ILPB1/415-1273/10-3/AGr - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy przyznanej na zakup środków trwałych w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1273/10-3/AGr Zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy przyznanej na zakup środków trwałych w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu oraz amortyzacji środków trwałych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i obróbki z drewna. Dochód z tej działalności gospodarczej opodatkowany jest na zasadach ogólnych. Zainteresowana jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie umowy Wnioskodawczyni otrzyma dofinansowanie nie przekraczające 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu.

Celem będzie zakup strugarki i ładowarki co przyczyni się do wzrostu dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. Strugarka i ładowarka są środkami trwałymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania przychodu.

Czy kwota przyznanej pomocy jest dla Wnioskodawczyni przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota przyznanej pomocy nie jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego jest przekazanie środków dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy. Obowiązująca od 1 stycznia 2010 r. ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadza odrębną klasyfikację środków publicznych, oraz nowe zasady przepływu środków. Dofinansowanie współfinansowane z budżetu środków europejskich w rozumieniu ww. ustawy należy uznać w części finansowanego z europejskiego funduszu rolnego za pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z artykułem 14 ustawy 2 punkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów. Mając na uwadze brzmienie tego przepisu należy stwierdzić iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu na jaki zostały przeznaczone.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na podstawie umowy Wnioskodawczyni otrzyma dofinansowanie nie przekraczające 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu. Celem będzie zakup środków trwałych: strugarki i ładowarki.

Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przedmiotowa pomoc wydatkowana na zakup środków trwałych, nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Reasumując, kwota przyznanej pomocy w ramach działania "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która zostanie wydatkowana na zakup środków trwałych (strugarki i ładowarki) nie będzie stanowiła dla Wnioskodawczyni przychodu podatkowego, w myśl powołanego art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środków trwałych rozstrzygnięto w dniu 7 lutego 2011 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-1273/10-4/AGr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl