ILPB1/415-1139/11-2/AG - Zastosowanie 19% stawki PIT do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1139/11-2/AG Zastosowanie 19% stawki PIT do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 19% stawki do opodatkowania dochodów uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest zatrudniona na umowę o pracę na stanowisku Menadżera d/s Koordynacji Sklepów i z tego tytułu pobiera wynagrodzenie (opodatkowane na zasadach ogólnych).

Do jej obowiązków w firmie należy:

* wdrażanie strategii rozwoju przyjętej przez Pracodawcę w punktach sprzedaży "C", "I", "T", "O" powierzonych Pracownikowi do koordynacji,

* stały dozór nad utrzymaniem jednolitego wizerunku punktów sprzedaży w ramach sezonów ustalonych w programie handlowym Pracodawcy, w szczególności w zakresie:

* marki rodzajów oferowanych produktów,

* ekspozycji towarów w punktach sprzedaży,

* "lay out" umeblowania,

* wykorzystania materiałów reklamowych,

* kampanii promocyjnych,

* wdrażanie w punktach sprzedaży procedur opracowanych przez Pracodawcę i nadzór nad ich przestrzeganiem,

* terminowe przekazywanie Pracodawcy pełnej dokumentacji punktów sprzedaży zgodnie z postanowieniami procedur wprowadzonych przez Pracodawcę,

* kontrola jakości wdrożenia w punktach sprzedaży strategii Pracodawcy na poszczególne sezony oraz obsługi klientów,

* sprawowanie nadzoru nad prawidłowym prowadzeniem przez punkty sprzedaży księgowości i ewidencjonowaniem czasu pracy oraz przyjmowanie raportów kierowników punktów sprzedaży w tym zakresie,

* kontrola nad rozpoznawaniem przez personel punktów sprzedaży reklamacji i skarg klientów,

* rozpatrywanie zgłaszanych przez personel punktów sprzedaży problemów, wniosków i skarg.

Od 1 października Wnioskodawczyni otwiera działalność gospodarczą. Przejmuje jeden ze sklepów jej Pracodawcy na podstawie umowy franszyzy. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie właścicielką ww. sklepu i będzie zajmować się handlem.

Towar nabywać będzie z Firmy, w której jest zatrudniona, a rozliczać się będzie na podstawie wystawianych przez Pracodawcę faktur. Zainteresowana nie będzie wykonywać żadnych czynności i usług na rzecz swojego Pracodawcy, a co za tym idzie nie będzie wystawiała dla niego żadnych faktur. Zakres usług, która Wnioskodawczyni będzie wykonywać w ramach swojej działalności gospodarczej nie pokrywa się z zakresem obowiązków pracowniczych w Firmie, w której jest zatrudniona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może opodatkować się stawką liniową 19%.

Zdaniem Wnioskodawczyni, może skorzystać z liniowej stawki 19%, ponieważ w ramach działalności gospodarczej nie będzie świadczyć usług (czynności), które pokrywają się z zakresem obowiązków pracowniczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników: wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zatem możliwość opodatkowania podatkiem liniowym jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki osobowej), wykonywał, bądź wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Zainteresowana od 1 października otwiera działalność gospodarczą. Przejmuje jeden ze sklepów jej Pracodawcy na podstawie umowy franszyzy. W ramach wykonywanej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie właścicielką ww. sklepu i będzie zajmować się handlem. Wnioskodawczyni nie będzie wykonywać żadnych czynności i usług na rzecz swojego Pracodawcy, a co za tym idzie nie będzie wystawiała dla niego żadnych faktur. Zakres usług, która Wnioskodawczyni będzie wykonywać w ramach swojej działalności gospodarczej nie pokrywa się z zakresem obowiązków pracowniczych w Firmie, w której jest zatrudniona.

Wobec powyższego, w stosunku do Wnioskodawczyni, nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej działalności gospodarczej podatkiem 19% na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl