ILPB1/415-1424/10-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1424/10-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność usługową od 2005 r.: PKD 82.92.Z (działalność związana z pakowaniem) oraz PKD 81.21.Z (niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych). Działalność ta opodatkowana była cały czas podatkiem dochodowym na zasadzie tzw. ryczałtu ewidencjonowanego. Wyboru tej zasady opodatkowania Zainteresowana dokonała tylko raz, z momentem rozpoczęcia działalności i tę formę kontynuuje również w roku 2010, korzystając z art. 9 ust. 1 zd. 2 "Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność gospodarczą w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych".

Wnioskodawczyni stwierdza ponadto, iż w roku 2010 na skutek czynności sprawdzających Urzędu Skarbowego, w którym się rozlicza, okazało się, że od 1 stycznia 2009 r. utraciła możliwość opodatkowania na zasadzie ryczałtu, gdyż jej przychody w roku 2008 wyniosły 518.027,47 zł, a limit stanowił kwotę 506.625 zł. Dodaje też, iż był to błąd niecelowy, nieświadomy, związany z błędnym odczytaniem wysokości limitu przychodów na rok 2009.

Wnioskodawczyni zauważa również, iż nieświadoma tego błędu kontynuowała opodatkowanie w roku 2009 i 2010 także na zasadzie ryczałtu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni ma prawo do kontynuowania opodatkowania w roku 2010 na zasadzie ryczałtu, w sytuacji gdy zgodnie z art. 9 ust. 1 zd. 2 nie zgłosiła likwidacji, ani też nie zmieniła swojego wyboru na inną formę opodatkowania. Pomimo również faktu, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy w roku 2009 utraciła warunki do korzystania z ryczałtu, oraz nie dokonała zgodnie z art. 9 ust. 1 zd. 1 ustawy do dnia 20 stycznia 2010 r. ponownego zgłoszenia się do ryczałtu na rok 2010, gdyż po prostu nie była w stanie tego zrobić, wskutek przyczyn podanych wyżej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, pomimo faktu, że utraciła prawo do korzystania z ryczałtu ewidencjonowanego w roku 2009, to w roku 2010 nadal może być opodatkowana na tych zasadach, gdyż zgodnie z art. 9 ust. 1 zd. 2: nie zgłosiła likwidacji, ani też nie dokonała wyboru na inną formę opodatkowania do dnia 20 stycznia 2010 r. Dodaje też, iż cały czas Jej wolą było opodatkowanie na zasadzie ryczałtu. Rok 2009 był przy tym rokiem incydentalnym i tylko w tym roku to prawo utraciła.

Ponadto Wnioskodawczyni, uważa, że gdyby utrata tego prawa wyłączała zasadę kontynuacji, określoną w art. 9 ust. 1 zd. 2 ustawy, to ustawodawca dokonałby wtrącenia w art. 9 ust. 1 zd. 2 "z zastrzeżeniem art. 22 ustawy". i zdanie to, gdyby tak brzmiało: "Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, z zastrzeżeniem art. 22 ustawy, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych".

Zdaniem Wnioskodawczyni, przy tak sformułowanym przepisie nie byłoby żadnej wątpliwości, że podatnik bezsprzecznie traci swój przywilej kontynuacji formy opodatkowania, którą wcześniej wybrał i nie zmienił, w sytuacji, gdy to prawo utracił i do 20 stycznia roku podatkowego nie dokonał ponownego wyboru.

Zauważa również, iż w podobnej sprawie wypowiedział się pozytywnie dla podatnika Urząd Skarbowy, wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego U (...) z dnia 12 kwietnia 2005 r.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, iż ma prawo do kontynuacji w roku 2010 opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Ponadto stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro.

Kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 4 ust. 2 ww. ustawy).

Z uwagi na fakt, iż w roku 2008 przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię przekroczył kwotę 150 000 euro, za 2009 rok rozliczenie podatku nastąpiło na zasadach ogólnych.

Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa do urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie zaś do art. 22 ust. 1 ww. ustawy, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W związku z powyższym, aby można było opodatkowywać osiągnięte w 2010 r. przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, na zasadach określonych w Rozdziale 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym należało złożyć w terminie do dnia 20 stycznia 2010 r. pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Niedopełnienie tej czynności we wskazanym terminie powoduje, że do podatnika mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przekroczenie w 2008 r. limitu przychodu w wysokości 150 000 euro spowodowało, że Wnioskodawczyni w 2009 r. nie mogła być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co wynika z cytowanego art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedmiotowej sprawie w 2010 r. możliwe było opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię z pozarolniczej działalności gospodarczej po złożeniu do 20 stycznia 2010 r. oświadczenia o wyborze opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie złożenie ww. oświadczenia z mocy obowiązującego prawa podatkowego zobowiązywało Wnioskodawczynię do opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, przekroczenie przez Wnioskodawczynię w 2008 r. kwoty limitu uprawniającego do opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym i konieczność opodatkowania w 2009 r. dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych spowodowało, iż oświadczenie złożone w 2005 r. nie wywoływało skutków prawnych do dochodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2010 r.

W odniesieniu do powołanego postanowienia w sprawie interpretacji prawa podatkowego stwierdzić należy, iż zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie jest wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl