ILPB1/415-1153/12-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1153/12-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Radni Powiatu, działający na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, wykonują obowiązki radnych na rzecz wspólnoty, którą reprezentują. W ramach wykonywanych obowiązków będą korzystać z rzeczy niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego w radzie powiatu, czyli prasa, kalendarze, wizytówki, zakup telefonów komórkowych, tabletów i bieżące ich utrzymanie tj. opłacanie abonamentu, zakup materiałów biurowych, udział w szkoleniach, konferencjach, seminariach oraz kongresach. Wszystkie te wydatki zostaną sfinansowane z budżetu powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty poniesione na korzystanie przez radnych z prasy, wizytówek, telefonów komórkowych i tabletów wraz z kosztami ich utrzymania, czyli opłacaniem abonamentu, materiałów biurowych oraz ze szkoleń, kongresów, seminariów, konferencji, stanowić będą nieodpłatne świadczenia, zaliczone do przychodów, co wiązać się będzie z koniecznością opłacenia podatku dochodowego od osób fizycznych i wystawieniem dla podatnika informacji PIT-11.

2.

Czy w świetle przepisów art. 21 ust. 1 pkt 17 przychody te będą skorzystać ze zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane przez radnych świadczenia w postaci prasy, kalendarzy, wizytówek, telefonów komórkowych i tabletów wraz z bieżącym utrzymaniem, materiałów biurowych, udziału w szkoleniach, konferencjach, kongresach itp., nie stanowią nieodpłatnych świadczeń, które należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Sfinansowane na koszt jednostki świadczenia są narzędziami niezbędnymi w realizowaniu codziennych obowiązków radnego. Umożliwiają one pozyskiwanie wiedzy na temat potrzeb społeczności lokalnej i sposobów ich zaspokojenia, a także sprawną organizację pracy, m.in. poprzez zapewnienie szybkiej i bezpiecznej komunikacji.

Poza tym - zdaniem Wnioskodawcy - koszty poniesione na zakup ww. świadczeń stanowić będą wydatek bieżący powiatu x, ponieważ wiąże się z działalnością rady powiatu jako organu samorządu powiatowego i wobec powyższego nie mogą stanowić przychodu samych radnych. A zatem nie mogą być rozpatrywane w ogóle na gruncie art. 21 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, otrzymane przez radnych świadczenia związane z realizowaną przez nich funkcją nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 13 pkt 5, ani dochodów w rozumieniu art. 9 ust. 1.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych identyfikuje jako źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 5 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Mimo, iż ustawa nie definiuje pojęcia obowiązków społecznych lub obywatelskich to niewątpliwie sprawowanie funkcji radnego, który jako reprezentant lokalnej społeczności ma działać na jej rzecz, mieści się w tym terminie. Zatem do tej kategorii przychodów należy zaliczyć m.in. przychody otrzymywane przez radnych.

Z wniosku wynika, iż w związku z pełnieniem obowiązków społecznych Radni Powiatu, w ramach wykonywanych obowiązków, będą korzystać z rzeczy niezbędnych w realizowaniu codziennych obowiązków radnego w radzie powiatu, czyli prasa, kalendarze, wizytówki, zakup telefonów komórkowych, tabletów i bieżące ich utrzymanie tj. opłacanie abonamentu, zakup materiałów biurowych, udział w szkoleniach, konferencjach, seminariach oraz kongresach. Wszystkie te wydatki zostaną sfinansowane z budżetu powiatu.

Zakres świadczeń jakie przysługują radnemu z tytułu wykonywania funkcji radnego ściśle określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Dla zabezpieczenia skutecznego realizowania obowiązków przez radnych ustawodawca zagwarantował im prawo do diet oraz zwrotu kosztów podróży służbowych (art. 25 ust. 4 ww. ustawy), a także przyznał radnym status funkcjonariuszy publicznych (art. 25 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.) organami powiatu są:

1.

rada powiatu,

2.

zarząd powiatu.

Rada powiatu wybiera ze swego grona przewodniczącego i jednego lub dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej powiatu. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawia je organom powiatu do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców (art. 21 ust. 1 ww. ustawy).

W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych (art. 21 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 21 ust. 4 powołanej ustawy na zasadach ustalonych przez radę powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych. Rada powiatu przy ustalaniu wysokości diet radnych bierze pod uwagę funkcje pełnione przez radnego.

Natomiast w myśl powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.

Należy zauważyć, że przepis ten nie będzie miał w omawianej sprawie zastosowania. Dotyczy on bowiem tylko i wyłącznie diet oraz kwot stanowiących zwrot kosztów do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 2280 zł.

Jednakże zaznaczyć należy, iż dla prawidłowego funkcjonowania organu powiatu jakim jest rada powiatu, radnym powinny być stworzone odpowiednie warunki, pozwalające na efektywne sprawowanie ich funkcji. Stąd też, korzystanie przez radnych z prasy, kalendarzy, wizytówek, zakupionych telefonów komórkowych, tabletów i bieżącego ich utrzymania, tj. opłacania abonamentu, zakup materiałów biurowych, przekazanych im nieodpłatnie należy zaliczyć do narzędzi niezbędnych w realizowaniu codziennych ich obowiązków. Podobnie należy potraktować wartość szkolenia o tematyce samorządowej, w którym radni uczestniczą, a także udziału w konferencjach, seminariach i kongresach.

Wydatki Starostwa w tym zakresie nie generują po stronie radnych przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wydatki te poniesione przez Starostwo z budżetu powiatu są bowiem w istocie wydatkami poniesionym na funkcjonowanie jej organów jakimi są rada powiatu i zarząd powiatu, w skład których wchodzą radni. Zatem jako takie wydatki te nie mogą stanowić nieodpłatnego świadczenia dla osób wchodzących w skład tych organów. Oczywistym bowiem jest, iż korzystanie na koszt Starostwa ze wskazanych narzędzi jest niezbędne w realizowaniu codziennych obowiązków radnego.

Z tych też powodów wartości wskazanych świadczeń i materiałów nie można uznać za nieodpłatne świadczenia, które należy zakwalifikować od przychodów określonych w treści art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle przytoczonych przepisów opisane we wniosku świadczenia nie stanowią przychodu, a skoro tak to nie można twierdzić, że korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania.

Zatem, prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż otrzymane przez radnych świadczenia w postaci prasy, kalendarzy, wizytówek, telefonów komórkowych i tabletów wraz z bieżącym utrzymaniem, materiałów biurowych, udziału w szkoleniach, konferencjach, kongresach itp., nie stanowią nieodpłatnych świadczeń, które należy zakwalifikować do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia radnym informacji PIT-11.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl