ILPB1/415-191/14-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-191/14-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 24 lutego 2014 r.), uzupełnionym w dniu 16 kwietnia 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z najmu.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 11 kwietnia 2014 r., znak ILPB1/415-191/14-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 kwietnia 2014 r., a w dniu 16 kwietnia 2014 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 15 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych, z której uzyskiwane dochody opodatkowane są podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Wnioskodawca wybudował ze środków pochodzących z majątku prywatnego dwa budynki mieszkalne, w których znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i lokale użytkowe. Wnioskodawca jest również właścicielem lokali użytkowych. Budynki te jak i lokale użytkowe nie stanowią i nigdy nie stanowiły składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Lokale mieszkalne i użytkowe są wynajmowane przez Wnioskodawcę osobom fizycznym i prawnym (najem prywatny).

Umowy najmu dotyczące składników majątku prywatnego Wnioskodawcy nie były i nie są zawierane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych.

Wnioskodawca opodatkowuje uzyskiwane przychody z najmu prywatnego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca dopełnił wszelkich formalności niezbędnych dla zastosowania tej formy opodatkowania uzyskiwanych przychodów (w tym złożył w wymaganym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania).

Wnioskodawca zakłada, iż również w przyszłości będzie wynajmował majątek prywatny na tożsamych zasadach i uzyskiwał z tego tytułu przychody. W przyszłości liczba lokali mieszkalnych jak i użytkowych będących przedmiotem najmu prywatnego może ulec zwiększeniu, niemniej jednak nie wpłynie to na zmianę okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku (np. w zakresie faktu, iż składniki te nie będą wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa tworzyw sztucznych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z najmu prywatnego stanowią przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym, pod warunkiem uczynienia zadość wymogom formalnym mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż przedmiotem najmu są składniki prywatnego majątku, przychody uzyskiwane z ich wynajmu stanowią przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym, z uwagi na spełnienie przez Wnioskodawcę wymogów formalnych co do zastosowania tej formy opodatkowania, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Źródła przychodów określone na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Źródła przychodów na gruncie u.p.d.o.f. zostały określone w art. 10 ust. 1. Stosownie do tegoż artykułu odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 6 tego przepisu:

* pozarolnicza działalność gospodarcza;

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Dodatkowo, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 u.p.d.o.f. przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową.

b.

polegającą na poszukiwaniu. rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż.

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

#8210; prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat. w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 14-9.

Mając na uwadze powyższe, w przypadku, w którym najem nie dotyczy składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, przychody uzyskiwane z najmu prywatnego należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.

Z uwagi na fakt, że składniki majątku będące przedmiotem najmu stanowią majątek prywatny Wnioskodawcy, uzyskiwane przez niego przychody z tytułu ich wynajmu stanowią przychody ze źródła przychodów jakim jest najem, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że prezentowane przez niego stanowisko potwierdzają również organy podatkowe. W szczególności, pogląd iż uzyskiwanie przychodu z najmu prywatnego stanowią przychody ze źródła przychodów jakim jest najem przedstawił:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lipca 2009 r., sygn. IBPBI/415-288/09/ESZ, gdzie wskazano, iż "jeśli zatem w istocie przedmiotem najmu będą składniki majątku (ruchomości) niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą, umowy ich najmu nie zostaną zawarte w ramach tej działalności, to wówczas uzyskiwane z tego najmu przychody mogą być uznane za przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zważywszy, iż najem ruchomości nie jest przedmiotem prowadzonej przez wnioskodawcę działalności gospodarczej."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2011 r., sygn. IPPB1/415-464/11-2/JB, który potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, iż "odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca podkreśla, że lokale mieszkalne oraz lokal użytkowy stanowiące przedmiot najmu nie stanowiły nigdy składników wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej, umowy najmu nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Wobec tego na podstawie do art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z najmu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. ILPB1/415-993/09-2/AMN, gdzie wskazano, iż "jeśli zatem w istocie przedmiotem najmu będą składniki majątku niezwiązane z działalnością gospodarczą, umowy najmu nie zostaną zawarte w ramach tej działalności, to wówczas planowane wynajmowanie nieruchomości traktowane może być jako najem zaliczony do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem dochody z najmu nieruchomości niebędącej składnikiem majątku związanego z działalnością gospodarczą, traktując je jako przychody niezwiązane z jej prowadzeniem, mogą być opodatkowane na zasadach ogólnych lub w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli Wnioskodawca złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania w ustawowym terminie."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2010 r., sygn. ITPB1/415-168/10/WM, gdzie wskazano, iż "co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. (...) Biorąc pod uwagę zaprezentowany we wniosku opis stanu faktycznego oraz przepisy prawne w tym zakresie należy stwierdzić, że w związku z tym, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie zamierza także rozpoczynać prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu - zgodnie z jego wolą przychody z tytułu wynajmu pokoi należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. najem."

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2013 r. sygn. ILPBI/415-695/13-2/IM. gdzie wskazano, iż "reasumując, w wyniku wycofania z ewidencji środków trwałych firmy i przekazania ich na cele prywatne Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do kwalifikowania najmu do odrębnego źródła przychodów jakim jest najem i dzierżawa zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Mając na uwadze powyższe oraz powołane stanowiska organów podatkowych, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, iż uzyskiwane przez niego przychody z najmu prywatnego stanowią przychody ze źródła przychodów jakim jest najem (art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.), a tym samym mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3, 6:

* pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),

* najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

#8210; prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

* zarobkowym celu działalności,

* wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

* prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Wyżej wymieniony przepis koreluje z treścią art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych należy stwierdzić, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Co do zasady, wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem. Jedynie w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności zgodnie z treścią cytowanego wcześniej art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ww. ustawy, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Należy również podkreślić, że powołane przepisy nie regulują kwestii związanych z zasadami zawierania umów najmu, w tym także ilości lokali (mieszkań), które mogą być przedmiotem najmu prywatnego. W świetle powyższego wybór kwalifikacji i sposobu rozliczania przychodów z tytułu najmu nie jest ograniczony ilością posiadanych lokali (mieszkań), lecz charakterem zawartych umów najmu tych lokali, które nie stanowią składników związanych z działalnością gospodarczą.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że w sytuacji, gdy prowadzony przez Wnioskodawcę najem nie wypełnia przesłanek świadczących o prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, to uzyskiwane przychody z tytułu najmu lokali, o których mowa we wniosku mogą być kwalifikowane jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ilość wynajmowanych lokali nie przesądza o prawie lub jego braku do zaliczenia przychodów z najmu lub dzierżawy do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednakże rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest badanie i ustalanie, czy najem przez podatnika lokali mieszkalnych wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczna jest bowiem analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, a to stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydając interpretacje indywidualne Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez podatnika we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i przyjmuje argumenty podnoszone przez Wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl