ILPB1/415-11/10-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-11/10-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 r. (data wpływu 31 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 22 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet realizuje projekt x, finansowany ze środków strukturalnych Unii Europejskich, koordynowany przez Uniwersytet w XXX. Procedury związane z realizacją projektu zapisane są w x - Project XXX druk Komisji Europejskiej YYY.

Budżet projektu jest w 95% w ramach grantu z Unii Europejskiej. Uniwersytet w XXX przekazał zaliczkę środków na realizację kolejnych aktywności Projektu na wyodrębniony rachunek bankowy obsługujący wyłącznie projekt x.

Osoby realizujące projekt x wyjeżdżają na delegacje w ramach realizacji zadań Projektu.

Wypłata diet następuje przy zastosowaniu przepisów polskich i przepisów programu x z wyodrębnionego rachunku walutowego Projektu. Należne diety wypłacane wg stawek określonych dla programu x są wyższe niż wynikające ze stawek polskich.

Środki na realizację projektu x przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony do obsługi tego projektu bezpośrednio od koordynatora, tj. Uniwersytetu w XXX. Uniwersytet w XXX jako beneficjent otrzymuje środki bezpośrednio z Unii Europejskiej i przekazuje je pozostałym uczestnikom projektu.

W realizację projektu zaangażowanych jest dwanaście instytucji (koordynator i jedenastu partnerów). Wnioskodawca jest jednym z nich.

Dotacja na realizację projektu przyznana jest w oparciu o x - projekt XXX

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy wypłata diety rozliczonej wg stawek programu x, w wyższej wysokości niż określone jest to w przepisach polskich, stanowi przychód ze stosunku pracy stanowiący podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy wypłata diety z projetu x może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 pkt 1 ust. 16 diety i inne należności za czas podróży służbowej zwolnione są do wysokości określonej w odrębnych przepisach, tak więc należałoby odnieść się do przepisów polskich. Nadwyżka wypłacana wg przepisów programu x stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy i stanowi podstawę do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Przy przyjęciu stanowiska, że zwolnienie zgodnie z art. 21 pkt 1 ust. 46, korzystają jedynie projekty ramowe Unii Europejskiej, a zwolnienie nie dotyczy środków strukturalnych, przychód ten będzie opodatkowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. Organ zauważa, że ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) nie zawiera przepisów określonych jako art. 21 pkt 1 ust. 46 i art. 21 pkt 1 ust. 16. Jednakże mając na uwadze kontekst zawartych informacji tut. Organ zrozumiał, iż Wnioskodawca precyzując zapytanie podatkowe oraz określając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego miał na uwadze przepisy art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy są przepisy:

* rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.) oraz

* przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

Warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie przez pracownika podróży służbowej.

W związku z powyższym, jeżeli wykonanie zadań służbowych na polecenie pracodawcy wiąże się z odbywaniem podróży przez pracownika, wówczas pracownikowi przysługuje zwrot kosztów związanych z podróżą służbową.

Należy zaznaczyć, iż omawiane zwolnienie jest limitowane do wysokości określonej w powołanych wyżej rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Natomiast ewentualna nadwyżka należności wypłacanych ponad określony w tych przepisach limit spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt x, koordynowany przez Uniwersytet w XXX.

Środki na realizację projektu x przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy przeznaczony do obsługi tego projektu bezpośrednio od koordynatora, tj. Uniwersytetu w XXX. Uniwersytet w XXX jako beneficjent otrzymuje środki bezpośrednio z Unii Europejskiej i przekazuje je pozostałym uczestnikom projektu. W realizację projektu zaangażowanych jest dwanaście instytucji (koordynator i jedenastu partnerów). Wnioskodawca jest jednym z nich. Osoby realizujące projekt x wyjeżdżają na delegacje w ramach realizacji zadań Projektu.

Wypłata diet następuje przy zastosowaniu przepisów polskich i przepisów programu x z wyodrębnionego rachunku walutowego Projektu. Należne diety wypłacane wg stawek określonych dla programu x są wyższe niż wynikające ze stawek polskich.

Biorąc zatem powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, iż diety wypłacane przez Wnioskodawcę z tytułu podróży związanych z realizacją projektu x finansowanego ze środków Unii Europejskiej korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) tej ustawy, tzn. do wysokości limitu określonego w ww. rozporządzeniach Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Powyższy przepis określa przedmiotowo-podmiotowe przesłanki zastosowania zwolnienia podatkowego. Analiza przytoczonego przepisu pozwala na wyodrębnienie koniecznych przesłanek warunkujących możliwość zwolnienia z podatku dochodowego.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Brak spełnienia już choćby jednej z nich uniemożliwia skorzystanie przez osobę fizyczną ze zwolnienia podatkowego. Ponadto, aby uznać otrzymane przez podatnika wynagrodzenie za wolne od podatku dochodowego, winno ono pochodzić z rachunku beneficjenta (bezpośredniego wykonawcy), na którym ulokowane są wyłącznie środki pomocowe, a zatem musi ono pochodzić wprost ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a nie z jakichkolwiek środków będących w dyspozycji pracodawcy.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podatnikom, którzy są beneficjentami takiej pomocy, i bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, któremu beneficjent zlecił wykonanie określonych czynności. Przepis ten wyraźnie wskazuje również, że chodzi tu o pomoc przyjętą przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, która ewentualnie może być wypłacona za pośrednictwem innego podmiotu.

W sytuacji opisanej przez Wnioskodawcę Beneficjentem projektu jest Uniwersytet w XXX, który otrzymuje środki bezpośrednio z Unii Europejskiej. Wnioskodawca jest zaangażowany w realizację projektu jako partner i otrzymuje środki na realizację projektu x na wyodrębniony rachunek przeznaczony do obsługi projektu, bezpośrednio od koordynatora, tj. Uniwersytetu w XXX.

W związku z powyższym, uwzględniając treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ten nie może stanowić podstawy prawnej do zwolnienia od podatku diet wypłaconych pracownikom Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu.

Reasumując, wypłata diety rozliczonej wg stawek programu x, w wyższej wysokości niż określone jest to w przepisach polskich, stanowi przychód ze stosunku pracy stanowiący podstawę do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym wypłata diety z projetu x nie może korzystać ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl