ILPB1/415-1055/10-5/AP - Opodatkowanie ryczałtem świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1055/10-5/AP Opodatkowanie ryczałtem świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.), uzupełnionym w dniach 2 grudnia 2010 r. i 8 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 19 listopada 2010 r., znak ILPB1/415-1055/10-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 23 listopada 2010 r., wniosek uzupełniono w dniach 2 grudnia 2010 r. i 8 grudnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 czerwca 2009 r. do chwili obecnej Wnioskodawca jest zatrudniony na umowę o pracę w firmie zajmującej się wydobywaniem i przeróbką kamienia (zwanej dalej Spółką), tj. od 1 czerwca 2009 r. do 30 września 2009 r. na stanowisku "specjalista ds. marketingu", a od 1 października 2009 r. na stanowisku "dyrektor korporacyjny".

Szczegółowy zakres czynności i obowiązków na powyższych stanowiskach jest taki sam i obejmuje (obejmował):

1.

Uzyskiwanie potwierdzenia zidentyfikowania podmiotu kraju członkowskiego Wspólnoty (poza terytorium Rzeczypospolitej) na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych przed dokonaniem dostawy do UE.

2.

Skompletowanie dokumentów potwierdzających dostawy wewnątrzwspólnotowe i poza UE według obowiązujących przepisów do 24 dnia kalendarzowego każdego miesiąca za poprzedni miesiąc. Dodatkowo podpisanie oświadczenia przed wysyłką.

3.

Sporządzanie informacji (notatki służbowe) i przedkładanie Prezesowi Zarządu z wyjazdów służbowych co najmniej raz w tygodniu.

4.

Kontrola terminowej realizacji produkcji.

5.

Rozpatrywanie reklamacji (analiza, ustalenie przyczyn) i składanie w tym zakresie pisemnych wniosków bezpośredniemu przełożonemu.

6.

Kontrola ilościowa opakowań.

7.

Organizowanie wystaw i targów krajowych i zagranicznych.

8.

Współudział w innych przedsięwzięciach promocyjnych (przygotowanie reklam, upominków firmowych i inne).

9.

Współudział w opracowaniu nowych produktów granitowych.

10.

Prowadzenie i rozliczanie zleceń korporacyjnych.

11.

Współudział w opracowaniu rocznych i wieloletnich programów rozwoju.

12.

Współuczestniczenie w ubezpieczeniu należności eksportowych, umów krajowych.

13.

Wykonywanie innych poleceń przełożonych nie ujętych w zakresie obowiązków.

Wnioskodawca podaje, iż od 1 czerwca 2009 r. do chwili obecnej i w przyszłości, wykonywał oraz będzie wykonywał na rzecz podmiotu, z którym łączy Go stosunek pracy, wyłącznie wyżej wymienione czynności w ramach stosunku pracy.

Ponadto Zainteresowany wskazuje, że zakres czynności w pkt 13 zakresu obowiązków jest oraz był odmienny i nie pokrywa się z czynnościami wykonywanymi na rzecz pracodawcy w ramach prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej.

Równocześnie od miesiąca lipca 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej jako osoba fizyczna, wybierając opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowany będzie świadczył usługi polegające na wyszukiwaniu, na zlecenie podmiotów gospodarczych prowadzących działalność kontrahentów, którzy będą zainteresowani, a w konsekwencji nabędą towary oferowane do sprzedaży przez te podmioty gospodarcze.

W tym także Wnioskodawca będzie świadczył usługi polegające na wyszukiwaniu, na zlecenie obecnego pracodawcy (Spółki), kontrahentów, którzy nabędą towary oferowane przez niego (Spółkę) do sprzedaży za wynagrodzeniem prowizyjnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie usług, na rzecz obecnego pracodawcy (Spółki), polegające na wyszukaniu kontrahentów, którzy nabędą towary oferowane przez niego (Spółkę) do sprzedaży, spowoduje wyłączenie z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług na rzecz obecnego pracodawcy (Spółki), polegające na wyszukaniu kontrahentów, którzy nabędą towary oferowane przez niego (Spółkę) do sprzedaży nie spowoduje wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przychodów z prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej, jako że nie wykonuje On czynności wchodzących w zakres czynności wykonywanych w ramach łączącego Go ze Spółką stosunku pracy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Przy czym w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy jeżeli podatnicy wymienieni w ust. 1 pkt 6 nie zamierzają wykonywać działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców, mogą do dnia rozpoczęcia działalności, o którym mowa w art. 7, zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika o korzystaniu z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku gdy podatnik lub spółka dokona sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, traci prawo do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Mając na uwadze powołany powyżej przepis należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie on miał zastosowania, ponieważ specyfika usług, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz obecnego pracodawcy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i związany z nimi zakres czynności nie wchodzą w zakres czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl