ILPB1/415-1183/10-6/AP - Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych odszkodowania wypłaconego w związku z uszkodzeniem mienia w trakcie powodzi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1183/10-6/AP Opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób fizycznych odszkodowania wypłaconego w związku z uszkodzeniem mienia w trakcie powodzi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 18 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 grudnia 2010 r. nr ILPB1/415-1183/10-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie wysłano w dniu 29 grudnia 2010 r. (skutecznie doręczono w dniu 10 stycznia 2011 r.), natomiast w dniu 12 stycznia 2011 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 11 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W wyniku powodzi, w dniu... 2010 r., uszkodzeniu uległo mienie związane z działalnością gospodarczą w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Ogólna wartość szkody wynosi 460.000 zł. Mienie było ubezpieczone z tytułu powodzi. Wnioskodawca wystąpił o wypłatę odszkodowania, z którego zamierza kupić nowe urządzenia i wyposażenie, a także wyremontować obiekty.

Część odszkodowania Zainteresowany otrzymał i dokonał remontów i zakupów. Na pozostałą część odszkodowania czeka, gdyż sprawa jest w sądzie.

Wnioskodawca podkreśla, że odszkodowanie nie pokrywa w całości tych wydatków. W części, w jakiej nie pokryje ich odszkodowanie, zostaną sfinansowane z dochodów z bieżącej działalności.

Zainteresowany wskazuje, iż wniosek o interpretację dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów zarówno w przedmiocie przedstawionego stanu faktycznego, jak i zdarzenia przyszłego, tj. odszkodowań, które Wnioskodawca otrzyma od ubezpieczyciela po wygraniu procesu sądowego.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wynika z uzupełnienia wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania.

Czy przychody z odszkodowania, jakie wypłacił i wypłaci ubezpieczyciel w związku z tą powodzią, są dochodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odszkodowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Odszkodowanie służy odtworzeniu mienia niezbędnego dla potrzeb działalności gospodarczej, które uległo zniszczeniu. Wcześniej to mienie zostało zakupione z zysku z działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazuje, że tzw. "ustawa powodziowa" zwalnia od podatku dochodowego m.in. dochody poszkodowanych otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 12 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również otrzymane odszkodowania za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c.

W związku z powyższym, odszkodowanie otrzymane z tytułu ubezpieczenia majątkowego za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi przychód z działalności gospodarczej, który należy wykazać w odpowiedniej ewidencji prowadzonej dla tej działalności oraz opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami z tej działalności.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowym wniosku Zainteresowany powołał przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 835 z późn. zm.).

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) poszkodowanego otrzymane na usuwanie skutków powodzi z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.

Z treści wniosku wynika, iż w wyniku powodzi, która miała miejsce w 2010 r., uszkodzeniu uległo mienie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą - okręgową stacją kontroli pojazdów. Zainteresowany zakłada, iż na podstawie wyroku sądu otrzyma od ubezpieczyciela odszkodowanie za zniszczone składniki majątku.

Należy zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. Odszkodowanie, które otrzyma Wnioskodawca nie będzie mogło zostać uznane za nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenie. Stanowić będzie ono wykonanie świadczenia z umowy ubezpieczenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne, wskazać należy, iż odszkodowanie za zniszczone składniki majątku związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, które zostanie wypłacone Zainteresowanemu przez ubezpieczyciela na podstawie wyroku sądu, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż wniosek Zainteresowanego w zakresie opodatkowania otrzymanego odszkodowania w przedmiocie stanu faktycznego został rozpatrzony interpretacją indywidualną wydaną w dniu 1 lutego 2011 r. nr ILPB1/415-1183/10-4/AP. Natomiast w zakresie kosztów uzyskania przychodów w dniu 1 lutego 2011 r. wydana została interpretacja indywidualna nr ILPB1/415-1183/10-5/AP - w przedmiocie stanu faktycznego oraz nr ILPB1/415-1183/10-7/AP - w przedmiocie zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl