ILPB1/415-1154/10-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1154/10-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2010 r. (data wpływu 12 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4 z późn. zm.) spółdzielnia może zawierać umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Umowy takie zobowiązują spółdzielnię do oddania członkowi lokalu mieszkalnego do używania, a członek zobowiązany jest wnieść wkład mieszkaniowy. Dochodzi jednak do sytuacji, że członkowie stawiają do dyspozycji spółdzielni lokale mieszkalne o statusie lokatorskiego prawa, a spółdzielnia zwraca im zwaloryzowany wkład mieszkaniowy. Dotyczy to przypadków, gdy:

* członek spółdzielni zamienia mieszkanie lokatorskie większe na lokatorskie mniejsze, (tzw. wzajemna zamiana). W wyniku powyższego członek otrzymuje do zwrotu różnicę między wkładami wynikającą z różnicy powierzchni lokali.

* członek spółdzielni rezygnuje z członkostwa, stawia do dyspozycji spółdzielni mieszkanie.

* członek spółdzielni rezygnuje z członkostwa z lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osoby bliskiej, (art. 15 ww. ustawy) i przekazuje zwaloryzowany wkład mieszkaniowy na rzecz tej osoby.

* po zgonie członka i przekazania przez rodzinę (spadkobierców) lokalu do dyspozycji spółdzielni, spółdzielnia zwaloryzowany wkład wypłaca uprawnionym spadkobiercom zmarłego członka.

Kwestie ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych. W wyniku rezygnacji z członkostwa w spółdzielni i zdania mieszkania do spółdzielni następuje wygaśnięcie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Należny do zwrotu osobie uprawnionej wkład mieszkaniowy jest wyliczony na podstawie art. 11 ust. 21 ustawy i stanowi wartość rynkową lokalu po uwzględnieniu wszelkich należności, o których mowa w art. 11 ust. 22 powołanej ustawy.

Obowiązujące uregulowania prawne na dzień ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu stanowiły, że wkład mieszkaniowy członek spółdzielni wnosił w wysokości 10% pełnych kosztów budowy przy otrzymaniu przydziału, pozostałe 40% kosztów budowy spłacał w ratach miesięcznych jako kredyt długoterminowy, natomiast 50% kosztów budowy stanowiła dotacja budżetowa.

Dla zobrazowania sytuacji, Wnioskodawca podaje przykład:

W roku 1986 członek otrzymał lokal mieszkalny o pow. 75 m 2 na warunkach lokatorskiego prawa do lokalu. W m-cu sierpniu 2010 r. złożył rezygnację z członkostwa w spółdzielni i zdał lokal do dyspozycji spółdzielni.

Wkład mieszkaniowy został wniesiony przez członka spółdzielni w następującej wysokości:

* 10% pełnych kosztów budowy, tj. 28,30 zł na dzień otrzymania przydziału (przy zasiedleniu),

* 40% pełnych kosztów budowy, tj. 112,32 zł w ratach miesięcznych jako kredyt długoterminowy.

Natomiast 50% pełnych kosztów budowy, tj. 140,62 zł stanowiła dotacja budżetowa.

Zgodnie z nowelizacją ustawy - Prawo Spółdzielcze z dnia 7 lipca 1994 r. Spółdzielnia została ustawowo zobowiązana do wprowadzenia w terminie do 31 grudnia 1995 r. do swoich ksiąg rachunkowych zwaloryzowany wkład mieszkaniowy członka wg zasad określonych art. 218 § 3 niniejszej ustawy. W wyniku dokonanej waloryzacji wkładu członek spółdzielni na dzień 31 grudnia 1995 r. posiadał wkład w wysokości 21.410,23 zł.

Wartość rynkowa lokalu wyliczona dzień 31 sierpnia 2010 r. zgodnie z art. 11 ust. 21 i 22 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych wynosi 224.859,38 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o p.d.o.f. należy wystawić PIT-8C:

1.

na kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy wkładami wynikającymi z różnicy powierzchni lokali (przypadek 1 w opisie zdarzenia)

2.

na różnicę pomiędzy (w oparciu o przykład):

a.

kwotą 224.859,38 zł a sumą kwot 28,30 zł i 112,32 zł (przypadek 2 i 3 w opisie zdarzenia),

b.

b) kwotą 224.859,38 zł a kwotą 21.410,23 zł (przypadek 2 i 3 w opisie zdarzenia).

3.

na kwotę wypłaconą ustawowym spadkobiercom zmarłego członka (przypadek 4 w opisie zdarzenia).

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są między innymi przychody otrzymane w związku ze zwrotem wkładów, do wysokości wcześniej wniesionych wkładów do spółdzielni.

W sytuacji, gdy w wyniku wzajemnej zamiany lub zdania lokalu mieszkalnego na rzecz spółdzielni Wnioskodawca zwróci osobie należny wkład spółdzielnia ma obowiązek wystawić tej osobie PIT-8C na:

* kwotę stanowiącą różnicę w zwaloryzowanych wkładach, wynikającą z powierzchni lokali (przypadek 1 w opisie zdarzenia),

* kwotę stanowiącą różnicę pomiędzy zwaloryzowanym wkładem otrzymanym przez lokatora a wkładem ustanowionym na dzień 31 grudnia 1995 r. (tj. kwota 21.410,23 zł z przykładu w części F wniosku) - przypadek 2 w opisie zdarzenia.

Powyższej zasady nie należy stosować do członków którzy rezygnują z członkostwa i z lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osoby bliskiej oraz w stosunku do osób którym spółdzielnia wypłaca wkład po zmarłym członku spółdzielni, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku zastosowanie mają przepisy o podatku od spadków i darowizn (przypadki 3-4 w opisie zdarzenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego jest ograniczonym prawem rzeczowym. Jest to prawo zbywalne przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji. Umożliwia ono korzystanie z lokalu oraz rozporządzanie tym prawem, z pewnymi ograniczeniami, na zasadach zbliżonych do prawa własności. Świadczy o tym chociażby umiejscowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w Księdze Drugiej Kodeksu cywilnego Własność i inne prawa rzeczowe.

Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w niniejszym rozdziale.

Natomiast stosownie do treści art. 11 ust. 21 i ust. 24, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie z postanowieniami statutu.

Ze złożonego wniosku wynika, że zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych Wnioskodawca zawiera umowy, na podstawie których członkowie stawiają do dyspozycji lokale mieszkalne o statusie lokatorskiego prawa, a spółdzielnia zwraca im zwaloryzowany wkład mieszkaniowy, a dotyczy to przypadków, gdy:

* członek spółdzielni zamienia mieszkanie lokatorskie większe na lokatorskie mniejsze,

* członek spółdzielni rezygnuje z członkostwa, stawia do dyspozycji spółdzielni mieszkanie,

* członek spółdzielni rezygnuje z członkostwa i z lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osoby bliskiej i przekazuje zwaloryzowany wkład mieszkaniowy na rzecz tej osoby,

* po zgonie członka i przekazania przez rodzinę (spadkobierców) lokalu do dyspozycji spółdzielni, spółdzielnia zwaloryzowany wkład wypłaca uprawnionym spadkobiercom zmarłego członka.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Nadwyżka pomiędzy wniesionym wkładem a zwróconą kwotą wkładu mieszkaniowego stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W przedmiotowej sprawie, w przypadku zamiany przez członka spółdzielni, mieszkania większego na mniejsze, spółdzielnia ma obowiązek wystawić informację PIT-8C, w której wykaże jako przychód kwotę stanowiącą różnicę we wniesionych wkładach, jednakże nie - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w wartościach zwaloryzowanych. Literalne brzmienie wyżej cytowanego art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje bowiem jednoznacznie, iż zwolnieniu z opodatkowania podlega przychód do wysokości wniesionych wkładów do spółdzielni, nie zaś do wysokości wkładu po jego waloryzacji.

Podobnie ma się rzecz w kwestii obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w pozostałych przedstawionych we wniosku przypadkach, opisanych jako 2, 3 i 4. Również i w tych przypadkach zwolnieniu z opodatkowania podlega jedynie kwota wniesionego wkładu, zaś Spółdzielnia - jako płatnik zobowiązana jest do wystawienia informacji PIT-8C, w której wykaże jako przychód podlegający opodatkowaniu różnicę miedzy wypłaconą należnością a wartością wniesionego do Spółdzielni wkładu.

W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy przy tym wskazać, że w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768 z późn. zm.). Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają bowiem inne czynności, niż te, które stanowią przedmiot interpretacji. Kwestia rezygnacji z członkostwa w spółdzielni na rzecz innej osoby i związane z tym przekazanie obdarowanemu zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, jak również kwestia obejmująca problematykę spadkobrania praw wynikających z członkostwa w spółdzielni, nie jest bowiem tożsamą z tą, która jest przedmiotem przedstawionego we wniosku i podlegającego interpretacji stanu faktycznego. Przedmiotem interpretacji jest bowiem ocena prawnopodatkowa czynności polegającej na wypłacie przez Spółdzielnię należnych kwot wynikających z rezygnacji z posiadania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl