ILPB1/415-176/08-4/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-176/08-4/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2008 r. (data wpływu 11 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wycofania wkładu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wycofania wkładu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wraz z małżonką nabył w dniu 31 grudnia 2001 r. od Agencji Nieruchomości Rolnych grunt rolny, który został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z dnia 4 lipca 2002 r. Plan ten przeznaczał grunt pod zabudowę mieszkaniową. Dnia 24 sierpnia 2004 r. Wnioskodawca wniósł grunt w cenie nabycia do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej "X" jako składnik majątku wykorzystywany w działalności, który został zaksięgowany dla celów podatkowych jako: towary. Przygotowując inwestycję deweloperską Wnioskodawca dokonał zakupu i zamiany działek gruntu z Gminą W. oraz osobami prywatnymi, celem następnego scalenia gruntu zgodnie z przebiegiem ulic w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, jak też uzyskał podłączenie nieruchomości do sieci energetycznej. Dnia 22 czerwca 2006 r. decyzją NSA miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego utracił swoją moc. Z tego powodu planowana inwestycja opóźniła się o kilka lat. Obecnie Gmina W. kończy przygotowywanie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który zakłada zabudowę wielorodzinną i jednorodzinną na omawianych gruntach. Z uwagi na wzrost cen rynkowych nieruchomości na przestrzeni ostatnich lat, obecna wartość rynkowa nieruchomości jest wielokrotnie wyższa niż wartość księgowa gruntów i innych nakładów związanych z przygotowywaną inwestycją w jednoosobowej działalności gospodarczej.

Od października 2005 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie jako wspólnik spółek komandytowych (komandytariusz). W spółkach tych posiada większościowy udział w zyskach (od 90% do 96%). Pozostałymi wspólnikami spółek komandytowych są należąca do Wnioskodawcy i jego małżonki X spółka z o.o. (komplementariusz), oraz inne osoby fizyczne (komandytariusze).

Z uwagi na planowane opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, Wnioskodawca zamierza dokonać aportu nieruchomości na W., wraz z innymi nakładami na przygotowywaną inwestycję, do jednej z już istniejących spółek komandytowych, bądź celowo utworzonej spółki komandytowej. Nie jest jeszcze przesądzone na jakim etapie nieruchomość/inwestycja zostanie wniesiona. Prawdopodobnie nastąpi to po dokonaniu wszelkich koniecznych podziałów/scaleń gruntu zgodnie z nowym planem zagospodarowania przestrzennego. Możliwe jest także, że w chwili wniesienia, Wnioskodawca będzie posiadał już pozwolenie na budowę, bądź budowa będzie w toku. Aby wniesienie nastąpiło za cenę nie wyższą niż wartość rynkowa nieruchomości, wspólnicy ustalą tę wartość na podstawie sporządzonego przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego wyceny nieruchomości. Następnie spółka komandytowa ukończy inwestycję i sprzeda wybudowane lokale/nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wycofania przez Wnioskodawcę wkładu o wartości takiej, jak ustalona przez wspólników na dzień wniesienia nieruchomości, wystąpi przychód w jego jednoosobowej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji wycofania wkładu Wnioskodawcy - zgodnie z art. 21 pkt 50 wolne od podatku będą przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej. Zatem jak podaje Wnioskodawca, przy wycofaniu wkładu o wartości wniesionej nieruchomości (wartości rynkowej zapisanej w akcie notarialnym przy aporcie nieruchomości), pomimo różnicy pomiędzy tą wartością, a wartością księgową nieruchomości w jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy (sprzed wniesienia nieruchomości do spółki komandytowej), przychód w jednoosobowej działalności gospodarczej nie wystąpi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierające wyłączenie opodatkowania wskazanych kategorii dochodów z zakresu objętego tą ustawą, nie odnoszą się do - za wyjątkiem art. 21 ust. 1 pkt 50 - zwrotu wkładów w spółce ani wartości wypłaconego udziału kapitałowego. Na mocy natomiast art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od opodatkowania są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

W konsekwencji wkład zwrócony wspólnikowi występującemu ze spółki komandytowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym - na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy - do wysokości, w jakiej został do tej spółki wniesiony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie uzyskania przychodów z tytułu wniesienia nieruchomości do spółki komandytowej oraz kosztów uzyskania przychodów w związku ze zbyciem nieruchomości, został rozstrzygnięty odrębnymi interpretacjami z dnia 10 czerwca 2008 r. nr ILPB1/415-176/08-2/IM oraz ILPB1/415-176/08-3/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl