ILPB1/415-11/09-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-11/09-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 23 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 12 marca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 4 marca 2009 r., znak ILPB1/415-11/09-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 6 marca 2009 r., a w dniu 12 marca 2009 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy Spółki (Wnioskodawca) powołano Radę Nadzorczą. Jej skład i kompetencje zostały określone w umowie Spółki. z postanowień umowy wynika, że Członkowie Rady Nadzorczej otrzymują wynagrodzenie zgodnie z Uchwałą Założycielskiego Zgromadzenia Wspólników.

Uchwalą Zwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki ustalone zostały zasady wynagradzania członków Rady Nadzorczej. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady wypłacane jest w cyklach miesięcznych. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych od tego wynagrodzenia zostaje potrącana i odprowadzana zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W kwietniu 2008 r. Przewodniczący i Sekretarz Rady Nadzorczej złożyli rezygnację z wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w Radzie.

Powyższe nie zostało uregulowane w drodze Uchwały Zgromadzenia Wspólników lecz poprzez złożenie oświadczenia o rezygnacji z tego wynagrodzenia czyli o nieodpłatnym pełnieniu funkcji w Radzie Nadzorczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje prawidłowo naliczając i odprowadzając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od naliczonego a nie wypłaconego wynagrodzenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w Spółce Członkowie Rady Nadzorczej na podstawie podjętej przez Zgromadzenie Wspólników Uchwały z 2001 r. pełnią swoją funkcję odpłatnie. Złożenie oświadczeń o rezygnacji z wynagrodzenia dwóch członków Rady nie zwalnia Spółki z obniżenia kosztów z tego tytułu.

Podjętą Uchwałą z 2001 r. Wspólnicy postanowili, iż Spółka ten koszt zobowiązana jest ponosić, bowiem wspólnicy nie dokonali zmiany stosownej Uchwały.

Z tych względów postanowiono uznać wartości wynagrodzeń członków Rady Nadzorczej, którzy złożyli oświadczenia o rezygnacji z tych wynagrodzeń za nieodpłatne świadczenie na rzecz Spółki i tym samym poddanie tego wynagrodzenia opodatkowaniu.

W związku z tym wynagrodzenie członków Rady zostało uznane jako przychód, od którego naliczono i odprowadzono podatek dochodowy od osób fizycznych (art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Naliczone wynagrodzenie nie zostało wypłacone i uznane zostało jako przychód Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w kwietniu 2008 r. Przewodniczący i Sekretarz Rady Nadzorczej złożyli rezygnację z wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji w Radzie. Nastąpiło to na podstawie złożenia oświadczenia o rezygnacji z tego wynagrodzenia.

Zatem osoby te rezygnując z pełnienia swoich funkcji w Radzie Nadzorczej świadczą od tego momentu nieodpłatną funkcję na jej rzecz.

W związku z powyższym, tut. Organ wskazuje, że stosownie do treści cytowanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami podatnika mogą być jedynie otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze, wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zatem w przedmiotowej sprawie nie można uznać, że u osób, które zrezygnowały z wynagrodzenia powstanie przychód.

Reasumując stwierdzić należy, że w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym brak jest podstaw aby stwierdzić, że Wnioskodawca postępuje prawidłowo naliczając i odprowadzając zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od naliczonego a nie wypłaconego wynagrodzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl