ILPB1/415-178/08-2/RP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-178/08-2/RP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2008 r. (data wpływu 12 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego, zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego oraz braku obowiązku przesłania informacji do urzędu skarbowego o wygranych poniżej 760 zł,

* nieprawidłowe w części nie pobrania zryczałtowanego podatku od wygranych osiągniętych przez obywateli innego państwa.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego, braku obowiązku przesłania informacji do urzędu skarbowego o wygranych poniżej 760 zł oraz nie pobrania zryczałtowanego podatku od wygranych osiągniętych przez obywateli innego państwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza prowadzić serwis internetowy z quizami/konkursami o charakterze edukacyjno-rozrywkowym. Jego odpowiednikiem w innych mediach są teleturnieje telewizyjne, konkursy radiowe czy quizy prasowe. Serwis ten będzie przeznaczony dla wszystkich odbiorców zainteresowanych jego zawartością i w rezultacie mniej lub bardziej masowy. Dostęp do części stron i funkcji serwisu będzie bezpłatny, a do pozostałej części i pozostałych funkcji będzie wymagał wykupienia abonamentu dostępowego.

Tematyka quizów/konkursów będzie dotyczyła różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury i sportu.

Wszystkie quizy/konkursy będą miały profil wyraźnie "wiedzowy", tzn. o wyniku osiągniętym przez uczestników będzie decydowała wyłącznie lub przede wszystkim ich wiedza, sprawdzana za pomocą zestawu pytań. Zwycięzcami będą ci, którzy za swoje odpowiedzi na zadane pytania otrzymają największą liczbę punktów. Nagroda będzie miała formę pieniężną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy nagrody pieniężne dla zwycięzców quizów/konkursów, o których mowa powyżej będą podlegały obowiązkowi opłacenia od nich jakiegokolwiek podatku.

2.

Czy trzeba przekazywać do Urzędu skarbowego informacje o tych wypłaconych nagrodach pieniężnych, które ze względu na ich zbyt niską wartość nie podlegały obowiązkowi opłacenia podatku...Jeśli uczestnik quizów/konkursów wygra w nich na przykład kilka razy w miesiącu (będzie to zapewne wyjątkiem, ale może się zdarzyć), to czy wartość wypłaconych mu nagród pieniężnych należy do siebie dodać i jeśli ich suma przekroczy kwotę 760 zł, to łączna nagroda będzie podlegała opodatkowaniu.

3.

Jeśli tak, to w jakim okresie należałoby te nagrody sumować.

4.

Czy jeśli nagrodę za zwycięstwo w quizie/konkursie otrzyma obywatel innego państwa (bo klientela serwisu może być międzynarodowa), to czy jakiekolwiek przepisy podatkowe obowiązujące polską firmę, mogą wymagać zapłacenia przez nią w Polsce lub innym kraju podatku od tej nagrody (na rzecz jej odbiorcy).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.

Nagrody pieniężne o wartości do 760 zł wypłacone uczestnikowi internetowego quizu/konkursu o charakterze "wiedzowym" (czyli nie losowym), którego tematyka będzie dotyczyła różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury i sportu nie podlegają żadnemu obowiązkowi podatkowemu, a nagrody o wartości powyżej 760 zł wymagają zapłacenia (przez organizatora konkursu na rzecz uczestnika) zryczałtowanego podatku w wysokości równej 10% pełnej kwoty nagrody.

2.

O wypłaconych nagrodach pieniężnych, które ze względu na ich niską wartość nie powodowały powstania obowiązku podatkowego nie trzeba informować organów skarbowych.

3.

Ponieważ w stosownych przepisach nie ma mowy o sumowaniu wartości nagród, każda wypłata nagrody za wygraną, w oddzielnym quizie/konkursie winna być traktowana niezależnie od pozostałych i obowiązek podatkowy powstaje tylko wówczas, gdy wartość tej pojedynczo wypłaconej komuś nagrody przekroczy kwotę limitu bezpodatkowego.

4.

Ponieważ polska firma nie ma obowiązku stosowania się do przepisów innych państw, nie można od niej wymagać opłacenia ewentualnego podatku od nagród pieniężnych przekazywanych obywatelom innych państw (niezależnie od wartości nagrody). Ewentualny obowiązek powiadomienia odpowiednich organów skarbowych innego państwa o otrzymaniu takiej nagrody i obowiązek opłacenia należnego od niej podatku ciąży wyłącznie na obywatelu tego innego państwa. Jakiekolwiek zobowiązania mogą tu być narzucone polskiej firmie jedynie przez polskiego prawodawcę lub w ramach uznanych i przyjętych przez Polskę rozporządzeń dla całej Unii Europejskiej lub jakichś umów czy konwencji międzynarodowych, a w rozpatrywanej tu kwestii nie ma żadnych uregulowań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika jest:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia przedmiotowego, zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego oraz braku obowiązku przesłania informacji do urzędu skarbowego o wygranych poniżej 760 zł,

* nieprawidłowe w części nie pobrania zryczałtowanego podatku od wygranych osiągniętych przez obywateli innego państwa.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 1984 r. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) w rozumieniu ustawy - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki, i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Internet mieści się w pojęciu "prasa", bowiem zgodnie z art. 7 ww. ustawy prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania.

Zatem konkursy organizowane przez Wnioskodawcę na stronach internetowych portalu, są konkursami, do których ma zastosowanie ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z analizy ww. przepisów wynika, że przedmiotowe nagrody (wygrane) pieniężne, wypłacone uczestnikowi internetowego quizu/konkursu o charakterze wiedzowym, którego tematyka będzie dotyczyła różnych dziedzin nauki, sztuki, kultury i sportu, stanowią przychód. Jest on jednak zwolniony z opodatkowania jeżeli jednorazowa wartość wygranej lub nagrody nie przekracza kwoty 760 zł W przypadku przekroczenia tej kwoty, Wnioskodawca jako płatnik będzie musiał pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Równocześnie należy wskazać, iż na tle wspomnianych przepisów, nie sumuje się wartości wypłaconych wygranych lub nagród pieniężnych, a ich łączna wartość jeśli przekroczy kwotę 760 zł nie będzie podlegała opodatkowaniu. Zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% pobierany jest od każdej wygranej lub nagrody z osobna.

Na podstawie art. 41 ust. 4 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5.

Z brzmienia ww. przepisu wynika. że na płatniku ciąży obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, po spełnieniu warunków wyżej wspomnianych artykułów.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zatem gdy umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska nie zwalnia przedmiotowej wygranej lub nagrody z obowiązku podatkowego, Wnioskodawca powinien zgodnie z ww. art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać i odprowadzić na zasadach przytoczonych powyżej zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranej ponad kwotę 760 zł.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W myśl art. 42 ust. 4 ww. ustawy na pisemny wniosek podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, płatnik jest obowiązany do sporządzenia i przesłania urzędowi skarbowemu wspomnianej imiennej informacji. Zaś w razie zaprzestania przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, powinien on przekazać te informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności.

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 6 ww. ustawy informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Z analizy ww. przepisów wynika, że co do zasady, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek imiennego przesłania informacji sporządzonych według ustalonego wzoru, urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym o przedmiotowych wygranych i nagrodach.

Obowiązek ten istnieje również, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Wnioskodawca nie będzie obowiązany do poboru podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl