ILPB1/415-142/14-2/IM - Zachowanie warunków do opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej przez lekarza stomatologa w przypadku zatrudnienia kolejnego pracownika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-142/14-2/IM Zachowanie warunków do opodatkowania przychodów w formie karty podatkowej przez lekarza stomatologa w przypadku zatrudnienia kolejnego pracownika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej:

* w części dotyczącej utraty warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej stawki karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik rozliczający się w formie karty podatkowej, prowadzi działalność wyszczególnioną w (art. 23 ust. 1 pkt 8) części VIII Tabeli "Wolne zawody - świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego" - lekarz stomatolog. Stawkę zadeklarowaną ma w maksymalnej wysokości, powyżej 96 godzin miesięcznie. Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3 zatrudnia na umowę o pracę jedną osobę - usługi specjalistyczne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy podatnik może zatrudnić na umowę o pracę następną osobę lub osoby, które będą wykonywały usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3, a wyczerpujących definicję płynącą z art. 23 ust. 3, nie narażając się na utratę możliwości rozliczania się w formie karty podatkowej.

2. Czy wysokość stawki ryczałtu, w przypadku zatrudnienia kolejnych pracowników na umowę o pracę (spełniających warunki określone w zapytaniu pierwszym), pozostanie na tym samym poziomie. Podatnik w dalszym ciągu ma zamiar opłacać stawkę maksymalną - lekarz stomatolog wykonujący zawód powyżej 96 godzin miesięcznie.

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zatrudniając następne osoby na umowę o prace i wykonujące usługi specjalistyczne zgodne z definicją art. 25 ust. 3 nie naraża się na utratę możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej. Przekonanie to wynika z brzmienia art. 25 ust. 3, w którym użyto słów "... z usług osób... chyba, że chodzi o usługi specjalistyczne" - użyto "osób" które to wskazuje na możliwość zatrudnienia wielu osób.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zatrudnienia kolejnych osób na umowę o pracę, spełniających warunki wykonywania usług specjalistycznych, stawkę ryczałtu będzie opłacał na tym samym poziomie. W przypadku podatnika - lekarz stomatolog wykonujący zawód powyżej 96 godzin miesięcznie - będzie to stawka maksymalna. Przekonanie to wynika z tego, że tabela w części VIII uzależnia wysokość stawki tylko od ilości godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* w części dotyczącej utraty warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej stawki karty podatkowej - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w wolnych zawodach, polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego w warunkach określonych w części VIII tabeli, stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy.

Przepis z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy, jako wolny zawód określa pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy stomatologów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, tłumaczy oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, jeśli działalność ta nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1.

złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,

2.

we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,

3.

przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4.

nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5.

małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,

6.

nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7.

pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przy czym w myśl art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Rozstrzygnięcie o tym, czy dane usługi mają charakter specjalistyczny czy też nie, będzie wypadkową konkretnego przypadku. Z przepisu nie wynika, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalistycznymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Z przepisów ustawy wynika, że chodzi o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego jako stomatolog i zatrudnia na umowę o pracę jedną osobę w zakresie usług specjalistycznych. Zainteresowany zamierza zatrudnić na umowę o pracę następną osobę lub osoby, które będą wykonywały usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc zatem treść cyt. powyżej przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że zatrudnienie kolejnych osób, które będą świadczyć usługi specjalistyczne niezbędne do prowadzenia przez Wnioskodawcę własnej działalności nie spowoduje utraty warunków opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca może zatrudnić na umowę o pracę następną osobę lub osoby, które będą wykonywały usługi specjalistyczne w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 3 wyczerpujących definicję płynącą z art. 23 ust. 3, nie narażając się na utratę możliwości rozliczania się w formie karty podatkowej.

Wnioskodawca świadczy usługi jako lekarz stomatolog i zatrudnia na umowę o pracę jedną osobę, która wykonuje usługi specjalistyczne, stawkę karty podatkowej ustaloną ma w maksymalnej wysokości, powyżej 96 godzin miesięcznie.

Powyższe usługi jako wolne zawody - świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego wymienione są w części VIII poz. 1 Tabeli. Stawka karty podatkowej powyżej 96 liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie wynosi 1660,80 zł, stawka ta dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

W zakresie wskazanych usług ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewiduje zmiany stawki w przypadku zatrudnienia kolejnych osób świadczących usługi specjalistyczne.

Zatem, wysokość stawki ryczałtu, w przypadku zatrudnienia kolejnych pracowników na umowę o pracę świadczących usługi specjalistyczne pozostanie na tym samym poziomie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl