ILPB1/415-1058/10-2/IM - Opodatkowanie nagród ufundowanych w konkursach dla pracowników oraz stałych współpracowników organizatora?

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1058/10-2/IM Opodatkowanie nagród ufundowanych w konkursach dla pracowników oraz stałych współpracowników organizatora?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wręczanych uczestnikom konkursu:

* w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród wręczanych uczestnikom konkursu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja cukru. w celu poprawy efektywności produkcji, Spółka wdrożyła program XX, który polega na organizowaniu cyklicznych konkursów adresowanych do pracowników Spółki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) i współpracowników (zleceniobiorców lub też świadczących usługi na rzecz spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Celem programu konkursowego jest zachęcenie pracowników i współpracowników do zgłaszania innowacyjnych pomysłów, rozwiązań lub projektów, które: m.in. usprawnią procesy produkcyjne, obniżą koszty, poprawią jakość i bezpieczeństwo, zwiększą sprzedaż.

Zgodnie z powszechnie dostępnym regulaminem, który ogłaszany jest w sieci komputerowej intranet oraz na tablicach informacyjnych w biurach i zakładach produkcyjnych Spółki, w konkursie przewidziano nagrody pieniężne o wartości od 1000 do 3000 złotych a także premie specjalne, przyznawane przez komisję konkursową raz do roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wygrane w konkursie adresowanym szeroko do pracowników i współpracowników Spółki (osób nie pozostających ze spółką w stosunku służbowym lub stosunku pracy) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym, 10% podatkiem zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody otrzymywane przez uczestników programu konkursowego XX będą podlegały opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem od osób fizycznych w wysokości 10% nagrody - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Istotne znaczenie ma tutaj fakt, iż konkurs XX adresowany jest szeroko do pracowników (w rozumieniu art. 12 ust. 4 ustawy o p.d.o.f.) i współpracowników Spółki (osób, nie pozostających ze Spółką w stosunku pracy w rozumieniu ustawy - Kodeks pracy). Możliwość wzięcia udziału w konkursie nie wynika więc wyłącznie z łączącego uczestników i organizatora stosunku pracy, dlatego zdaniem Spółki wygranych w konkursie nie można kwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy określonego w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji dochód z tytułu wygranych w konkursie nie łączy się z innymi dochodami uczestników, w tym w szczególności opodatkowanymi według skali określonej w art. 27 ustawy i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym, 10% podatkiem od osób fizycznych.

Spółka podkreśla, że taka interpretacja w pełni zgodna jest z interpretacja indywidualną wydaną w dniu 14 maja 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPB2/415-323/08/HK), który przyznał,0 że jedynie wygrane w konkursach adresowanych wyłącznie do pracowników Spółki należy traktować jako dochód z tytułu stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w części dotyczącej opodatkowania wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wygranych w konkursach z innych dziedzin - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.

Natomiast z treści art. 11 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru.

Co do zasady, wygrane w grach i konkursach podlegają zatem opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 wskazanej ustawy podatkowej. Artykuły powyższe nie dotyczą jednak świadczeń otrzymanych przez pracownika finansowanych przez pracodawcę.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z art. 11 ustawy przychodami ze stosunku pracy są otrzymane lub postawione do dyspozycji pracownika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne, a także wartość otrzymanych świadczeń w naturze (bądź ich ekwiwalenty) oraz innych nieodpłatnych świadczeń bez względu na źródło ich finansowania. o tym, czy świadczenie jest przychodem ze stosunku pracy (i innych stosunków wymienionych w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) decyduje okoliczność, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik w rozumieniu ust. 4 tegoż artykułu, czy także inna osoba nie związana (aktualnie lub w przeszłości) z pracodawcą.

Gdy konkurs będzie adresowany jedynie do pracowników Wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie będzie wynikać z łączącego Wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy, to wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników będzie trzeba kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. w takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników Wnioskodawcy nagród rzeczowych, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w przypadku gdy konkurs będzie adresowany zarówno do pracowników jak i osób, które nie są pracownikami wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie nie będzie wynikać z łączącego Wnioskodawcę z laureatami konkursu stosunku pracy. Zatem w tym przypadku będziemy mieli do czynienia z konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w cytowanej ustawie funkcjonuje katalog zwolnień przedmiotowych dotyczących wygranych w konkursach i grach. Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które są organizowane przez środki masowego przekazu lub są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Spółka planuje zorganizowanie cyklicznych konkursów adresowanych do pracowników Spółki (zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) i współpracowników (zleceniobiorców lub też świadczących usługi na rzecz spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Zgodnie z powszechnie dostępnym regulaminem, który ogłaszany jest w sieci komputerowej intranet oraz na tablicach informacyjnych w biurach i zakładach produkcyjnych Spółki, w konkursie przewidziano nagrody pieniężne o wartości od 1000 do 3000 złotych a także premie specjalne, przyznawane przez komisję konkursową raz do roku.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)".

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika natomiast, że spółka (będąca organizatorem akcji konkursowych) należy do instytucji zaliczanych do środków masowego przekazu. w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano jedynie, że spółka planuje organizować akcje konkursowe skierowane do pracowników i współpracowników organizowane i emitowane w sieci komputerowej intranet oraz na tablicach informacyjnych w biurach i zakładach produkcyjnych Spółki.

Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, iż w przypadku organizowania przez Wnioskodawcę akcji konkursowych innych niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, zostały spełnione przesłanki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, nagrody przyznawane w organizowanych przez Wnioskodawcę akcjach konkursowych z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie wynoszącej 760,00 zł. Natomiast ww. nagrody przyznawane w akcjach konkursowych z innych dziedzin niż nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, nie będą korzystały ze zwolnienia zawartego w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, mimo iż akcje te będą skierowane do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci Internet, gdyż ich organizatorem będzie Wnioskodawca, a nie środki masowego przekazu.

W przypadku nagród niekorzystających z ww. zwolnienia wygrane w konkursie adresowanym szeroko do pracowników i współpracowników Spółki (osób nie pozostających ze spółką w stosunku służbowym lub stosunku pracy) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym, 10% podatkiem zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl