ILPB1/415-1147/11-3/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1147/11-3/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2011 r. (data wpływu 4 października 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z udziału w zysku spółki jawnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu z udziału w zysku spółki jawnej oraz w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 9 grudnia 2011 r., znak ILPB1/415-1147/11-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 grudnia 2011 r., i w dniu 15 grudnia 2011 r. wniosek uzupełniono o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest członkiem zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka). Wnioskodawca pełni funkcję prezesa zarządu Spółki. Uchwała walnego zgromadzenia wspólników nie przyznaje Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Wnioskodawca jest także zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę i pobiera z tego tytułu wynagrodzenie.

Obowiązki Wnioskodawcy wykonywane w ramach stosunku pracy obejmują m.in. czynności, które można sklasyfikować do dwóch grup:

* czynności o charakterze zarządczym (m.in. nadzór i udzielenie wytycznych pracownikom, podejmowanie istotnych decyzji personalnych, negocjowanie i zatwierdzanie warunków kontraktów handlowych, rozporządzanie majątkiem Spółki, reprezentowanie Spółki),

* czynności o charakterze analitycznym, doradczym (m.in. bieżąca analiza danych finansowych, przygotowywanie analizy rynku w tym przeprowadzanie badań dotyczących działań konkurencji i oferowanych przez nią usług, wsparcie w zakresie utrzymywania i rozwoju kontaktów z kluczowymi klientami, zajmowanie się identyfikacją nowych klientów i ich potrzeb, przygotowywanie projektów najistotniejszych kontraktów i ofert, udzielanie porad i konsultacji w związku z kluczowymi decyzjami inwestycyjnymi lub personalnymi).

Wnioskodawca i Spółka zamierzają zmieniać zasady dotychczasowej współpracy w następujący sposób:

1.

Wnioskodawca i Spółka planują rozwiązać istniejący stosunek pracy.

2.

Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie pełnił funkcję członka zarządu. Za wykonywanie obowiązków o charakterze zarządczym Wnioskodawcy wypłacane będzie wynagrodzenie na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników przewidującej takie wynagrodzenie.

3.

Wnioskodawca zamierza utworzyć (jako wspólnik) spółkę jawną, świadczącą usługi doradcze na rzecz Spółki na podstawie umowy cywilnoprawnej. Wspólnikiem spółki jawnej będzie także drugi członek zarządu Spółki. Zakres usług doradczych będzie obejmował czynności o charakterze zarządczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania dochodu z udziału w zysku spółki jawnej.

Czy uzyskane z tytułu prawa do udziału w zysku spółki jawnej przychody ze świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, a dochód z tego źródła podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 9a ust. 3 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane z tytułu prawa do udziału w zysku spółki jawnej przychody ze świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej, a dochód z tego źródła podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, z zastrzeżeniem art. 9a ust. 3 ustawy o PIT (czyli jeżeli przychody te będą przychodami ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników spółki jawnej wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c możliwe będzie dopiero od kolejnego roku).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Jej definicję zawiera art. 5a pkt 6 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

a.

wytwórcza, budowlana handlowa, usługowa,

b.

polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o PIT jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej przychody wspólników z udziału w takiej spółce określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (działalność gospodarcza).

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach wskazanych w art. 30c (określającym tzw. podatek liniowy).

W tym przypadku obowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik który wybrał sposób opodatkowania o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z dniem 20 maja 2010 r. uchylono art. 9a ust. 3 pkt 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym podatnicy nie mieli możliwości wyboru podatku liniowego także jeśli wykonywali także czynności na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym zdecydowali o świadczeniu na jego rzecz usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym przyjąć należy, ze intencją ustawodawcy było zniesienie wskazanego ograniczenia uniemożliwiającego wybór opodatkowania podatkiem liniowym także w roku podatkowym następującym po roku w którym na rzecz pracodawcy wykonywane były czynności tożsame do świadczonych usług.

Jak wskazane zostało powyżej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej są przychody, które nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT określa, iż źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. Do tej kategorii przychodów zalicza się między innymi przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 13 pkt 9). W związku z tym Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w ramach umowy cywilnoprawnej ze Spółką, spółka jawna, której wspólnikiem będzie Wnioskodawca, nie będzie realizowała żadnych czynności, czy zadań o charakterze zarządczym.

W świetle przytoczonych przepisów, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane z tytułu prawa do udziału w zysku spółki jawnej przychody ze świadczenia usług doradczych na rzecz Spółki będą przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. W związku z tym dochody uzyskane z tego źródła będą mogły być opodatkowane tzw. podatkiem liniowym w roku podatkowym następującym po roku, w którym Wnioskodawca oraz drugi wspólnik spółki jawnej zaprzestali wykonywać w ramach stosunku pracy czynności odpowiadające usługom doradczym świadczonym na podstawie umowy cywilnoprawnej (we wskazanym stanie faktycznym możliwość wyboru opodatkowania na zasadach wskazanych w art. 30c nastąpi w roku podatkowym następującym po roku, w którym rozwiązany zostanie stosunek pracy łączący Wnioskodawcę oraz drugiego wspólnika spółki jawnej ze Spółką). Warunkiem opodatkowania tych dochodów podatkiem liniowym będzie również złożenie w odpowiednim terminie oświadczenia o którym mowa w art. 9a ust. 2.

Prawidłowość wskazanego stanowiska potwierdzają interpretacje organów podatkowych wydane w analogicznych stanach faktycznych, np.:

* interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 stycznia 2011 r. (sygn. IPPB1/415-970/10-4/EC);

* - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 3 lutego 2011 r. (sygn. ITPB1/415-1050c/10/MR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, iż wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu w dniu 19 grudnia 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-1147/11-4/AA.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl