ILPB1/415-1283/09-3/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1283/09-3/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 27 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 12 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych w części dotyczącej:

* opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzenia wypłacanego właścicielowi na podstawie noty księgowej i ujmowania go w podatkowej księdze przychodów i rozchodów - jest prawidłowe,

* opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, rozliczająca się na zasadach ogólnych w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów realizuje projekty Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 - 2013 na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy:

1.

projekt w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia.

2.

projekty w ramach Działania 6.1 poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wsparcie aktywności zawodowej w regionie.

3.

projekty w ramach Działalnia 9.4 Wysoko wykwalifikowana kadra systemu oświaty.

4.

projekt w ramach Działania 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej.

W ramach realizowanych projektów:

1.

Otrzymuje wynagrodzenie właściciela wypłacane na podstawie wewnętrznej noty księgowej, gdyż nie ma innej możliwości poboru wynagrodzenia, bowiem jako projektodawca projektów i jednocześnie osoba realizująca pewne wydzielone zadania w projektach nie może podpisywać żadnej z dostępnych umów "sam ze sobą".

2.

w ramach projektów są i będą zatrudnieni pracownicy na umowę o pracę i umowę zlecenie. Ich zadaniem jest/będzie merytoryczna realizacja projektów, bezpośrednia realizacja celów projektów finansowanych z bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie jest ze środków Europejskiego Funduszu społecznego 85% i budżetu państwa 15%.

3.

w ramach projektów są podpisane umowy z osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, rozliczającymi się na zasadach ogólnych w firmie podatkowej księgi przychodów i rozchodów na realizację określonych czynności w ramach ww. projektów, czyli obowiązki koordynatora projektu i specjalisty do spraw organizacyjnych. Będą wystawiane faktury i rachunki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wynagrodzenie właściciela wypłacane na podstawie noty księgowej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wynagrodzenia właściciela należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jeśli tak, to na jakiej podstawie.

3.

Czy wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

4.

Czy w ramach zawartych umów na realizację określonych czynności w ramach ww. projektów, czyli obowiązki koordynatora projektu i specjalisty do spraw organizacyjnych wystawione faktury i rachunki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w poszczególnych działalnościach gospodarczych. Czy wystawione faktury i rachunki należy ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Jeśli tak, to na jakich zasadach.

Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, 2 i 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się o ustawę z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 21 ust. 1 pkt 46

* dochody pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy,

* podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (realizuje zadania określone w projekcie), podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z tym w ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie właściciela, pracowników zatrudnionych na umowę o pracę, umowę zlecenie oraz faktury i rachunki w ramach zawartych umów na realizację obowiązków koordynatora projektu i specjalisty do spraw organizacyjnych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podatnik nie ma obowiązku ujmowania wynagrodzenia właściciela z tytułu realizacji projektu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jak również wystawione faktury i rachunki przez koordynatora i specjalistę do spraw organizacyjnych dotyczące obowiązków jakie pełnią przy realizacji określonych czynności w ramach projektów nie powinny być ujmowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów u osób prowadzących te działalności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzenia wypłacanego właścicielowi na podstawie noty księgowej i ujmowania go w podatkowej księdze przychodów i rozchodów uznaje się za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń pracowników zatrudnionych na umowę o pracę i umowę zlecenie uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle powyższych przepisów otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

1.

rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,

2.

wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

- stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

W świetle ww. przepisów wskazane we wniosku środki, w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne (w tym wsparcie pomostowe), stanowią dochód Wnioskodawcy, od którego zaniechano poboru podatku. Przy czym, jak wskazano zaniechanie to dotyczy wyłącznie tej części środków, która nie została przeznaczona na cele inwestycyjne. Środki przeznaczone na cele inwestycyjne nie stanowią bowiem, przychodu zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przychód Wnioskodawcy wypłacany na podstawie noty księgowej z tytułu realizacji projektu "Bądź przedsiębiorczy załóż własną firmę" w ramach Działalni 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia, jeżeli był uzyskiwany w okresie od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r., stanowi przychód Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej, od którego zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. w konsekwencji przychód ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W myśl przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą rozlicza się na zasadach ogólnych w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów realizuje projekty programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 na rzecz Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie wypłacane na podstawie wewnętrznej noty księgowej, gdyż nie ma innej możliwości poboru wynagrodzenia, bowiem jako projektodawca projektów i jednocześnie osoba realizująca pewne wydzielone zadania w projektach nie może podpisywać żadnej z dostępnych umów "sam ze sobą".

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr k (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Dotacje przyznane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem źródłem finansowania wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do wynagrodzeń tych osób nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Mając na uwadze informacje zawarte we wniosku oraz przytoczone wyżej przepisy, należy stwierdzić, że dotację rozwojową mogą otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzyma Wnioskodawca jako beneficjent, a więc przedmiotowa dotacja podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego, jednakże nie na podstawie wskazanej przez Wnioskodawcę, tj. z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, lecz na podstawie cytowanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wynagrodzenia osób zaangażowanych w proces realizacji przedmiotowego projektu, zatrudnionych przez beneficjenta - Wnioskodawcę na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenie nie będą pochodzić bezpośrednio od agencji rządowej, jak również nie będą stanowić dotacji w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, ponieważ pracownicy Wnioskodawcy nie są beneficjentami dotacji. Zatem, należy stwierdzić, iż pomimo spełnienia przesłanki z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełnione kryterium pochodzenia środków pieniężnych, o którym mowa w lit. a) tego przepisu. Tym samym, wynagrodzenia osób zaangażowanych w proces realizacji przedmiotowych projektów, zatrudnionych przez Wnioskodawcę na umowę o pracę i umowę zlecenie nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Zawarte w rozporządzeniu "Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i rozchody.

Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie nie stanowi wynagrodzenia dla Wnioskodawcy, lecz w części nieprzeznaczonej na nabycie lub wytworzenie środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych - przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w związku z powyższym nie należy ujmować go w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129 ustawy.

Mając na względzie powyższe, przychody, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie podlegają ujęciu w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionych we wniosku pytań dotyczących opodatkowania i ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów faktur i rachunków przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, z którymi Wnioskodawca zawarł umowy na realizację określonych czynności w ramach realizowanych projektów, zawarto w piśmie z dnia 18 lutego 2010 r. nr ILPB1/415-1283/09-4/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl