ILPB1/415-121/11-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-121/11-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji po preferencyjnej cenie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. Zainteresowany złożył do Izby Skarbowej wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji po preferencyjnej cenie. Pismem z dnia 27 stycznia 2011 r. nr. Dyrektor Izby Skarbowej w..., działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, w związku z § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632), przesłał wniosek Zainteresowanego do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek Zainteresowanego wpłynął do tut. Organu w dniu 31 stycznia 2011 r.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. nr ILPB1/415-121/11-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 5 kwietnia 2011 r. (skutecznie doręczono w dniu 8 kwietnia 2011 r.), natomiast w dniu 13 kwietnia 2011 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca pełni funkcję członka zarządu w Y Sp. z o.o. Dodatkowo, w związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą, świadczy usługi na rzecz tej spółki. Spółka Y Sp. z o.o. jest spółką powiązaną z X S.A.

Zainteresowany zawarł z czterema osobami fizycznymi będącymi akcjonariuszami X S.A. umowę opcji kupna akcji w kapitale zakładowym X S.A. W wyniku zawartej umowy akcjonariusze X S.A. skierowali do Wnioskodawcy nieodwołalną ofertę sprzedaży akcji w kapitale zakładowym X S.A. w liczbie określonej w umowie opcji.

Do zawarcia umowy sprzedaży akcji pomiędzy Zainteresowanym a akcjonariuszami X S.A. dojdzie poprzez złożenie przez Niego oświadczenia o przyjęciu oferty. Oświadczenie musi określać liczbę akcji, w odniesieniu do których Wnioskodawca przyjmuje ofertę, w tym liczbę akcji nabywanych od poszczególnych akcjonariuszy. Zainteresowany może przyjąć ofertę w odniesieniu do wszystkich albo części akcji stanowiących przedmiot oferty, przy czym w okresie związania ofertą może złożyć nie więcej niż dwa skuteczne oświadczenia o przyjęciu oferty.

Oferta jest wiążąca do dnia 31 grudnia 2012 r. Cena za jedną akcję objętą sprzedażą określona została w umowie opcji i wynosi 1 (słownie: jeden) złoty. Cena ta jest niższa od aktualnej ceny rynkowej oferowanej za akcje X S.A. w obrocie giełdowym.

Sprzedaż akcji nastąpi poza obrotem zorganizowanym.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że opcja kupna akcji zawarta przez Niego nie stanowi pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Opcja kupna akcji zawarta przez Zainteresowanego ma postać nieodwołalnej oferty sprzedaży akcji złożonej przez wystawców opcji i jako taka, ze swej istoty, jest ona niezbywalna i nie może być przedmiotem obrotu.

Wnioskodawca wskazał, iż zawarł umowę opcji kupna akcji w kapitale zakładowym X S.A., jednakże do dnia dzisiejszego nie skorzystał z opcji i w konsekwencji nie nabył jeszcze akcji X S.A. Spółka X S.A. ma siedzibę w Polsce, a więc na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Zainteresowany nie jest osobą uprawnioną do nabycia akcji spółki X S.A. na podstawie uchwały walnego zgromadzenia tej spółki. Zawarcie umowy opcji kupna akcji na rzecz Wnioskodawcy jest wynikiem swobodnego rozporządzenia tymi akcjami przez osoby fizyczne będące akcjonariuszami spółki X S.A.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie na preferencyjnych warunkach przez Wnioskodawcę w wykonaniu umowy opcji akcji w kapitale zakładowym X S.A prowadzi do powstania po Jego stronie w momencie nabycia akcji przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych powstanie dopiero w momencie zbycia zakupionych przez Niego na preferencyjnych warunkach akcji i będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca przedstawił następujące uzasadnienie.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, co do zasady, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Za przychód może przy tym zostać uznane jedynie rzeczywiste i definitywne przysporzenie majątkowe, a nie przysporzenie, które ma charakter potencjalny, umożliwiające uzyskanie ewentualnych korzyści ekonomicznych dopiero w przyszłości.

W przedstawionym stanie faktycznym została zawarta umowa opcji kupna akcji, która uprawniła Wnioskodawcę do nabycia akcji w kapitale zakładowym X S.A. na preferencyjnych warunkach. Ponieważ umowa opcji rodzi po stronie Zainteresowanego jedynie uprawnienie do nabycia akcji, zawarcie takiej umowy nie prowadzi do powstania korzyści majątkowej po Jego stronie. Jest to jedynie etap wstępny, który może potencjalnie spowodować otrzymanie takiej korzyści w przyszłości. Korzyść ta nie jest jednak w momencie zawarcia umowy opcji pewna, gdyż nie jest przesądzone, czy z przyznanej opcji kupna akcji Wnioskodawca w ogóle skorzysta. Tym samym nie można twierdzić, że już w momencie zawarcia umowy opcji po stronie Zainteresowanego powstanie jakikolwiek przychód.

Przychód nie powstanie również w momencie nabycia przez Wnioskodawcę akcji na preferencyjnych warunkach w wyniku realizacji opcji kupna. Nie ma tu bowiem zastosowania art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówiący o tym, iż jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w art. 11 ust. 2 lub ust. 2a ww. ustawy, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis ten wskazuje sposób określenia wysokości przychodu z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń. O tym jednak, czy w danym wypadku można mówić o powstaniu tego rodzaju przychodu rozstrzyga definicja przychodu zawarta w art. 11 ust. 1 ww. ustawy, oparta na tzw. metodzie kasowej, zgodnie z którą przychodem jest wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Z definicji tej wynika, że za przychód mogą być uznane tylko takie nieodpłatne świadczenia, które zostały przez podatnika otrzymane, a więc które stanowią dla niego rzeczywiste i definitywne przysporzenie majątkowe.

W ocenie Zainteresowanego, charakter praw majątkowych, jakimi są akcje, powoduje, że sam fakt ich nabycia po cenie niższej niż rynkowa nie stanowi jeszcze sam w sobie realnego przysporzenia majątkowego. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie. Istniejąca w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach różnica pomiędzy ceną zapłaconą za te akcje a ich wartością rynkową stanowi jedynie potencjalne przysporzenie, które będzie mogło być faktycznie zrealizowane dopiero w momencie zbycia akcji. Podkreślić należy, że zachodzi istotna różnica pomiędzy nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym nabyciem akcji a przypadkami nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego otrzymania środków produkcji czy też różnego rodzaju usług. Te ostatnie bowiem mogą bezpośrednio służyć działalności prowadzonej przez podatnika bądź też zaspokajać jego potrzeby konsumpcyjne. Natomiast specyfika akcji powoduje, że nie mogą być one nośnikiem tego rodzaju natychmiastowych korzyści wynikających z samego faktu ich nabycia. Z tego powodu w momencie nabycia akcji nie powstaje żadne przysporzenie majątkowe po stronie nabywcy.

Opodatkowanie różnicy pomiędzy preferencyjną ceną zapłaconą za akcje a ich wartością rynkową byłoby niewłaściwe również z tego względu, że mogłoby to prowadzić do powstania obowiązku podatkowego, podczas gdy podatnik w rzeczywistości osiągnąłby stratę na danej transakcji. Akcje X S.A., które miałyby zostać nabyte przez Zainteresowanego, znajdują się w publicznym obrocie, a ich kurs podlega ciągłym zmianom rynkowym. Nie ma zatem żadnej pewności, że uda Mu się sprzedać akcje za cenę wyższą niż cena, którą sam zapłacił za ich nabycie, zwłaszcza w sytuacji, gdy moment zbycia akcji byłby znacznie odroczony w czasie w stosunku do ich nabycia. Trudno również z racjonalnych względów zaakceptować sytuację, w której przychód z akcji nabytych w wyniku wykonania opcji kupna, a następnie sprzedanych w tym samym dniu, byłby efektywnie opodatkowany według stawki progresywnej wynoszącej 32%, podczas gdy podobna operacja, której przedmiotom byłyby akcje nabyte na niepreferencyjnych warunkach, podlegałaby opodatkowaniu według stawki 19% Dlatego też, z zaprezentowanych powyżej względów, należy opowiedzieć się za zastosowaniem opodatkowania właściwego dla przychodów z kapitałów pieniężnych.

Okoliczność, iż akcje zostały nabyte po cenie niższej niż rynkowa znajdzie odzwierciedlenie przy ustalaniu wysokości dochodu w przypadku odpłatnego zbycia tych akcji. Nabycie akcji po niższej cenie oznacza niższe koszty uzyskania przychodów, a więc w konsekwencji zwiększenie podstawy opodatkowania i wyższy podatek dochodowy. Potencjalna korzyść, którą Zainteresowany uzyskuje wskutek nabycia akcji po preferencyjnej cenie zostanie uwzględniona przy opodatkowaniu w momencie realizacji dochodu, czyli przy sprzedaży nabytych w ten sposób akcji.

Przy ocenie przedstawionego stanu faktycznego należy mieć również na uwadze treść art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wspomniany przepis mówi o tym, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji. Zgodnie z art. 24 ust. 12 ww. ustawy, dochód ten podlegał będzie opodatkowaniu w momencie zbycia akcji. Jakkolwiek przepis ten odnosi się jedynie do akcji nowej emisji obejmowanych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, brak jest racjonalnych podstaw, szczególnie mając na uwadze zasadę równości i powszechności opodatkowania, które przemawiałyby za nadmiernym opodatkowaniem akcji obejmowanych na preferencyjnych warunkach w stosunku do akcji, które na takich samych warunkach są nabywane. Stwierdzić przy tym należy, że treść powołanego przepisu nie wyklucza możliwości zastosowania analogicznego schematu opodatkowania w przypadku akcji nabywanych na preferencyjnych warunkach w oparciu o ogólne zasady rządzące opodatkowaniem podatkiem dochodowym w sposób, w jaki to zostało przedstawione powyżej.

Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca wskazuje następujące orzeczenia sądów administracyjnych: wyrok WSA w Warszawie z 15 kwietnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 568/09, wyrok WSA w Warszawie z 23 września 2009 r., sygn. III SA/Wa 411/09 oraz wyrok WSA w Warszawie z 15 września 2009 r., sygn. III SA/Wa 570/09.

W konsekwencji, w tym przypadku opodatkowaniu podlegał będzie dopiero przychód z tytułu zbycia nabytych przez Wnioskodawcę na preferencyjnych warunkach akcji. Zastosowanie w tym wypadku będą miały zatem zasady odnoszące się do opodatkowania przychodów z kapitałów pieniężnych, określone w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) oraz art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 11 ust. 2b ww. ustawy, jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów, wśród których w pkt 9 tego artykułu wymienione są przychody z innych źródeł.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca pełni funkcję członka zarządu w Y Sp. z o.o., powiązanej ze spółką X S.A. mającą siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, oraz świadczy usługi na rzecz tej spółki w związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą. Zainteresowany zawarł z czterema osobami fizycznymi będącymi akcjonariuszami spółki X S.A. umowę opcji kupna akcji w kapitale zakładowym tej spółki, w wyniku której akcjonariusze X S.A. skierowali do Wnioskodawcy nieodwołalną ofertę sprzedaży akcji w kapitale zakładowym X S.A. w liczbie określonej w umowie opcji. Do zawarcia umowy sprzedaży akcji pomiędzy Zainteresowanym a akcjonariuszami X S.A. dojdzie poprzez złożenie przez Niego oświadczenia o przyjęciu oferty, przy czym oferta jest wiążąca do dnia 31 grudnia 2012 r. Cena za jedną akcję objętą sprzedażą określona została w umowie opcji i wynosi jeden złoty. Cena ta jest niższa od aktualnej ceny rynkowej oferowanej za akcje X S.A. w obrocie giełdowym. Sprzedaż akcji nastąpi poza obrotem zorganizowanym. Opcja kupna akcji zawarta przez Wnioskodawcę nie stanowi pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Opcja kupna akcji zawarta przez Zainteresowanego ma postać nieodwołalnej oferty sprzedaży akcji złożonej przez wystawców opcji i jako taka, ze swej istoty, jest niezbywalna i nie może być przedmiotem obrotu. Wnioskodawca wskazał, iż nie skorzystał z opcji kupna akcji w kapitale zakładowym X S.A. i w konsekwencji nie nabył jeszcze akcji X S.A. Ponadto, Zainteresowany nie jest osobą uprawnioną do nabycia akcji spółki X S.A. na podstawie uchwały walnego zgromadzenia tej spółki. Zawarcie umowy opcji kupna akcji na rzecz Wnioskodawcy jest wynikiem swobodnego rozporządzenia tymi akcjami przez osoby fizyczne będące akcjonariuszami spółki X S.A.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym w momencie zawarcia umowy opcji kupna akcji w kapitale zakładowym spółki kapitałowej, w wyniku której akcjonariusze spółki złożyli Wnioskodawcy nieodwołalną ofertę sprzedaży akcji, polegającą na możliwości ich nabycia w przyszłości poprzez złożenie oświadczenia o przyjęciu oferty, po stronie Wnioskodawcy nie skutkuje powstaniem przychodu, a w konsekwencji dochodu do opodatkowania. Tylko z samego powodu złożenia oferty sprzedaży akcji spółki kapitałowej nie powstanie przychód, o ile nie będzie to równoznaczne z nabyciem przedmiotowych akcji.

Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, iż wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym powstanie w momencie nabycia akcji na preferencyjnych warunkach, tj. w momencie realizacji umowy opcji kupna akcji w spółce kapitałowej, a nie jak twierdzi Wnioskodawca w momencie odpłatnego zbycia akcji. Powyższe skutkuje bez wątpienia powstaniem przychodu u osoby nabywającej na preferencyjnych warunkach akcje i tym samym obowiązku podatkowego, w sytuacji gdy wartość rynkowa nabytych przez Wnioskodawcę akcji będzie wyższa niż określona w umowie opcji (jeden złoty). Przychodem będzie różnica pomiędzy ceną nabycia akcji z dnia realizacji opcji a ceną preferencyjnego nabycia akcji.

Z uwagi na fakt, iż opcja kupna akcji zawarta przez Wnioskodawcę nie stanowi pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, należy stwierdzić, że ewentualnie uzyskany przez Wnioskodawcę przychód stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, który należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy podatkowej, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych., w zw. z art. 11 ust. 2b ww. ustawy.

W treści wniosku Zainteresowany powołał art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Odnosząc się zatem do powołanego przez Wnioskodawcę art. 24 ust. 11 ww. ustawy należy wyjaśnić, że przepis tego artykułu nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, bowiem dotyczy on dochodu osób uprawnionych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki, a zatem brak jest możliwości zastosowania analogicznego schematu opodatkowania w sytuacji, gdy Zainteresowany nie jest osobą uprawnioną do nabycia akcji spółki X S.A. na podstawie uchwały walnego zgromadzenia tej spółki, a zawarcie umowy opcji kupna akcji na rzecz Wnioskodawcy jest wynikiem swobodnego rozporządzenia tymi akcjami przez osoby fizyczne będące akcjonariuszami spółki X S.A.

Reasumując, w momencie nabycia przez Wnioskodawcę akcji na preferencyjnych warunkach, tj. w momencie realizacji umowy opcji kupna akcji w spółce kapitałowej, u Zainteresowanego nabywającego te akcje powstaje przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w sytuacji, gdy wartość rynkowa nabytych przez Wnioskodawcę akcji będzie wyższa niż określona w umowie opcji.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Przy zaistniałym podobieństwie stanu faktycznego oraz rozważań prawnych organ podatkowy uważa, iż w badanej sprawie należy jednak uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl