ILPB1/415-1225/12-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1225/12-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Członkom Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia, przysługiwać będzie wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej. Jednocześnie członkowie Rady Nadzorczej są dłużnikami wobec Wnioskodawcy z tytułu nieuiszczonych opłat eksploatacyjnych - członkowie Rady Nadzorczej chcieliby odpracować część długu w kwocie wynagrodzenia z tytułu pełnienia przez nich funkcji członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpracowanie zobowiązania wobec Wnioskodawcy przez członka Rady Nadzorczej poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpracowanie zobowiązania wobec Wnioskodawcy przez członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odpracowanie takie jest formą spłaty długu wobec Wnioskodawcy (art. 453 Kodeksu cywilnego), a spłata długu jest dla dłużnika obojętna podatkowo (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPB4/415-24/12-4/JK2 i inne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wynika, iż źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście.

W myśl art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W świetle powyższych przepisów - przychody otrzymywane przez osoby należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych stanowią wyodrębnioną kategorię przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Członkowie Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej, o których mowa we wniosku, są członkami organu stanowiącego spółdzielni mieszkaniowej, będącej osobą prawną. Zatem, otrzymane wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Nadzorczej, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa w art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl postanowień art. 659 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Z powyższego wynika, że wynajmujący jest zobowiązany do zapłaty czynszu najemcy, przy czym zapłata może być oznaczona w świadczeniach innego rodzaju niż pieniądze.

Stosownie do art. 453 ustawy - Kodeks cywilny, jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się z zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa.

Jest to instytucja prawna zwana datio in solutum (świadczenie zamiast wykonania). Celem niniejszego jest wygaśnięcie istniejącego pomiędzy stronami zobowiązania (w przedmiotowej sprawie opłat za użytkowanie lokalu mieszkalnego) poprzez spełnienie przez dłużnika świadczenia innego niż określone w treści pierwotnej umowy. Zobowiązanie wówczas wygasa tak, jakby wygasło przez zwykłe wykonanie (np. przez zapłatę uzgodnionej pierwotnie kwoty), przy czym konieczną przesłanką wygaśnięcia zobowiązania - poza umową stron - jest rzeczywiste dokonanie świadczenia przez dłużnika.

Wszelkie świadczenia tytułem odpracowania zaległości będą dla najemcy (dłużnika) - członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, obojętne podatkowo, nie można bowiem z faktu świadczenia pracy (funkcji) w zamian za wygaśnięcie ciążącego na najemcy (dłużniku) zobowiązania wywieść, że najemca (dłużnik) uzyskuje przychody, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym odpracowanie przez najemcę (dłużnika) - członka Rady Nadzorczej Wnioskodawcy, zaległych opłat eksploatacyjnych w formie pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej na rzecz Wnioskodawcy, czyli świadczenie w miejsce wykonania, nie będzie skutkowało u najemcy (dłużnika) - członka Rady Nadzorczej, powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym nie powstanie obowiązek poboru z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, odpracowanie zobowiązania wobec Wnioskodawcy przez członka Rady Nadzorczej poprzez pełnienie funkcji członka Rady Nadzorczej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl