ILPB1/415-1252/09-4/AMN - Skutki podatkowe wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1252/09-4/AMN Skutki podatkowe wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2009 r. (data wpływu 19 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniach: 24 grudnia 2009 r. i 4 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest właścicielem praw do znaku towarowego. Znak towary został zarejestrowany w Urzędzie Patentowym, co jednoznacznie zostało potwierdzone w świadectwie ochronnym wydanym przez ten Urząd.

Wnioskodawczyni jest jednym ze wspólników (komandytariuszem) spółki komandytowej. Pozostałymi wspólnikami tej spółki są: osoba fizyczna (również komandytariusz) oraz osoba prawna (komplementariusz). Pomimo, iż Wnioskodawczyni jest wspólnikiem spółki komandytowej posiadane przez Nią prawo do znaku towarowego nie jest wykorzystywane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej, w tym w szczególności nie jest wykorzystywane przez spółką komandytową, której Wnioskodawczyni jest wspólnikiem. Prawo do znaku towarowego stanowi zatem majątek prywatny Wnioskodawczyni.

Obecnie Wnioskodawczyni planuje wnieść w formie aportu do spółki komandytowej, której jest wspólnikiem posiadane przez Nią prawa do znaku towarowego. w ten sposób prawo do znaku towarowego przeszłoby na rzecz tej spółki komandytowej. Spółka po otrzymania prawa do znaku towarowego dokona stosownych zmian w rejestrze prowadzonym przez Urząd Patentowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego.

Czy w wyniku wniesienia przez Wnioskodawczynię do spółki komandytowej, której wspólnikiem jest Wnioskodawczyni w formie aportu praw do znaku towarowego stanowiących obecnie majątek prywatny Wnioskodawczyni, po stronie Wnioskodawczyni lub po stronie pozostałych wspólników spółki komandytowej powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w wyniku wniesienia aportem praw do znaku towarowego w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego ani po stronie pozostałych wspólników spółki komandytowej ani po stronie samej Wnioskodawczyni nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. źródłami przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Jednak, w myśl art. 10 ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.f. wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci nieruchomości jest wyłączone ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f., obejmującego odpłatne zbycie rzeczy i praw. Nadto w ocenie Wnioskodawczyni wniesienie wkładu niepieniężnego (praw do znaku towarowego) nie stanowi odpłatnego zbycia przedmiotu aportu.

Z uwagi na fakt, iż przedmiot aportu (prawo do znaku towarowego) nie jest wykorzystywane na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, stanowi majątek prywatny Wnioskodawczyni, wniesienie tych praw do spółki komandytowej nie może stanowić przychodu z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 u.p.d.o.f.). w myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. przychodem z kapitałów pieniężnych jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Zatem w świetle wyżej wskazanych przepisów a contrario w ocenie Wnioskodawczyni należy rozumieć, iż przychód podatkowy nie powstanie, gdy wkłady niepieniężne będą wnoszone do spółki osobowej.

Jednocześnie zgodnie z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3 (zastrzeżenia te nie mają w ocenie Wnioskodawczyni zastosowania w analizowanym przypadku), są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. w przypadku składnika majątku niezwiązanego z działalnością gospodarczą (tak jak ma to miejsce w analizowanym przypadku) wnoszonego do spółki osobowej po stronie osoby wnoszącej nie powstaje żadne z przysporzeń wskazanych w tym przepisie.

Wnioskodawczyni wskazała, iż takie właśnie stanowisko prezentowane jest przez organy podatkowe (przykładowo interpretacja indywidualna 1 września 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowe w Warszawie, sygn. IPPE31/415-465/09-4/MT, czy też interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2009 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/415-607/09-2/AG).

W konsekwencji w przypadku wniesienia przez Wnioskodawczynię prawa do znaku towarowego, które to prawo nie było wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej, po stronie Wnioskodawczyni wnoszącej taki wkład do spółki komandytowej nie powstanie przychód (dochód) podatkowy.

W świetle art. 8 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm., dalej K.S.H.) spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana.

Zatem spółka komandytowa (jak spółka osobowa) otrzymująca w formie wkładu niepieniężnego prawo do znaku towarowego stanie się właścicielem tego prawa. Innym słowy prawo do znaku towarowego nie będzie w żadnym przypadku stanowić własności czy też współwłasności wspólników spółki komandytowej. Tym samym wniesienie w formie wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej praw do znaku towarowego nie będzie oznaczać powstania przysporzenia majątkowego zarówno dla osoby wnoszącej wkład (Wnioskodawczyni), jak również dla pozostałych wspólników (w tym przypadku osoby fizycznej oraz osoby prawnej). w konsekwencji wniesienie aportem do spółki komandytowej praw do znaku towarowego nie spowoduje powstanie po stronie pozostałych wspólników (tutaj osoby fizycznej ani osoby prawnej) przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wnioskodawczyni podała, iż podobne stanowisko w tej sprawie zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2007 r., sygn. IP-PB3-423-211/07-3/MS.

Reasumując, wniesienie w formie aportu prawa do znaku towarowego do spółki komandytowej w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego nie spowoduje powstania przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym u żadnego z trzech wspólników spółki komandytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych wniesienia do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychodem z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałymi,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c, przy określeniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawczyni zamierza wnieść aportem do spółki komandytowej, której jest wspólnikiem posiadane przez Nią prawa do znaku towarowego.

Wniesienie aportu w postaci wartości niematerialnych i prawnych (znak towarowy) do spółki komandytowej, który nie był wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej w zamian za udziały tej spółki nie powoduje w tym momencie powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie rodzi u wnoszącego wkład skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wniesienie aportu nie wiąże się z odpłatnym zbyciem składnika majątku w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 10 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci środków obrotowych, środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do spółki jest wyłączone ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, obejmującego odpłatne zbycie rzeczy i praw.

Wniesienie wkładów niepieniężnych do spółki osobowej nie mieści się również w przychodach z kapitałów pieniężnych, gdyż art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji), objętych w zamian za wkład niepieniężny, w spółkach mających osobowość prawną.

Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, iż odnosi się on wyłącznie do udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną, nie dotyczy więc spółki komandytowej.

Reasumując należy uznać, iż wniesienie przez Wnioskodawczynię do spółki komandytowej - której jest wspólnikiem - w formie aportu praw do znaku towarowego stanowiących obecnie Jej majątek prywatny, nie spowoduje po stronie Wnioskodawczyni powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do zagadnień dotyczących skutków podatkowych wniesienia przez Wnioskodawczynię do spółki komandytowej w formie aportu praw do znaku towarowego w stosunku do pozostałych wspólników spółki komandytowej tut. Organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, iż ww. Organ wydaje interpretacje prawa podatkowego wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

Zatem, tut. Organ w interpretacji indywidualnej odniósł się tylko do zagadnień dotyczących Wnioskodawczyni.

Podkreślić również należy, że pozostali wspólnicy spółki komandytowej mogą - działając w swoim imieniu - wystąpić z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 11 lutego 2010 r. Nr ILPB1/415-1252/09-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl