ILPB1/415-1250/10-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1250/10-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanej przez, przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Organizator) wykonuje działalność polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego, pod domeną XX oraz YY (dalej: Serwis lub Portal). Serwis umożliwia użytkownikom odnalezienie swoich dawnych szkolnych kolegów i koleżanek oraz przyłączenie się do wybranych (...).

Portal należący do Spółki jest najpopularniejszym i największym portalem społecznościowym w Polsce, dynamicznie rozwijającym się także na rynkach europejskich. W chwili składania wniosku Portal posiada około 13 milionów aktywnych użytkowników. Serwis jest ogólnodostępny dla każdego. Aby móc aktywnie uczestniczyć w funkcjonalnościach oferowanych przez Serwis należy się zarejestrować, tj. podać swoje dane, adres email i stworzone przez siebie hasło oraz zaakceptować regulamin Serwisu. Powszechna dostępność jest ponadto jedną z najistotniejszych cech Serwisu, który jako największy portal społecznościowy w Polsce ma na celu łączenie dawnych znajomych z czasów szkolnych w całej Polsce i także poza jej granicami.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca organizuje w sposób kompleksowy, na zlecenie swoich klientów, akcje marketingowe oraz reklamowe, w tym konkursy organizowane w ramach Portalu adresowane do wszystkich jego użytkowników.

Świadcząc te usługi reklamowe, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za wydanie laureatom konkursu nagród, finansowanych przez Jego klienta (fundatora). Otrzymywane przez laureatów konkursów nagrody nie są związane z ewentualnie prowadzoną przez tych laureatów działalnością gospodarczą. Wnioskodawca jest odpowiedzialny za ogłoszenie konkursu na łamach Serwisu, przeprowadzenie rozstrzygnięcia konkursu przez jury, wydawanie zwycięzcom konkursu nagród, czy rozpatrywanie reklamacji.

W konkursach, których organizatorem jest Wnioskodawca, podpisuje On z kontrahentami zlecającymi przeprowadzenie konkursu umowy sponsorskie, które regulują liczbę oraz rodzaj wydawanych/przekazywanych laureatom przez Wnioskodawcę nagród. Umowy sponsorskie dzielą się na dwa rodzaje:

a.

umowy, w których określone jest, że właścicielem nagród w momencie ich wydania laureatom jest Wnioskodawca, gdyż w takich przypadkach nagrody są zakupione i przekazane przez fundatora na własność Wnioskodawcy w zamian za świadczenie w postaci realizacji przez Wnioskodawcę usługi reklamowej;

b.

umowy sponsorskie, w których właścicielem nagród do momentu wydania nagrody laureatom pozostaje fundator, a Organizatorowi są one tylko udostępniane i dokonuje on wszelkich czynności związanych z wydaniem nagrody.

Nagrody są przekazywane laureatom konkursów przez Wnioskodawcę poprzez wysyłkę pocztową, kuriera lub w inny sposób, np poprzez odbiór osobisty.

Na Portalu umieszczany jest regulamin danego konkursu określający szczegółowo zasady uczestnictwa, okres trwania konkursu, zadania konkursowe, nagrody do zdobycia etc. Uczestnictwo w konkursie związane jest z rywalizacją, co polega na określonym w regulaminie zachowaniu lub przygotowaniu odpowiedzi na pytania konkursowe, pracy konkursowej np. w postaci zdjęcia, itp.

Jednorazowa wartość nagród jest zróżnicowana w zależności od danego konkursu. W wielu konkursach wartość poszczególnych wygranych nie przekracza 760 zł brutto.

W przypadku nagród o wartości przekraczającej 760 zł brutto, Wnioskodawca, jako Organizator konkursów, występując w roli płatnika nalicza, pobiera oraz wpłaca na konto właściwego urzędu skarbowego należny zryczałtowany podatek w wysokości 10% wartości danej nagrody w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zryczałtowany podatek. Wnioskodawca składa także w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym do właściwego organu podatkowego roczną deklarację PIT-8AR, w której wykazuje należny zryczałtowany podatek dochodowy od wypłaconych nagród.

W przypadku nagród rzeczowych o wartości przekraczającej kwotę 760 zł brutto, nagrody składają się z 2 elementów tj. nagrody rzeczowej i nagrody pieniężnej odpowiadającej wartości należnego podatku. Wnioskodawca nie pobiera w takiej sytuacji od podatnika kwoty należnego podatku, lecz dokonuje potrącenia należności z przyznanej laureatom części pieniężnej nagrody. O takim potrąceniu użytkownicy informowani są w regulaminie danego konkursu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Czy wygrane w konkursach organizowanych na stronach Portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wygrane w konkursach organizowanych na stronach Portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Na poparcie powyższego stanowiska Wnioskodawca przytacza następujące argumenty.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PlT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 62, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z regulacji ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 zł - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Ze względu na brak definicji pojęcia "środki masowego przekazu" w ustawie o PIT, warto odnieść się do definicji słownikowej. Według definicji Internetowej Encyklopedii PWN "środki masowego przekazu to mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet."

Portal Wnioskodawcy ma charakter ogólnodostępny i umożliwia jego użytkownikom powszechne i darmowe korzystanie z oferowanych funkcjonalności. Dostęp do Portalu prowadzonego przez Wnioskodawcę nie jest ograniczony ze względu na przynależność do danej grupy, np. zawodowej, społecznej (strony dla studentów), ze względu na zatrudnienie w przedsiębiorstwie (strony korporacyjne), czy w jakikolwiek inny sposób. Użytkownikiem Portalu może zostać każdy, kto wykona proste czynności rejestracyjne.

Niewątpliwie zatem przykładem "środka masowego przekazu", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT są portale internetowe, w tym ten prowadzony przez Wnioskodawcę.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zgodne jest także ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów zawartym w artykule Departamentu Podatków Dochodowych Ministerstwa Finansów w Biuletynie Skarbowym o nr 4 z 2007 r. "Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych nagród i wygranych w konkursach organizowanych za pośrednictwem Internetu", cyt.: "Zatem stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenia " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji. W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), zastosowanie będzie miało zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych."

Powyższe podejście potwierdza także jednolite stanowisko organów podatkowych w tym zakresie, wyrażone przykładowo przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji prawa podatkowego o sygn. ILPB1/415-495/09-4/IM;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. PPBI/415-551/09-4/ES;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB2/415-317/08-2/AK;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB1/415-123/09-2/MT;

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji prawa podatkowego o sygn. IPPB2/415-206/10-2/AS.

Warto w tym miejscu podkreślić, że żadna ze wskazanych powyżej interpretacji indywidualnych nie dotyczyła strony internetowej czy portalu o zasięgu tak szerokim jak Portal Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, ze względu na bardzo szerokie grono odbiorców (ok. 13 mln użytkowników) rola Portalu jako środka masowego przekazu jest większa, niż rola niektórych stacji radiowych, wydawnictw prasowych czy nawet stacji telewizyjnych.

Ze względu na brak definicji pojęcia "konkurs" w przepisach podatkowych również w tym zakresie warto odnieść się do definicji słownikowej. Zgodnie z internetowym wydaniem Słownika języka polskiego konkurs "to impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp." Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (Warszawa 2002) konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami."

Z racji tego, że przedsięwzięcia organizowane przez Wnioskodawcę cechuje element rywalizacji w zakresie określonych w regulaminie konkursu zadań, polegających przykładowo na udzieleniu poprawnej odpowiedzi na pytania konkursowe lub przesłaniu spełniającej wymogi określone w regulaminie pracy konkursowej, to należy je uznać za konkursy.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy nagrody dla laureatów konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) za pomocą ogólnodostępnego portalu internetowego, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania, jeżeli jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Portal Wnioskodawcy ma charakter ogólnodostępny i umożliwia jego użytkownikom powszechne i darmowe korzystanie z oferowanych funkcjonalności. Dostęp do Portalu prowadzonego przez Wnioskodawcę nie jest ograniczony ze względu na przynależność do danej grupy, np. zawodowej, społecznej (strony dla studentów), ze względu na zatrudnienie w przedsiębiorstwie (strony korporacyjne), czy w jakikolwiek inny sposób. Użytkownikiem Portalu może zostać każdy, kto wykona proste czynności rejestracyjne.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nagrody wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę na stronach Portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego:

* stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1250/10-2/AMN,

* zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1250/10-3/AMN,

* zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnień przedmiotowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1250/10-5/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl