ILPB1/415-114/08-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-114/08-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X Spółdzielni Produkcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 15 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości i terminu wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od wkładów pieniężnych wypłaconych członkom X Spółdzielni Produkcyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości i terminu wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od wkładów pieniężnych wypłaconych członkom X Spółdzielni Produkcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia prowadzi typowo rolniczą działalność. W 2006 r. wyniosła ona 93,4% całości przychodów.

W 2007 r. Spółdzielnia - z uwagi na treść art. 17 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 33 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie pobierała zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, ponieważ opłata pracy członków Spółdzielni w działalności pozarolniczej za 2006 rok wyniosła 0,121%, zaś kwota wolna od podatku była wyższa od wysokości zaliczki.

W ubiegłym roku nastąpiła niewielka zmiana struktury przychodów, i tak:

* sprzedaż produkcji roślinnej wyniosła 64,64%,

* sprzedaż produkcji pozarolniczej wyniosła 35,36%.

Na sprzedaż produkcji pozarolniczej składa się:

* sprzedaż gruntów 434.000 zł, tj. 88,57%,

* pozostała sprzedaż 90.000 zł, tj. 11,43%.

Ogólny dochód wyniósł 740.000 zł.

Na opłatę pracy przeznaczono:

* w działalności rolniczej 232.896,10 zł,

* w działalności pozarolniczej 941,80 zł, czyli łącznie 233.837,90 zł.

W roku podatkowym 2007, wypłacono wynagrodzenie za pracę członków Spółdzielni, związane z działalnością pozarolniczą w wysokości 941,80 zł, co stanowi 0,403% ogólnej kwoty wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych.

Spółdzielnia planuje wydzielić z dochodu ogólnego, około 25% dochodu na wkłady pieniężne dla członków, którzy przyczynili się na powyższy wynik oraz byli członkami na dzień 31 grudnia 2007 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółdzielnia może od powyższych wkładów pieniężnych pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, w takim stosunku procentowym, w jakim w poprzednim roku podatkowym wypłacono wynagrodzenia w działalności pozarolniczej, tj. 0,403%.

2.

Czy zaliczka na podatek dochodowy od ww. wkładów, powinna być potrącona według skali podatkowej, tj. 19% x 0,403%.

3.

Czy zapłata ww. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, winna nastąpić w dniu wpłaty wkładu pieniężnego dla danego członka Spółdzielni.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 12 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód X Spółdzielni Produkcyjnych uważa się wszelkie przychody uzyskane przez członka Spółdzielni, po wyłączeniu z tych przychodów udziałów w dochodzie podzielonym Spółdzielni, z tytułu działalności rolniczej. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż dochody członków Spółdzielni w 2007 r. w działalności rolniczej wynoszą 99,597%, natomiast w działalności pozarolniczej tylko 0,403%. Zatem, zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych, dotycząca wkładów pieniężnych powinna wynosić 19%, według skali podatkowej, ale od ww. wskaźnika, tj. 0,403% x 19%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapłata zaliczki na podatek dochodowy winna nastąpić dopiero w dniu wypłaty wkładu pieniężnego danego członka Spółdzielni.

W związku z powyższym, Zdaniem Wnioskodawcy, wkłady pieniężne, pochodzące z podziału dochodu 2007 r., powinny być opodatkowane tylko wskaźnikiem z działalności pozarolniczej, tj. 0,403%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 24 ust. 5 ustawy określa, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu m.in. dywidendy i innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych są obowiązani pobierać płatnicy (w tym osoby prawne) - art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przedstawionych informacji wynika, iż Spółdzielnia z dochodu ogólnego za rok 2007 planuje wydzielić około 25% dochodu na wkłady pieniężne dla członków.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu prawnego należy podkreślić, w tym przypadku, iż źródłem przychodów dla osób fizycznych są kapitały pieniężne, do których zalicza się m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Źródłem przychodów tych osób fizycznych nie jest zaś działalność rolnicza. Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zróżnicowania zasad opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ze względu na źródła przychodów uzyskiwanych przez samą Spółdzielnię, choćby nawet Spółdzielnia otrzymywała dochody nie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej podlegają w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia zaś, tj. osoba prawna przekazująca dochód powstały z podziału na podwyższenie funduszy pieniężnych, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winna od całości - zgodnie z powoływanymi uprzednio przepisami art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obliczyć, pobrać i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Wprawdzie przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wyłączenie stosowania przepisów ustawy do przychodów z działalności rolniczej (z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej), jednakże w stanie faktycznym przedstawionym w zapytaniu, osoby fizyczne nie otrzymują przychodów z tytułu działalności rolniczej. Otrzymują przychody z kapitałów pieniężnych. Powyższe wyłączenie nie może więc mieć zastosowania.

Jednocześnie nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania art. 33 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przepis ten reguluje zakres obowiązków ciążących na rolniczych spółdzielniach produkcyjnych - płatnikach zaliczek na podatek dochodowy od wypłat z tytułu dniówek obrachunkowych, udziału w dochodzie podzielnym spółdzielni, a także uzyskiwanych od spółdzielni zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl