ILPB1/415-112/08-4/AMN - Zwolnienie przedmiotowe od wkładów pieniężnych powstałych z odpisu z podziału dochodu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-112/08-4/AMN Zwolnienie przedmiotowe od wkładów pieniężnych powstałych z odpisu z podziału dochodu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X Spółdzielni Produkcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2008 r. (data wpływu 14 lutego 2008 r.) uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od wkładów pieniężnych powstałych z odpisu z podziału dochodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego od wkładów pieniężnych powstałych z odpisu z podziału dochodu.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 8 kwietnia 2008 r. nr ILPB1/415-112/08-2/AMN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 10 kwietnia 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 22 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna prowadzi działalność rolniczą bez działów specjalnych produkcji rolnej oraz działalność pozarolniczą. W 2007 r. osiągnęła dochód ogólny w wysokości 668.826,13 zł, z czego 563.077,04 zł stanowi dochód z działalności rolniczej, a 107.749,09 zł z działalności pozarolniczej.

Statut Spółdzielni zgodnie z § 30 ust. 1 przewiduje powiększenie wkładów pieniężnych z dochodu ogólnego. Spółdzielnia zamierza część dochodu ogólnego osiągniętego w 2007 r. przekazać na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni, będących osobami fizycznymi. Od części przeznaczonego na ten cel dochodu pochodzącej z działalności pozarolniczej Spółdzielnia planuje pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaka część dochodu ogólnego wypracowanego z produkcji rolniczej i pozarolniczej, przeznaczonego na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni, będących osobami fizycznymi powinna być opodatkowana - całość czy pochodząca z produkcji pozarolniczej. Jaki zastosować podatek - zryczałtowany czy w skali podatkowej... W którym momencie należy naliczyć i odprowadzić podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej. Przepis art. 12 ust. 1 pkt 6 ww. uznaje za przychód wszelkie przychody z tytułu członkostwa, z kolei przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalnia z opodatkowania przychody osiągnięte z działalności rolniczej.

Wnioskodawca twierdzi, że należy pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% tylko od tej części dochodu przeznaczonego na powiększenie wkładów pieniężnych, która została osiągnięta z działalności pozarolniczej. Dochód osiągnięty z działalności rolniczej przeznaczony na powiększenie wkładów nie będzie opodatkowany.

Wnioskodawca uważa, że należny podatek powinien zostać naliczony i pobrany w momencie wycofywania wkładów przez spółdzielców i zostać odprowadzony w terminie czternastu dni od dnia pobrania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:

a.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b.

oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c.

podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),

d.

wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.

Przepis art. 24 ust. 5 ustawy określa, że dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

Od przychodów z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19 % zryczałtowany podatek dochodowy z zastrzeżeniem art. 52a, o czym stanowi art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podatek od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu m.in. dywidendy i innych dochodów z udziału w zyskach osób prawnych są obowiązani Pobierać płatnicy (w tym osoby prawne) - art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ww. ustawy w razie przeznaczenia dochodu na powiększenie kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach funduszu udziałowego płatnicy, o których mowa w ust. 4, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego o dokonaniu wpisu o podwyższeniu kapitału zakładowego lub akcyjnego, a w spółdzielniach od dnia podjęcia przez walne zgromadzenie uchwały dotyczącej podwyższenia funduszu udziałowego.

Zgodnie zaś z dyspozycją art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że Spółdzielnia uzyskuje przychody zarówno z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jak również z działalności rolniczej. Część wypracowanego w 2007 r. zysku zamierza przekazać na powiększenie wkładów pieniężnych członków Spółdzielni, będących osobami fizycznymi.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu prawnego należy podkreślić, w tym przypadku, iż źródłem przychodów dla osób fizycznych są kapitały pieniężne, do których zalicza się m.in. dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej. Źródłem przychodów tych osób fizycznych nie jest zaś działalność rolnicza. Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje zróżnicowania zasad opodatkowania dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ze względu na źródła przychodów uzyskiwanych przez samą Spółdzielnię, choćby nawet Spółdzielnia otrzymywała dochody nie podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem, dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej podlegają w całości opodatkowaniu zryczałtowanym 19 % podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Spółdzielnia zaś, tj. osoba prawna przekazująca dochód powstały z podziału na podwyższenie funduszy pieniężnych, jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winna od całości - zgodnie z powoływanymi uprzednio przepisami art. 41 ust. 4 i ust. 5 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obliczyć, pobrać i wpłacić do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy.

Wprawdzie przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje wyłączenie stosowania przepisów ustawy do przychodów z działalności rolniczej (z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej), jednakże w stanie faktycznym przedstawionym w zapytaniu, osoby fizyczne nie otrzymują przychodów z tytułu działalności rolniczej. Otrzymują przychody z kapitałów pieniężnych. Powyższe wyłączenie nie może więc mieć zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl