ILPB1/415-149/07-3/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-149/07-3/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007 r. (data wpływu 25 października 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania aportu towarów i środków trwałych do Spółki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania aportu towarów i środków trwałych do Spółki

Wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy trzech zaistniałych stanów faktycznych: jednego w podatku od towarów i usług i dwóch w podatku dochodowym od osób fizycznych (w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym wniesionych do Spółki towarów i środków trwałych oraz w zakresie zasad ewidencjonowania wniesionego majątku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w ewidencji środków trwałych). Natomiast opłata została uiszczona w kwocie 75 zł, tj. w wysokości nie odpowiadającej trzem zaistniałym stanom faktycznym.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 31 grudnia 2007 r. nr ILPB1/415-149/07-2/GM Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku o następujące elementy:

* uzupełnienie opłaty o brakującą kwotę 150 zł (2 x 75 zł), bądź wskazanie, którego stanu faktycznego dotyczy opłata uiszczona w wysokości 75 zł,

* doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego o własne stanowisko w sprawie, w stosunku do pytania nr 5.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 stycznia 2008 r., natomiast w dniu 8 stycznia 2008 r. uiszczono dodatkową opłatę w wysokości 150 zł za wydanie interpretacji dotyczącej dwóch stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie pismem z dnia 4 stycznia 2008 r. (data wpływu 16 stycznia 2008 r.) Wnioskodawca zwrócił się z prośbą, o nie odpowiadanie na pytanie nr 5 zawarte we wniosku ORD-IN, dotyczące zasad ewidencjonowania wniesionego majątku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w ewidencji środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 20 października 2007 r. została zawarta umowa Spółki jawnej pod firmą: Meble X Spółka jawna. Wspólnikami Spółki są małżonkowie posiadający wspólnotę majątkową. Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z PKD jest: 36.14.A, 36.14.B, 51.47.Z, 51.85.Z, 52.48.A. Wspólnicy wnieśli jako wkład do Spółki: R.R. -wkład pieniężny w wysokości 5 000 zł i środki trwałe o wartości 40 000 zł oraz towary o wartości 65 930,31 zł. B.R.-wkład pieniężny o wartości 5 000 zł. Wniesione środki trwałe i towary do Spółki przez R.R. pochodzą z majątku przedsiębiorstwa, które jednoosobowo prowadzi jako podatnik pod firmą: Zakład Produkcyjno Handlowo Usługowy Meble X, wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej przez Wójta Gminy Y pod nr XXX. Majątek jednoosobowego przedsiębiorstwa prowadzonego przez R.R. został wydzielony (ww. środki trwałe i towary) oraz wniesiony do Spółki Meble X. Spółka Meble X jest rejestrowana w Sądzie Gospodarczym VI Wydział KRS we W. R.R. płaci i rozlicza podatek VAT. Od środków trwałych VAT nie był rozliczany (faktura VAT marża). Reasumując wydzielono część zorganizowanego przedsiębiorstwa prowadzonego przez R.R. i nastąpiła kontynuacja jego działalności w formie utworzonej Spółki jawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

1.

Czy od wniesionych towarów i środków trwałych do Spółki należy zapłacić podatek dochodowy.

2.

Kto ma zapłacić ten podatek - przedsiębiorca czy Spółka.

3.

Jak zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w ewidencji środków trwałych fakt wniesienia majątku do Spółki, po stronie przedsiębiorcy oraz po stronie Spółki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wymienionymi wyżej przepisami prawnymi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma podstaw aby płacić podatek dochodowy od remanentu wniesionych towarów i spisanych środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że po wniesieniu aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki jawnej, Wnioskodawca nadal jako osoba fizyczna prowadzić będzie pozarolniczą działalność gospodarczą.

W rozpatrywanym przypadku - z uwagi na fakt, że w dalszym ciągu będą uzyskiwane przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - nie nastąpi likwidacja firmy prowadzonej przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ z brzmienia ww. artykułu wynika, że nie ustala się dochodu z likwidacji, jeżeli:

* w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do nowo powstałej spółki lub istniejącego przedsiębiorcy,

* nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,

* osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej lub spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,

* nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę handlową.

Wyżej cytowany przepis ma zastosowanie w przypadku likwidacji działalności gospodarczej, natomiast Wnioskodawca nie likwiduje źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza, w związku z powyższym wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i wniesienie jej do spółki jawnej nie rodzi obowiązku ustalania dochodu na dzień wniesienia składników majątku do spółki.

Zgodnie natomiast z art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są między innymi przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wniesienie wkładu rzeczowego w postaci składników majątkowych do spółki jawnej stanowi podwyższenie majątku spółki, lecz nie powoduje powstania u wspólników z tego tytułu przychodów dla celów podatkowych.

Wnosząc do spółki jawnej wkład niepieniężny w postaci środków trwałych nie osiąga się przychodu, gdyż nie wiąże się to z odpłatnym zbyciem składnika majątku.

Zatem nie powstaje przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, z procedurą wydzielenia część zorganizowanego przedsiębiorstwa i wniesienia jako wkładu do spółki jawnej nie wiążą się żadne szczególne uregulowania podatkowe. Przekształcenie to, nie jest traktowane jak likwidacja działalności gospodarczej, ani też zbycie wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym pytanie dotyczące podmiotu, który zobowiązany będzie do zapłaty podatku dochodowego jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług został rozstrzygnięty pismem z dnia 22 stycznia 2008 r. nr ILPP2/443-101/07-2/GZ, natomiast w stosunku do drugiego pytania z zakresu podatku dochodowego, odnośnie zasad ewidencjonowania wniesionego majątku w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz w ewidencji środków trwałych zostało wydane w dniu 22 stycznia 2008 r. postanowienie nr ILPB1/415-149/07-4/GM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl