ILPB1/415-1154/12-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1154/12-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Radni Gminy pełniąc funkcję publiczną i realizując zadania z tytułu pełnienia mandatu radnego zamierzają uczestniczyć w szkoleniach związanych z działalnością samorządu gminnego i pełnionym mandatem, konferencjach, seminariach, różnych imprezach kulturalnych, sportowych itp. Koszt udziału radnego w szkoleniach pokrywany będzie z budżetu Gminy. W szkoleniach organizowanych przez Gminę zamierzają uczestniczyć także sołtysi. Koszt udziału sołtysów w szkoleniach pokrywany również będzie z budżetu Gminy.

Z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich radnym przysługuje dieta, która w ciągu miesiąca nie może przekroczyć półtorakrotności kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz zmianie niektórych ustaw.

Za wykonywanie obowiązków sołtysa, używanie w tym celu własnej nieruchomości oraz za podróże służbowe przysługuje dieta (uchwała nr. Rady Miejskiej w... z dnia 28 lutego 2007 r.).

Zdaniem Gminy, wydatki z tytułu udziału radnych / sołtysów w różnego rodzaju szkoleniach, seminariach, konferencjach, warsztatach ponoszone są przez Gminę w celu zapewnienia radnym / sołtysom odpowiednich warunków wykonywania ich mandatu.

Po odbyciu szkolenia radni przedkładają delegację z tytułu odbycia podróży służbowej. W rozliczeniu radny otrzymuje zwrot kosztów podróży oraz inne należności, np. dietę, zwrot za noclegi. Rozliczenie delegacji następuje według zasad określonych w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju oraz na podstawie Rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługującym pracownikom zatrudnionym w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na terenie kraju.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy koszt udziału radnych oraz sołtysów w szkoleniach, konferencjach, warsztatach, imprezach kulturalnych, sportowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej z tytułu wykonywania mandatu radnego, funkcji sołtysa, stanowić będzie dla radnego i sołtysa przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy Gmina jest płatnikiem i jest zobowiązana do pobrania zaliczki podatku dochodowego oraz jaki należy wystawić PIT.

3.

Czy świadczenia otrzymane przez radnego i sołtysa (koszt samego szkolenia) korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

4.

W jaki sposób ustalić przychód radnego i sołtysa w przypadku skierowania na szkolenie w związku z pełnieniem obowiązków.

Zdaniem Wnioskodawcy, radni Gminy i sołtysi wykonują czynności i realizują zadania związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich. Szkolenia pozwolą na bieżąco podnosić wiedzę i kompetencje radnych i sołtysów, co tym samym ma wpływ na jakość ich pracy, a także jakość pracy organu stanowiącego i kontrolnego, jakim niewątpliwie jest rada gminy oraz organu wspomagającego / pomocniczego jakim jest sołectwo. Szkolenia finansowanie mają być z budżetu Gminy i planowane po stronie wydatków zgodnie z klasyfikacją budżetową. Za przejazd na szkolenie radnym będzie przysługiwać zwrot kosztów podróży.

Z art. 13 pkt 5 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich.

Artykuł 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy zwalnia z opodatkowania diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł i wykazuje się w PIT-R w poz. 33, a w przypadku przekroczenia limitów w poz. 32.

Diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem (radny, sołtys) również są zwolnione do kwoty 2.280 zł - art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Gminy, zdobyta wiedza na szkoleniach, konferencjach, warsztatach, seminariach, imprezach kulturalnych, imprezach sportowych, itp. służy de facto jednostce samorządu terytorialnego, i nie jest wynagrodzeniem (nieodpłatnym świadczeniem) do opodatkowania. Udział radnego w szkoleniu dotyczącym szeroko rozumianego funkcjonowania samorządu terytorialnego, finansowanym z budżetu gminy, nie może być traktowany jako przychód, bez względu czy mieści się, czy nie w wyznaczonym limicie - 2.280 zł), bowiem w istocie jest to wykonywanie obowiązków społecznych i obywatelskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 5 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, jakimi niewątpliwie są obowiązki radnego czy sołtysa.

Z treści złożonego wniosku wynika, że radni Gminy, pełniąc funkcję publiczną i realizując zadania z tytułu pełnienia mandatu radnego, zamierzają uczestniczyć w szkoleniach związanych z działalnością samorządu gminnego i pełnionym mandatem, konferencjach, seminariach, różnych imprezach kulturalnych, sportowych itp. W szkoleniach organizowanych przez Gminę zamierzają uczestniczyć także sołtysi. Koszt udziału radnych oraz sołtysów w szkoleniach pokrywany będzie z budżetu Gminy.

Z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich radnym przysługuje dieta. Także za wykonywanie obowiązków sołtysa, używanie w tym celu własnej nieruchomości oraz za podróże służbowe przysługuje dieta.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy koszt udziału radnych oraz sołtysów w szkoleniach, konferencjach, warsztatach, imprezach kulturalnych i sportowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej z tytułu wykonywania mandatu radnego, funkcji sołtysa, stanowić będzie dla radnego i sołtysa przychód opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika.

Zakres świadczeń, jakie przysługują radnemu z tytułu wykonywania funkcji radnego ściśle określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Stosownie do tejże ustawy organami gminy są:

* rada gminy,

* wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym w gminie (art. 15 ww. ustawy). Radę gminy tworzą radni (art. 17 tej ustawy), którzy są obowiązani brać udział w pracach rady gminy i jej komisji oraz innych instytucji samorządowych, do których zostali wybrani lub desygnowani (art. 24 tej ustawy).

Dla zabezpieczenia skutecznego realizowania obowiązków przez radnych ustawodawca zagwarantował im prawo do diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych (art. 25 ust. 4 ww. ustawy), a także przyznał radnym status funkcjonariuszy publicznych (art. 25 ust. 1 cyt. ustawy).

Przepisy przyznające prawo do diet i zwrotu kosztów za podróże odbywane przez radnych pozwalają na zapobieżenie sytuacji, w której radny ponosiłby wydatki w związku ze sprawowaną przez siebie funkcją w organie gminy.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina może tworzyć jednostki pomocnicze: sołectwa oraz dzielnice, osiedla i inne. Jednostką pomocniczą może być również położone na terenie gminy miasto.

Przepis art. 36 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż organem uchwałodawczym w sołectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sołtys. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

Zgodnie z art. 37b ust. 1 ww. ustawy, rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej.

Rada gminy może ustanowić zasady, na jakich członkom organu wykonawczego jednostki pomocniczej oraz członkom rady dzielnicy (osiedla), rady sołeckiej, będzie przysługiwała dieta lub zwrot kosztów podróży służbowej (art. 37b ust. 2 ustawy).

Do przychodów radnego oraz sołtysa należy zatem zaliczyć wymienione w ustawie o samorządzie gminnym diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

Przy czym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Z kolei diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku odchodnym od osób fizycznych - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zaznaczyć należy, iż dla prawidłowego funkcjonowania organu gminy jakim jest rada gminy czy też jednostki pomocniczej, jaką jest sołectwo, radnym oraz sołtysom powinny być stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie ich funkcji. Stąd też, uczestnictwo radnych oraz sołtysów w szkoleniach, konferencjach, warsztatach, imprezach kulturalnych i sportowych, jeżeli wiąże się to z wykonywaniem funkcji mandatu radnego czy też funkcji sołtysa, należy zaliczyć do świadczeń niezbędnych w realizowaniu codziennych ich obowiązków.

Wydatki Gminy w tym zakresie nie generują po stronie radnych ani sołtysów przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te poniesione przez Gminę są bowiem w istocie wydatkami poniesionym na funkcjonowanie jej organu jakim jest rada gminy, w skład której wchodzą radni, oraz jednostki pomocniczej, jaką jest sołectwo, w skład której wchodzi sołtys. Zatem jako takie wydatki te nie mogą stanowić nieodpłatnego świadczenia dla radnych oraz sołtysów. Oczywistym bowiem jest, iż korzystanie na koszt Gminy ze wskazanych świadczeń jest niezbędne w realizowaniu codziennych obowiązków radnego oraz sołtysa.

Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że wartości wskazanych we wniosku świadczeń w postaci uczestnictwa w szkoleniach, konferencjach, warsztatach, imprezach kulturalnych, sportowych w związku z pełnieniem funkcji publicznej z tytułu wykonywania mandatu radnego oraz sołtysa, nie można uznać za nieodpłatne świadczenia, które należy zakwalifikować od przychodów określonych w treści art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opisane we wniosku świadczenia nie będą przychodem podatkowym, natomiast na Wnioskodawcy nie będą z tego tytułu ciążyły obowiązki płatnika.

Tut. Organ informuje, iż z uwagi na powyższe stanowisko, udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 3 i 4 zadane we wniosku stało się bezzasadne, bowiem w sytuacji, gdy po stronie radnych i sołtysów nie powstaje nieodpłatne świadczenie, a tym samym przychód, bezpodstawna jest analiza, czy przychód ten jest zwolniony z opodatkowania oraz jak ustalić jego wielkość.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż dokonując oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, tut. Organ odniósł się tylko do kwestii będących przedmiotem zapytań.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl