ILPB1/415-1160/11-4/AA - Określenie wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie usług koszenia skarp, cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych oraz usług związanych z budową i remontem wałów rzecznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1160/11-4/AA Określenie wysokości ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przypadku prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie usług koszenia skarp, cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych oraz usług związanych z budową i remontem wałów rzecznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 grudnia 2011 r. nr ILPB1/415-1160/11-2/AA, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 grudnia 2011 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót budowlanych i brukarstwa opodatkowaną w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Poza działalnością ogólnobudowlaną i brukarstwem Zainteresowany rozpoczął świadczenie nowych usług polegających na usuwaniu (hakowaniu) roślinności z dna, usuwaniu namułu z dna, budowie, remoncie oraz oczyszczaniu przepustów; usuwaniu zatorów oraz na innych pracach związanych z budową i utrzymaniem urządzeń melioracyjnych. Wnioskodawca planuje świadczyć również usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych. Wg Urzędu Statystycznego wszystkie powyższe prace zostały sklasyfikowane wg PKWiU, jako: 42.91.10.0 i 42.91.20.0.

Zainteresowany dodatkowo poszerzył swoje usługi jeszcze o roboty konserwacyjne na ciekach, rzekach i wałach polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu porostów i traw, wygrabianiu wykoszonych porostów ze skarp i z dna rzek, wyciąganiu drzew i krzewów ze skarp cieków - usługi te zostały sklasyfikowane jako PKWiU 81.30.10.0.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca, wskazał:

Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie robót ogólnobudowlanych i brukarstwa związanych z budową i remontami dróg, ulic, chodników, placów itp. sklasyfikowaną pod PKWiU 42.11.20.0 oraz w zakresie robót ogólnobudowlanych związanych z budową i remontami zewnętrznych instalacji wodno-kanalizacyjnych, studni kanalizacji ogólnospławnej wraz z osadzaniem włazów żeliwnych kanałowych i wymianą studzienek kanalizacji burzowej z przykanalikami sklasyfikowanych pod PKWiU 42.21.22.0, a także roboty ziemne, roboty budowlane związane z wykonaniem drenażu sklasyfikowane pod PKWiU 43.12.12.0. Usługi powyższe opodatkowane są w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Poza działalnością wymienioną powyżej Wnioskodawca rozpoczął świadczenie nowych usług polegających na:

* koszeniu skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych, sklasyfikowanych pod PKWiU 81.30.10.0 (usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni), oraz

* usług związanych z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem itp. sklasyfikowanych pod PKWiU 42.21.23.0.

Ponadto Zainteresowany planuje świadczyć również w przyszłości usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych sklasyfikowane pod PKWiU 42.91.10.0.

Wszystkie usługi wymienione pod PKWiU nr 42.11.20.0; 42.21.22.0; 43.12.12.0 Wnioskodawca wykonuje na podstawie umowy podpisanej np. z Urzędem Miasta, Zarządem Dróg Miejskich i Zieleni, prywatnymi osobami lub firmami. Umowy podpisywane są indywidualnie lub w drodze przetargu.

W przypadku usług sklasyfikowanych pod PKWiU nr 81.30.10.0 i 42.21.23.0 usługę Zainteresowany wykonuje na podstawie umowy podpisanej np. z Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych. Umowy podpisywane są indywidualnie lub w drodze przetargu

Wszystkie powyższe usługi Zainteresowany wykonuje zarówno jako podwykonawca jak i samodzielnie np. w przypadku gdy wygra przetarg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę nowe usługi opisane powyżej (dla których podano PKWiU 81.30.10.0 i 42.21.23.0 oraz 42.91.10.0) w zakresie odpowiedniego pogrupowania:

1.

koszenie skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych sklasyfikowane pod PKWiU 81.30.10.0,

2.

usługi związane z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem itp. sklasyfikowane pod PKWiU 42.21.23.0,

3.

usługi związane z budową i remontem wałów rzecznych sklasyfikowane pod PKWiU 42.91.10.0

opodatkowane są stawką 5,5% czy 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie to wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, co wynika z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponieważ zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług przychód z tytułu wymienionych w pytaniu, tj.

1.

roboty konserwacyjne na ciekach, rzekach i wałach polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu porostów i traw, wygrabianiu wykoszonych porostów ze skarp i z dna rzek, wyciąganiu drzew i krzewów ze skarp cieków,

2.

usuwania (hakowania) roślinności z dna, usuwania namułu z dna, budowie remoncie oraz oczyszczania przepustów; usuwania zatorów oraz na innych pracach związanych z budową i utrzymaniem urządzeń melioracyjnych,

3.

budową i remontem wałów rzecznych

został zaliczony do robót budowlanych a roboty budowlane są opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów - interpretacja indywidualna, sygnatura ITPB1/415-537/08/DP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało, jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 - definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Natomiast stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody ze świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Załącznik nr 2 do ustawy stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Wyjaśnić należy, iż w "Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług" stanowiącym załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w poz. 7, pod symbolem PKWiU ex 42.91 wymieniono: Pozostałe obiekty inżynierii wodnej; roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej dotyczy wyłącznie usług:

* realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

W świetle powyższego należy uznać, iż wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlega świadczenie usług dotyczące pozostałych obiektów inżynierii wodnej; robót ogólnobudowlanych związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej, ale wyłącznie dotyczące realizacji projektów na własny rachunek, obejmującej przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu przygotowania lub budowy portów morskich i pozostałych obiektów inżynierii wodnej.

Zgodnie z powyższymi zapisami, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych mogą być objęte tylko takie usługi, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Z treści wniosku wynika, że usługi, mieszczące się grupie 42.91.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, będą przez Wnioskodawcę wykonywane zarówno w ramach realizacji na własny rachunek jak i w formie podwykonawstwa.

Reasumując, należy stwierdzić, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej polegającej m.in. na świadczeniu na własny rachunek usług mieszczących się w grupie 42.91.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wobec powyższego, skoro Zainteresowany zamierza prowadzić działalność dotyczącą m.in. pozostałych obiektów inżynierii wodnej; robót ogólnobudowlanych związanych z budową pozostałych obiektów inżynierii wodnej, ale dotyczące realizacji projektów na własny rachunek, to świadczenie ww. usług wyłącza z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatkiem tym mogą być objęte tylko takie czynności, które nie są wykonywane w ramach realizacji - na własny rachunek projektów inwestycyjnych, o których mowa powyżej.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania usług związanych z koszeniem skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych, sklasyfikowanych pod symbolem Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 81.30.10.0 jako Usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni, należy stwierdzić, że jest to działalność usługowa.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia roboty budowlane.

Zgodnie z ww. Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług roboty budowlane ujęte zostały w sekcji F Obiekty budowlane i roboty budowlane dziale od 41 do 43 tej Klasyfikacji, obejmującymi:

* budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

* roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego),

* prace polegające na przebudowie, remoncie, rozbiórce lub montażu obiektu budowlanego, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 nie mieszczą się w sekcji F dziale od 41 do 43 tej Klasyfikacji i nie są robotami budowlanymi.

Ponadto należy zauważyć, iż w załączniku nr 2 do ww. ustawy w Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wykonywanie usług oznaczonych symbolem PKWiU 81.30.10.0 nie zostały wymienione, wobec czego świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Natomiast w odniesieniu do usług związanych z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem świadczonych przez Zainteresowanego oznaczonych symbolem PKWiU 42.21.23.0 jako Roboty ogólnobudowlane związane z budową systemów irygacyjnych (kanałów), magistrali i linii wodociągowych, obiektów do uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz stacji pomp, należy zauważyć, iż mieszczą się one w ramach usług budowlanych.

Mając zatem na uwadze powyższe należy stwierdzić, że właściwą stawką ryczałtu dla przychodów uzyskanych z tytułu świadczenia usług, mieszczących się w grupie PKWiU 81.30.10.0, związanych z koszeniem skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych jest stawka 8,5%, zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast usługi związane z udrażnianiem cieków wodnych, usuwaniem zatorów na ciekach wodnych, odmulaniem (PKWiU 42.21.23.0) - jako mieszczące się w ramach robót budowlanych, opodatkowane będą zgodnie z powołanym powyżej art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałtem wg stawki 5,5% przychodu.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Do wniosku dołączono dokument. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Końcowo nadmienia się, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem w związku z faktem, iż organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług, tut. Organ udzielił interpretacji indywidualnej, w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU, w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl