ILPB1/415-110/10-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-110/10-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2010 r. (data wpływu 21 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet prowadzi program Uczenie się przez całe życie/Erasmus (dawniej SOCRATES/ERASMUS) od roku akademickiego 1998/99. Na uczelni realizowane są działania typu MOBILNOŚĆ polegające na wymianie studentów i pracowników uczelni z zagranicznymi partnerami (uczelniami, przedsiębiorstwami). Studenci wyjeżdżają na studia i praktyki zagraniczne natomiast pracownicy w celach realizacji zajęć dydaktycznych oraz w celu odbycia szkolenia.

Za realizację Programu na uczelni odpowiada Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą.

Uczelnia realizuje program na podstawie Umowy Finansowej zawartej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu Erasmus, koordynatorem krajowym programu. Na podstawie Umowy Finansowej uczelnia otrzymuje środki na realizacje wyjazdów oraz ich przygotowanie i organizację. Osoby wyjeżdżający za granicę mają status stypendysty i otrzymują stypendium wypłacane przez uczelnię na podstawie indywidualnych umów (stypendysta-uczelnia).

Według Umowy Finansowej środki, które otrzymuje uczelnia podzielone są na kategorie:

OM - środki na organizację wymiany - przeznaczone na działania wspierające wymianę, jej przygotowanie i organizację.

Zasady wydatkowania środków OM są uregulowane w załączniku VI do Urnowy Finansowej - Przewodniku dla Beneficjenta.

Według przewodnika środki finansowe przeznaczone na organizację wymiany mogą być wykorzystane na: działania związane z przygotowaniem, monitorowaniem, oceną wymiany studentów i pracowników uczelni działania związane z rekrutacją/naborem i przygotowaniem do wyjazdu zakwalifikowanych studentów i pracowników uczelni przygotowanie językowe studentów uczelni uczestniczących w wymianie produkcja i rozpowszechnianie materiałów informacyjnych związanych z wymianą monitorowanie i ocena studentów i pracowników wizyty w uczelniach partnerskich w celu przygotowania i/lub monitorowania i/lub oceny wymiany studentów i pracowników działania związane z wdrażaniem i udoskonalaniem systemu ECTS działania związane z przygotowaniem suplementu do dyplomu inne działania administracyjne.

W celu poprawy kompetencji językowych oraz lepszego przygotowania Stypendystów do pobytów za granicą Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą podjął decyzję o dofinansowaniu studentom kosztów, które ponieśli na przygotowanie językowe - kurs językowy. Dofinansowanie będzie wypłacane ze środków, które uczelnia otrzymuje na organizację wymiany (OM). Prorektor w planie wydatkowania grantu OM określił wysokość środków, jakie mogą być na ten cel przeznaczone. Dofinansowanie będzie przyznawane tylko stypendystom Programu, którzy odbyli kurs w zagranicznej uczelni w kraju, w którym odbył się pobyt w ramach Erasmus. Maksymalna wysokość dofinansowania, jaką otrzyma stypendysta będzie z góry określona. Dofinansowanie będzie wypłacane jednorazowo na podstawie wniosku do Prorektora ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą oraz kopii dokumentu potwierdzającego poniesiony koszt (np. faktura, rachunek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacane przez uczelnię studentom-stypendystom programu Erasmus środki finansowe jako dofinansowanie kosztów kursu językowego odbytego za granicą należy potraktować jako przychody z innych źródeł (osób, którym dofinansowanie jest wypłacone) zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, środki finansowe, które uczelnia zamierza wypłacać studentom Uczelni - stypendystom programu Erasmus jako dofinansowanie kosztów przygotowania językowego - kursu językowego należy potraktować jako przychody z innych źródeł i opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Według Zainteresowanego dofinansowanie kursu językowego jest przychodem z tzw. innych źródeł i należy sporządzić na koniec roku podatkowego PIT - 8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, gdzie między innymi w pkt 9 wymieniono - inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).

Regulacja ww. przepisu nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem "dochodu z tytułu stypendium". Wobec tego, że ogólnej definicji tego pojęcia nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. "Stypendium" oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki i artystów. z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi program Uczenie się przez całe życie/Erasmus. Za realizację Programu na uczelni odpowiada Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą.

Uczelnia realizuje program na podstawie Umowy Finansowej zawartej z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji - Narodową Agencją Programu erasmus, koordynatorem krajowym programu. Na podstawie Umowy Finansowej uczelnia otrzymuje środki na realizacje wyjazdów oraz ich przygotowanie i organizację. Osoby wyjeżdżający za granicę mają status stypendysty i otrzymują stypendium wypłacane przez uczelnię na podstawie indywidualnych umów (stypendysta-uczelnia). w celu poprawy kompetencji językowych oraz lepszego przygotowania Stypendystów do pobytów za granicą Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą podjął decyzję o dofinansowaniu studentom kosztów, które ponieśli na przygotowanie językowe - kurs językowy. Dofinansowanie będzie wypłacane ze środków, które uczelnia otrzymuje na organizację wymiany (OM).

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że studenci-stypendyści otrzymają środki finansowe jako dofinansowanie kosztów kursu językowego odbytego za granicą, które nie mieszczą się w definicji stypendium. Tym samym środki te stanowią dla studentów-stypendystów przychód z innych źródeł określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego nie ma zastosowania żadne ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 21 ustawy i w związku z tym podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując, wypłacane przez Uczelnię studentom-stypendystom programu Erasmus środki finansowe jako dofinansowanie kosztów kursu językowego odbytego za granicą należy potraktować jako przychody z innych źródeł (osób, którym dofinansowanie jest wypłacone) zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl