ILPB1/415-1453/10-5/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1453/10-5/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 21 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. znak ILPB1/415-1453/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 marca 2011 r., a w dniu 21 marca 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 16 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - piekarnię. Zatrudnia na umowę o pracę młodocianych pracowników w celu przygotowania zawodowego. Otrzymuje wpływy na rachunek bankowy środków będących dofinansowaniem kosztów kształcenia młodocianego pracownika. Jest to pomoc materialna, o której przyznaniu decyduje prezydent miasta, bądź wójt gminy.

W decyzji prezydenta miasta o przyznaniu dofinansowania widnieje zapis: "wypłata dofinansowania nastąpi po uprawomocnieniu się niniejszej decyzji i otrzymaniu środków finansowych z budżetu państwa na powyższy cel", natomiast w uzasadnieniu decyzji burmistrza znalazł się zapis: "w związku z wprowadzonym w życie art. 70b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, na podstawie złożonego wniosku stwierdzam, iż wnioskodawca spełnia kryteria do przyznania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników".

W uzupełnieniu podano, iż przedmiotowe dofinansowanie kształcenia młodocianych pracowników Wnioskodawca otrzymał w następujących okresach:

* grudzień 2010 r. (na podstawie decyzji z dnia x października 2010 r.),

* grudzień 2010 r. (na podstawie decyzji z dnia x października 2010 r.),

* czerwiec 2010 r. (na podstawie decyzji z dnia x listopada 2009 r.),

* czerwiec 2010 r. (na podstawie decyzji z dnia x listopada 2009 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy koszty z tytułu kształcenia młodocianych pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w przypadku otrzymanych ww. dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty kształcenia młodocianych pracowników stanowić koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. przychodów) wydano w dniu 25 marca 2011 r. interpretację indywidualną nr ILPB1/415-1453/10-4/AG. w interpretacji tej uznano, iż kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania do kształcenia młodocianych pracowników nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), lecz stanowi przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 cyt. ustawy, kosztami uzyskania są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy.

Przy czym, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu. Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów mogą więc być wydatki z tytułu kształcenia młodocianych pracowników.

Jednakże w myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 powołanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę dofinansowania - jak wskazano w powołanej powyżej interpretacji indywidualnej - nie korzysta z któregokolwiek zwolnienia od podatku dochodowego wymienionego w art. 23 ust. 1 pkt 56 cyt. ustawy.

Natomiast jeśli - mocą obowiązujących w momencie otrzymania dofinansowania przepisów - dofinansowanie to nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie powołanych wcześniej przepisów art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas koszty z tytułu kształcenia młodocianych pracowników poniesione z tych środków mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 56 powołanej ustawy.

Zważywszy, iż dofinansowanie kosztów kształcenia młodocianych pracowników, jakie otrzyma Wnioskodawca stanowić będzie przychód z prowadzonej przez niego pozarolniczej działalności gospodarczej, stwierdzić należy, iż koszty z tytułu kształcenia młodocianych pracowników mogą stanowić koszt uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl