkodą i stanowią podstawę roszczenia o odszkodowanie (zwrot poniesionych nakładów) od dnia 12 grudnia 2006 r., to jest od daty wejścia rozporządzenia w życie. Obowiązany do wypłaty odszkodowania lub wykupu nieruchomości jest zgodnie z art. 136 ust. 2 ustawy POŚ, ten, którego działalność spowodowała wprowadzenie ograniczeń, w związku z ustanowieniem obszaru ograniczonego użytkowania, to jest Wnioskodawca.

3.

Ustawa POŚ poza obowiązkami odszkodowawczymi jw. oraz szkodą bezpośrednią, którą może być utrata przez nieruchomość dotychczasowej funkcji lub użyteczności, a w konsekwencji obniżenie jej wartości (szkoda ta powinna wystąpić realnie, być rzeczywista, nie tylko domniemana), leżącymi po stronie X, nie wprowadziła innych, polegających na podejmowaniu bezpośrednich działań, w sferze własności innych podmiotów, obowiązków.

Do chwili obecnej do Spółka Akcyjna wpłynęło szereg wniosków o wypłatę odszkodowań w tym;

* o pokrycie kosztów związanych z zapewnieniem odpowiedniego klimatu akustycznego - wnioski udokumentowane rachunkami za dokonane modernizacje polepszające klimat akustyczny,

* o wypłatę odszkodowań z tytułu obniżenia wartości nieruchomości.

Wnioskodawca podaje, że ewentualna wypłata odszkodowań nastąpi decyzją Zarządu Spółka Akcyjna po analizie formalnej złożonych wniosków, na podstawie opinii powołanych w tym celu biegłych rzeczoznawców, po przeprowadzeniu pomiarów i odbyciu wizji lokalnych, w formule ugód pozasądowych. w sprawach spornych wypłaty odszkodowań nastąpią na podstawie wyroków sądów lub zawartych przed sądami ugód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy otrzymane odszkodowania będą stanowiły przychód podlegający opodatkowaniu dla właściciela (użytkownika wieczystego) nieruchomości i czy spółka będzie zobowiązana wystawić informację o przychodach z innych źródeł (PIT-8C).

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota wypłaconych odszkodowań nie stanowi dla otrzymującego świadczenie przychodu do opodatkowania i nie rodzi obowiązku wystawiania informacji PIT-8C po stronie Spółki.

Kwota otrzymanych odszkodowań stanowi dla poszkodowanego rekompensatę za poniesione nakłady lub zmniejszenie wartości nieruchomości. Zasady wypłat odszkodowań wynikają z przepisów prawa, w związku z czym kwota otrzymanych odszkodowań jest zwolniona z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego

* w części dotyczącej odszkodowań wypłaconych na podstawie wyroków sądowych lub zawartych przed sądami ugód uznaje się za prawidłowe,

* w części dotyczącej odszkodowań wypłaconych na podstawie zawartych ugód pozasądowych uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła. w myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy więc mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.

Aby zatem wypłacone odszkodowanie korzystało ze zwolnienia na podstawie wskazanego przepisu, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

* jego wysokość lub zasady ustalania muszą wynikać z przepisów odrębnych ustaw,

* podstawą jego przyznania nie może być zawarta umowa lub ugoda inna niż sądowa.

Jednocześnie w myśl art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań lub zadośćuczynień:

a.

otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

b.

dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Zatem w świetle powyższych przepisów wolne od podatku dochodowego są odszkodowania, których wypłata nastąpi na podstawie wyroków sądowych lub zawartych przed sądami ugód.

Natomiast odszkodowania wypłacone właścicielom (użytkownikom wieczystym) na podstawie zawartych z nimi ugód pozasądowych, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. w tym przypadku na wypłacającym odszkodowanie ciąży - wynikający z treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązek sporządzić informację o wysokości przychodów (PIT-8C).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydano w dniu 10 marca 2009 r. interpretację indywidualną nr ILPB3/423-10/09-2/MM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl