ILPB1/415-1200/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1200/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie sposobu opodatkowania przychodów oraz w zakresie utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1, § 3 oraz § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 16 listopada 2010 r. znak ILPB1/415-1200/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 24 listopada 2010 r., a w dniu 6 grudnia 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 1 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu xx maja 2010 r. zawarła umowę spółki cywilnej, w ramach której osiągnęła przychód z tytułu robót budowlanych. Pierwszy przychód z tytułu tej działalności został osiągnięty w sierpniu 2010 r., a przed jego osiągnięciem Wnioskodawczyni złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zainteresowana nigdy nie była opodatkowana na zasadzie karty podatkowej.

Jednocześnie wspólnik Wnioskodawczyni prowadzi nieprzerwanie od kwietnia 2007 r. samodzielnie działalność gospodarczą, w ramach której osiąga przychody z tytułu robót budowlanych. Od 1 stycznia 2009 r. przychody wspólnika z tej działalności opodatkowane są 19% podatkiem ryczałtowym.

Innych przychodów wspólnik Wnioskodawczyni poza powyższymi nic osiąga. Przychody wspólnika za 2009 rok przekroczyły kwotę stanowiącą równowartość 150.000 Euro.

Wnioskodawczyni za 2009 rok osiągnęła przychody: ze stosunku zlecenia, najmu lokalu mieszkalnego stanowiącego jej własność niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowane na zasadach ogólnych oraz przychody z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej na zasadach ogólnych. Przychody Wnioskodawczyni za 2009 rok nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 150.000 Euro.

W 2010 r. Zainteresowana osiągnęła w styczniu i lutym przychody z tytułu najmu prywatnego lokalu mieszkalnego niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą i nie w ramach tej działalności, opodatkowane na zasadach ogólnych i zamierza lokal ten wynająć od miesiąca grudnia 2010 r. na czas określony osobie fizycznej w celach mieszkalnych.

Jednocześnie osiąga przychód z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej osobiście (nie w ramach spółki cywilnej). Przychody te są osiągane z tytułu usług związanych z: administracyjną obsługą biura (82.11.10.0), przygotowania dokumentów, pozostałych specjalistycznych usług wspomagających prowadzenie biura (82.19.13.0), sporządzanie list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną (82.19.12.0), powielania dokumentacji (82.19.11.0), które opodatkowane są na zasadach ogólnych. Od stycznia 2010 r. Zainteresowana osiąga również przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście - umowy zlecenia, na rzecz Kancelarii Radcy Prawnego, w ramach której wykonuje czynności polegające na zawieraniu w imieniu i na rzecz dającego zlecenie umów związanych z działalnością dającego zlecenie. Ponadto od września 2010 r. została zatrudniona na 1/4 etatu w Szkole na stanowisku doradcy prawnego.

Zainteresowana zamierza z chwilą uzyskania tytułu magistra prawa zawrzeć w 2010 r. stałą umowę zlecenia z Kancelarią radcowską lub adwokacką, w ramach której będzie osobiście wykonywać wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego (porady opinie sporządzanie projektów pism procesowych itp.), w imieniu i na rzecz tej jednej Kancelarii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie sposobu opodatkowania przychodów.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni może dokonywać rozliczenia przychodów osiągniętych w ramach spółki cywilnej w 2010 r. stosując ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i czy w przypadku wykonania przez drugiego wspólnika czynności wskazanej w art. 8 omawianej ustawy Wnioskodawczyni również utraci prawo do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach spółki cywilnej ryczałtem.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w chwili obecnej spełnia ona wymogi do opodatkowania przychodów osiąganych w ramach spółki cywilnej na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, albowiem zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zpd podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę (art. 7 ust. 1 zd. drugie ustawy o zpd). Dla celów niniejszego podatku ustawodawca przyjął, iż spółką jest spółka cywilna lub spółka jawna (art. 6 ust. 1 ustawy o zpd). Jeżeli z powyższymi przepisami zostanie powiązany przepis art. 6 ust. 5 cyt. ustawy, to uznać należy, iż przychody osiągnięte w ramach spółki (cywilnej, jawnej) mogą być, po spełnieniu pozostałych warunków, opodatkowane na zasadzie ryczałtu, niezależnie od innych przychodów osiąganych osobiście przez każdego z podatników z osobna w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Za trafnością powyższego stanowiska przemawia nie tylko językowa wykładania ww. przepisów, wedle brzmienia których ustawodawca stanowi o opodatkowaniu przychodów osiągniętych przez spółkę (cywilną lub jawną).

Tak więc dla zastosowania ryczałtu od przychodów osiągniętych w ramach spółki cywilnej istotna jest ocena spełnienia warunków wskazanych w ustawie przez spółkę, a nie przez wspólników. Jedyne w przypadku, gdyby jeden ze wspólników osiągnął w ramach "własnej" działalności przychody określone w art. 8 cyt. ustawy, on właśnie traci z tą chwilą prawo do ryczałtu. Okoliczności te jednak nie wyłączają prawa drugiego wspólnika do opodatkowania swych przychodów na zasadzie ryczałtu, skoro podatnikami są wspólnicy a nie spółka. Gdyby wolą ustawodawcy było nierozróżnianie przychodów wspólników osiąganych w ramach spółki od osiąganych w ramach działalności osobistej, to posłużyłby się każdorazowo w ustawie sformułowaniem przychodów "osiąganych w ramach umowy spółki", a nie "osiąganych przez spółkę".

Jak wyżej wskazano dla celów niniejszego podatku, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 8 rzeczowej ustawy, odrębnie dokonuje się oceny spełnienia warunków dla zastosowania tej formy opodatkowania, dla przychodów osiąganych przez każdego z podatników z działalności wykonywanej samodzielnie od osiąganych w ramach spółki cywilnej.

Zdaniem Zainteresowanej, w chwili obecnej nie istnieją negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ustawy o zpd, które powodują wyłączenie tej formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej osiąganych przez nią w ramach spółki cywilnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisów art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z kolei z treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) wynika, iż pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników (art. 9 ust. 2).

Z przytoczonego powyżej przepisu art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podstawową formą opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej są zasady ogólne przy uwzględnieniu skali podatkowej, przy czym podatnicy mogą wybrać również inny sposób opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. Nie ma jednak możliwości, aby wspólnicy spółki cywilnej mogli wybrać odmienne formy opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej w formie takiej spółki.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Stosownie do treści art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.

w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 150 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 150 000 euro,

2.

rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 6 ust. 5 tej. ustawy, jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:

1.

odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo

2.

z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a, a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b.

Dwa różne podmioty gospodarcze (spółka cywilna osób fizycznych i jednoosobowa firma prowadzona przez osobę fizyczną), mogą być opodatkowane w różny sposób; przy ocenie warunków i trybu opodatkowania przychodów z tytułu prowadzenia jednoosobowo działalności gospodarczej podatkiem dochodowym od osób fizycznych bez znaczenia jest fakt osiągania przez inny podmiot gospodarczy, przychodów wyłączonych ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, Wnioskodawczyni może dokonywać rozliczenia przychodów osiągniętych w ramach spółki cywilnej w 2010 r. stosując ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wykonania przez drugiego wspólnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej czynności wskazanej w art. 8 omawianej ustawy, Wnioskodawczyni nie utraci prawa do opodatkowania przychodów osiągniętych w ramach spółki cywilnej ryczałtem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydając niniejszą interpretację tut. organ nie badał czy drugi wspólnik spółki cywilnej, w której występuje Wnioskodawczyni wykonał czynności wskazanej w art. 8 omawianej ustawy. Podkreślić należy, iż wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa tut. organ nie dokonuje tego typu dociekań. W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawczynię informacji.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. utraty prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 17 stycznia 2011 r. nr ILPB1/415-1200/10-5/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl