ILPB1/415-1342/13-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1342/13-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 5 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą na zasadach ogólnych i będący czynnym podatnikiem VAT, złożył wniosek do LGD, pt.: "Budowanie świadomości o potrzebie wykorzystania energii słonecznej poprzez zakup demonstracyjnych instalacji ogniw fotowoltaicznych", na który została zawarta w dniu 26 kwietnia 2013 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa umowa o dofinansowanie. Całkowita wartość projektu wynosiła 37.016,20 PLN, a kwota dofinansowania 24.908,08 PLN. Wnioskodawca zgodnie z umową zakupił instalację PV za kwotę 31.135,10 PLN i rozliczył w kosztach w miesiącu zakupu, tj. w czerwcu 2013 r. Wniosek o płatność został złożony 9 sierpnia 2013 r. Później nastąpiła procedura kontrolna, a 21 listopada 2013 r. na konto Wnioskodawcy wpłynęła kwota 24.908,08 PLN. Należy dodać, że celem projektu jest: Promocja rozwiązań proekologicznych służących ochronie środowiska naturalnego i rozwój nowej gałęzi własnej działalności gospodarczej poprzez przeprowadzenie w 2013 r. zajęć edukacyjnych w szkołach Gminy Wiejskiej oraz pokazów dla potencjalnych klientów; oraz prowadzenie zajęć edukacyjnych w szkołach przy użyciu mobilnego zestawu demonstracyjnego montowanego na posiadanym pojeździe dostawczym. Zaplanowane zajęcia edukacyjne zostały wykonane i są udokumentowane. Prowadzono także pokazy instalacji na imprezach masowych w Gminie. Potencjalni zainteresowani mają możliwość bezpłatnego oglądania instalacji stacjonarnej na posesji Wnioskodawcy, a mobilnej w dowolnym miejscu w powiecie x, po uzgodnieniu miejsca i czasu. Informacja o tym znajduje się na www (...).

Projekt został sfinansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana w dniu 21 listopada 2013 r. pomoc finansowa de minimis zgodnie z zawartą umową i zaświadczeniem z UMWD, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy realizacja projektu o charakterze szkoleniowo-edukacyjnym nie będzie prowadziła do osiągania zysków przez Wnioskodawcę z tytułu udostępniania do oglądania instalacji stacjonarnej lub z tytułu prezentacji instalacji mobilnej. Prowadzone w tej materii działania obecne i przyszłe przyczynią się jedynie do wzrostu świadomości o potrzebie wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, a przede wszystkim energii słonecznej.

Wnioskodawca prosi o uznanie, że podatek dochodowy z tytułu otrzymanej pomocy de minimis nie należy się.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej u Urzędzie Marszałkowskim otrzymał dofinansowanie na realizację projektu, którego celem jest: Promocja rozwiązań proekologicznych służących ochronie środowiska naturalnego i rozwój nowej gałęzi własnej działalności gospodarczej poprzez przeprowadzenie w 2013 r. zajęć edukacyjnych w szkołach Gminy Wiejskiej Kłodzko oraz pokazów dla potencjalnych klientów oraz prowadzenie zajęć edukacyjnych w szkołach przy użyciu mobilnego zestawu demonstracyjnego montowanego na posiadanym pojeździe dostawczym. Projekt został sfinansowany ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek, tj. lit. a art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku, gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zadania oraz właściwości organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich określone zostały w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) - Dz.Urz.UE.L 277 z 21 października 2005 r., str. 1, oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pełni funkcję agencji płatniczej dla wszystkich - oraz podmiotu wdrażającego dla większości działań PROW 2007-2013.

Zatem skoro Wnioskodawca otrzymał środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które są wypłacane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, pełniącą funkcję agencji płatniczej dla działań PROW 2007-2013, została spełniona przesłanka zwolnienia przedmiotowego określona w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić jednak należy, że konieczne jest spełnienie również drugiej z wspomnianej wyżej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z treści programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem tychże środków.

Tak więc, z przedmiotowego zwolnienia korzysta Wnioskodawca jako beneficjent bezpośrednio realizujący projekt, gdyż jak wskazał we wniosku, zakupił z otrzymanych środków instalacje PV i rozliczył w kosztach oraz zrealizował ww. projekt o charakterze szkoleniowo-edukacyjnym.

Zatem, otrzymana przez Wnioskodawcę pomoc de minimis ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działalnie 413 PROW 2007-2013), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przedstawionego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie pisma z dnia 12 listopada 2013 r. oraz zaświadczenia o pomocy de minimis. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl