ILPB1/415-116/09-3/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-116/09-3/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 23 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej oddanej do użytkowania części budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. do Biura KIP w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej oddanej do użytkowania części budynku. Pismem z dnia 20 stycznia 2009 r. nr Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - przekazał wniosek Pana, według właściwości do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu. Pismo wraz z wnioskiem wpłynęło do tut. Organu w dniu 23 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą. Przeważającym przedmiotem działalności jest produkcja gotowych wyrobów włókienniczych, z wyłączeniem odzieży i działalności usługowej PKD 17.40.A. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W dniu 14 marca 2006 r. w Starostwie Wnioskodawca złożył wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i udzielenie pozwolenia na budowę budynku - zakładu produkcji plandek wraz z instalacjami i urządzeniami budowlanymi (kategoria obiektu budowlanego XVIII) o następujących parametrach technicznych:

* powierzchnia zabudowy 1.064,68 m 2,

* powierzchnia użytkowa 1.215,62 m 2,

* kubatura 7.124,00 m 3.

Budynek zakładu produkcji plandek składa się z hali produkcyjnej o konstrukcji stalowej (jedna kondygnacja) i z murowanej części socjalno-biurowej (dwie kondygnacje). Hala połączona jest z częścią socjalno-biurową. Harmonogram inwestycji zawiera szczegółowy wykaz elementów robót budowlanych. Wyodrębnione zostały roboty związane z budową hali produkcyjnej i instalacji z nią związanych oraz roboty związane z budową części socjalno-biurowej i instalacji z nią związanych. w harmonogramie występują również elementy wspólne dla całej inwestycji:

* wykonanie projektu inwestycji z instalacjami i urządzeniami,

* wykonanie sieci, przyłączy i elementów zewnętrznych (przyłącze wodociągowe, kanalizacyjne, elektryczne, telefoniczne, oświetlenie terenu),

* utwardzenie terenu (zjazd z drogi, drogi dojazdowe, parkingi, plac manewrowy),

* instalacje sanitarne i c.o. (kotłownia, instalacja przeciwpożarowa),

* ogrodzenie zewnętrzne i bramy.

Poszczególne etapy robót budowlanych dokumentowane były fakturami VAT. Do faktur najczęściej załączane były specyfikacje lub kosztorysy powykonawcze. Oprócz etapów robót budowlanych zawartych w harmonogramie inwestycji Wnioskodawca poniósł udokumentowane wydatki na:

* mapy do celów projektowych,

* wypisy z ewidencji gruntów do celów projektowych,

* opłaty wieczystoksięgowe,

* wycenę planowanej inwestycji,

* opłatę za przyłączenie do sieci energetycznej,

* zużycie energii elektrycznej w trakcie budowy,

* zużycie wody w trakcie budowy,

* ubezpieczenie inwestycji od ognia i zdarzeń losowych,

* nadzór inwestorski.

Wydatki te związane są z realizacją całej inwestycji, Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować ich ani do wydatków związanych z budową hali, ani do wydatków związanych z budową części socjalno-biurowej.

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego decyzją z dnia 4 października 2007 r. udzielił pozwolenia na użytkowanie budynku - zakładu produkcji plandek w części parteru wraz z instalacjami i urządzeniami o następujących parametrach technicznych:

* powierzchna zabudowy 1.064,68 m 2,

* powierzchnia użytkowa 1.010,89 m 2,

* kubatura 7.124,00 m 3,

pod warunkiem wykonania w terminie do dnia 30 września 2009 r. pozostałych robót budowlanych, tj.

* wykończenia piętra budynku,

* docelowego utwardzenia kostką betonową dróg wewnętrznych.

Zainteresowany został zobowiązany zawiadomić właściwy organ o zakończeniu robót budowlanych prowadzonych po przystąpieniu do użytkowania obiektu budowlanego na podstawie pozwolenia.

W październiku 2007 r. Wnioskodawca rozpoczął użytkowanie budynku - zakładu produkcji plandek zgodnie z decyzją, rozpoczął użytkowanie hali produkcyjnej wraz z instalacjami i urządzeniami budowlanymi w niej się znajdującymi oraz części socjalno-biurowej w poziomie parteru wraz z instalacjami i urządzeniami budowlanymi w niej się znajdującymi. Oddany do używania w części parteru budynek wprowadzono do ewidencji środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie ustalenia wartości początkowej oddanej do użytkowania części budynku.

1.

Czy oddany do użytkowania w części parteru budynek - zakład produkcji plandek może stanowić środek trwały podlegający amortyzacji.

2.

w jaki sposób należy ustalić wartość początkową oddanej do użytkowania części budynku w opisanym stanie faktycznym, w przypadku uznania tej części za środek trwały.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowień art. 22a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) amortyzacji podlegają stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania budynki, budowle o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, zwane środkami trwałymi.

Zarówno grunt jak i wybudowany na nim budynek - zakład produkcji plandek stanowią wyłączną własność Wnioskodawcy. Budynek został wytworzony we własnym zakresie. Inspektor Nadzoru Budowlanego wydając w dniu 4 października 2007 r. decyzję zezwalającą na użytkowanie budynku potwierdził, że jest on kompletny i zdatny do użytku.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że oddany do użytkowania budynek w części parteru można uznać za środek trwały, można dokonywać odpisów amortyzacyjnych od tej części zgodnie z art. 22h ust. 1 ww. ustawy począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, tj. począwszy od listopada 2007 r. i uznać odpisy za koszty uzyskania.

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia.

Z kolei art. 22g ust. 4 stanowi, że za koszt wytworzenia uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za pracę wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Aby ustalić koszt wytworzenia oddanego do użytkowania budynku w części parteru należy ze wszystkich udokumentowanych wydatków wyodrębnić wydatki związane wyłącznie z wybudowaniem budynku w części parteru, tj. koszt wytworzenia hali produkcyjnej i koszt wytworzenia pierwszej kondygnacji części socjalno-biurowej.

Wnioskodawca uważa, że powinny zostać uwzględnione w szczególności faktury VAT dokumentujące poszczególne etapy robót, specyfikacje i kosztorysy powykonawcze, z których bezspornie wynikałoby, że udokumentowane roboty dotyczyły wytworzenia budynku w części parteru. Ustalony w ten sposób koszt wytworzenia powinien zostać powiększony o część udokumentowanych pozostałych wydatków wspólnych dla całej inwestycji, którą można proporcjonalnie przyporządkować wielkości powierzchni użytkowej budynku oddanego do używania. Proporcję, o której mowa można ustalić jako udział powierzchni użytkowej oddanej do użytkowania w całkowitej powierzchni użytkowej budynku zatwierdzonej w pozwoleniu na budowę. w przedstawionym stanie faktycznym proporcja wynosi: 1010,89: 1215,62 = 0,8316 = 83,16%. Niektóre wydatki takie jak: utwardzenie terenu (zjazd z drogi, drogi dojazdowe, parkingi, plac manewrowy), oświetlenie terenu, ogrodzenie zewnętrzne i bramy, zagospodarowanie terenów zielonych, stanowiące elementy zewnętrzne, powinny powiększyć wartość początkową oddanej do używania części budynku w całości, gdyż są elementem inwestycji w całości przyjętym do używania dnia 4 października 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 10 kwietnia 2009 r. wydano odrębne interpretacje indywidualne dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* kosztów uzyskania przychodów nr ILPB1/415-116/09-2/AA,

* możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odsetek od kredytu nr ILPB1/415-116/09-4/AA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl