ILPB1/415-1267/09-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1267/09-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009 r. (data wpływu: 24 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 22 styczna 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego.

Wniosek zawierał braki formalne, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 oraz art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 stycznia 2010 r. nr ILPB1/415-1267/09-2/AG, ILPP1/443-1449/09-2/MK wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 15 stycznia 2010 r., wniosek uzupełniono w dniu 22 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (spółka jawna) liczy 4 wspólników. Spółka w roku 2008 osiągnęła przychód netto w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, przekraczający 5 mln euro. Obecnie dla spółki właściwym dla podatku VAT i PIT jest Urząd Skarbowy.

Zainteresowany nie ma pewności, czy z dniem 1 stycznia 2010 r. właściwym dla Spółki będzie naczelnik wyspecjalizowanego urzędu skarbowego.

Wnioskodawca podał, iż w myśl zapisu art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. b), c) oraz d) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) spółka:

* jako rezydent w rozumieniu prawa dewizowego nie bierze udziału bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, nie posiada udziału w kapitale takich przedsiębiorstw;

* nie jest zarządzana bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego; jako nierezydent nie dysponuje co najmniej 5% głosów na zgromadzeniu wspólników oraz na walnym zgromadzeniu,

* jako rezydent w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio nie bierze udziału w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli, nie posiada jednocześnie udziału w kapitale takich podmiotów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

Czy na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.) Spółka ma obowiązek zmiany urzędu skarbowego, czy też obowiązek taki nie wystąpi, gdyż z treści art. 5 ust. 9b pkt 7 oraz ust. 9a ww. ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód co najmniej 5 mln euro.

Wnioskodawca w szczególności zwraca uwagę na zapis ust. 9b, w którym zawarto postanowienie, iż wyznaczenie terytorialnego działania urzędu skarbowego może dotyczyć, a nie musi.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec takiego brzmienia ust. 9b Spółka, pomimo osiągnięcia przychodów ze sprzedaży w 2008 r. przekraczających 5 mln euro, dla podatku PIT-4 Spółka nadal pozostaje w Urzędzie Skarbowym, natomiast udziałowcy powinni rozliczać podatek PIT-5 w Urzędzie Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 z późn. zm.), wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na koniec roku podatkowego.

Zatem, wobec kryterium określonego w ww. przepisie, "dużym" urzędom skarbowym podlegają osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Przepis ten dotyczy osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej osiągających przychody dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym. Spółki jawne nie osiągają przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym, bowiem podatnikami, dla celów podatku dochodowego są poszczególni wspólnicy (partnerzy). Mając na uwadze powyższe, osobowe spółki handlowe, nie będą objęte właściwością naczelnika wyspecjalizowanego urzędu skarbowego w zakresie rozliczeń jakiegokolwiek podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca (spółka jawna) osiągnęła w 2008 r. przychód netto (w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości) przekraczający 5 mln euro. Obecnie - z uwagi na ciążące na niej obowiązki płatnika - właściwym dla Spółki jest Urząd Skarbowy. Wnioskodawca wyjaśnił także, iż w przedmiotowej sprawie nie zachodzą w jego przypadku powiązania kapitałowe określone w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. b), c) i d) ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca, będący spółką osobową, nie podlega pod art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych i tym samym nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia o zmianie właściwości urzędu skarbowego z powodu przekroczenia przychodu netto w roku 2008 w wysokości 5 mln euro.

Zatem z uwagi na niespełnienie warunków określonych ww. przepisem, nie dojdzie do zmiany właściwości naczelnika urzędu skarbowego w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązków płatnika.

Ponadto nie zajdzie zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego w zakresie obowiązków ciążących na wspólnikach spółki - osobach fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ wskazuje, że interpretacja odnosząca się do właściwości naczelnika urzędu skarbowego w odniesieniu do wspólników spółki - osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, nie wywołuje dla tych osób skutków prawnych. Wniosek bowiem złożyła spółka jawna, która w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest podatnikiem zobowiązanym do opłacania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu dochodów osiąganych przez jej wspólników. Uregulowania ww. ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne.

Informuje się, że w celu uzyskania interpretacji indywidualnej wspólnicy mogą złożyć odrębne wnioski.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 10 lutego 2010 r. interpretacją indywidualną nr ILPP1/443-1449/09-4/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl