ILPB1/415-134/08-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-134/08-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminnego Ośrodka Obsługi Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2007 r. (data wpływu 22 lutego 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku mieszkaniowego wypłacanego nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dodatku mieszkaniowego wypłacanego nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 8 kwietnia 2008 r. nr ILPB1/415-134/08-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 11 kwietnia 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 21 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 marca 1997 r. wprowadzono na mocy art. 54 ust. 7 Karty Nauczyciela dodatki mieszkaniowe dla nauczycieli pracujących na terenie wiejskim.

Wnioskodawca wypłacał nauczycielom ww. dodatek naliczając podatek dochodowy w okresie od stycznia 1997 r. do grudnia 1997 r.. Następnie na podstawie interpretacji przepisów dokonanej przez urząd skarbowy, zaniechano od stycznia 1998 r. naliczania podatku od wypłacanego nauczycielom dodatku mieszkaniowego.

Wnioskodawca wskazał, iż na podstawie § 9 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 października 1997 r. (Dz. U. Nr 128, poz. 834) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku są:

"kwoty częściowego zwrotu czynszu i opat eksploatacyjnych, dodatki mieszkaniowe oraz jednorazowe zasiłki na zagospodarowanie wypłacane nauczycielom na podstawie Karty Nauczyciela."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nauczycielski dodatek mieszkaniowy wypłacany nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim na podstawie art. 54 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, nadal jest składnikiem nieopodatkowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnienia nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Do końca 2003 r. zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 86 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegały "dodatki mieszkaniowe oraz jednorazowe zasiłki na zagospodarowanie, wypłacone nauczycielom na podstawie Karty Nauczyciela oraz dopłaty do czesnego dla studiującego nauczyciela finansowane ze środków budżetowych".

Natomiast z dniem 1 stycznia 2004 r. przepis ten na mocy art. 1 pkt 10 lit. a) tiret trzydzieste trzecie ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) został uchylony, tym samym przestał funkcjonować.

Biorąc pod uwagę powyższe, wypłacone nauczycielom zatrudnionym na terenie wiejskim dodatki mieszkaniowe nie są już składnikiem nieopodatkowanym. W związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i należy je doliczyć do innych wypłat pracownika oraz odprowadzić od nich podatek dochodowy na ogólnych zasadach, tj. tak jak od innych dochodów ze stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl