ILPB1/415-1314/11-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1314/11-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 3 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wymianą stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wymianą stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonuje wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek. Część spółdzielców (osób posiadających lokatorskie własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego) oraz właścicieli wyodrębnionych dokonuje wymiany stolarki lub posadzek we własnym zakresie. Następnie zgłaszają ten fakt do spółdzielni i otrzymują (zazwyczaj po kilku latach) częściowy zwrot poniesionych wydatków. Wypłaty tych zwrotów obciążają fundusz remontowy. Zwrot kosztów za remont stolarki okiennej i drzwiowej następuje na podstawie faktury lub rachunku przedłożonego przez lokatora. Natomiast przy zwrocie za remont posadzek faktura nie jest wymagana i następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego przez Spółdzielnię.

W takiej sytuacji wyliczenie kwoty zwrotu następuje według ustalonej stawki za m2 wymiany posadzek. Część spółdzielców oraz osób wyodrębnionych wybiera możliwość aby ww. remontów dokonała Spółdzielnia. Zarówno spółdzielcy jak i osoby wyodrębnione płacą na fundusz remontowy, z którego są finansowane ww. remonty.

W piśmie z dnia 2 lutego 2012 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany poinformował, iż użyte w złożonym wniosku ORD-IN pojęcie "właścicieli wyodrębnionych" dotyczy osób posiadających prawo odrębnej własności lokali.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy zgodnie ze stanem faktycznym osoby posiadające spółdzielcze tj. lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu oraz osoby wyodrębnione w związku ze zwrotem poniesionych wydatków na wymianę stolarki i posadzek - także w sytuacji gdy Spółdzielnia sama dokonała ww. remontów - nie otrzymują przysporzenia majątkowego i na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C.

2.

Czy o fakcie wystawienia PIT-8C decyduje status prawny mieszkania (lokatorskie, własnościowe, odrębna własność) na dzień poniesienia wydatków przez lokatora (data faktury lub w przypadku braku faktury data protokołu zdawczo-odbiorczego).

Zdaniem Wnioskodawcy, ma obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu zwrotu za wymianę stolarki okiennej, drzwiowej i posadzek tylko osobom które w momencie poniesienia wydatków (decyduje data faktury, a w przypadku jej braku data protokołu zdawczo-odbiorczego) na wymianę stolarki okiennej, drzwiowej i posadzek posiadały odrębną własność lokalu, gdyż tylko w tej sytuacji przysługujący zwrot stanowi przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Obowiązek wystawienia PIT-8C wystąpi zarówno w sytuacji, kiedy właściciele wyodrębnieni we własnym zakresie dokonali remontu stolarki lub posadzek (następnie otrzymali zwrot pieniędzy) jak i w sytuacji, gdy Spółdzielnia sama dokonała ww. remontów w lokalu właściciela. Wtedy przychód powstaje do wysokości kosztów poniesionych przez Spółdzielnię.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W świetle zapisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia dokonała częściowej refundacji kosztów wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek poniesionych przez mieszkańców posiadających spółdzielcze, tj. lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo odrębnej własności lokalu w związku z dokonywanymi w ich własnym zakresie remontami. Część ww. osób wybrała możliwość, aby remontów dokonała Spółdzielnia. Jak wskazuje Wnioskodawca, zarówno osoby posiadające spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego, jak i osoby posiadające prawo odrębnej własności lokalu, dokonują wpłat na fundusz remontowy, z którego finansowane są remonty.

Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3 ww. ustawy).

W przypadku zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową na rzecz osób, które w momencie ponoszenia wydatków, o których mowa we wniosku, nie posiadały odrębnej własności lokalu, nie powstaje po ich stronie przysporzenie majątkowe. Dotoczy to również tych sytuacji, gdy remonty dokonywane były przez Spółdzielnię.

W świetle powyższego, w takich przypadkach na Spółdzielni nie ciąży obowiązek określony w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. sporządzania i przekazywania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł właściwym urzędom skarbowym oraz osobom, którym dokonano refundacji poniesionych przez nich wydatków. Zatem osoby te nie mają obowiązku wykazywania przedmiotowego dochodu w zeznaniu rocznym i opodatkowania go wraz z innymi uzyskanymi w roku podatkowym dochodami według skali określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy.

Z kolei w sytuacji otrzymania od Spółdzielni zwrotu poniesionych uprzednio wydatków przez osoby będące w momencie ich ponoszenia właścicielami lokali, a także w sytuacji, gdy Spółdzielnia dokonywała remontów lokali ww. osób we własnym zakresie, uznać należy, że po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe, które stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu przepisu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 6 ust. 3 ww. ustawy, spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nie utrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.

W przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego.

Należy przy tym podkreślić, że okolicznością decydującą dla powstania przychodu jest tytuł prawny do lokalu mieszkalnego na dzień ponoszenia wydatków przez mieszkańców.

Reasumując, w sytuacji zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej, drzwiowej oraz posadzek, a także w sytuacji, gdy remonty te dokonywane były przez Wnioskodawcę, po stronie osób, które na moment poniesienia wskazanych wydatków posiadały prawo odrębnej własności lokalu powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym przypadku na Spółdzielni ciąży obowiązek sporządzenia dla tych osób informacji PIT-8C, w myśl art. 42a ww. ustawy.

Natomiast w przypadku otrzymania od Spółdzielni zwrotu wskazanych wydatków, a także dokonania przez Spółdzielnię remontów, w odniesieniu do osób, które w momencie ponoszenia tych wydatków posiadały spółdzielcze lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu mieszkaniowego, wskazać należy, iż nie powstaje po ich stronie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu. W związku z tym, na Spółdzielni nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C dla tychże osób.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl