ILPB1/415-1055/09-2/TW - Zwolnienie od podatku dochodowego przychodu powstałego w związku z zapewnieniem pracownikom bezpłatnych szczepień przeciwko grypie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1055/09-2/TW Zwolnienie od podatku dochodowego przychodu powstałego w związku z zapewnieniem pracownikom bezpłatnych szczepień przeciwko grypie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2009 r. (data wpływu 2 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zajmuje się leczeniem chorób płuc, gruźlicy i nowotworów układu oddechowego. Specyfika specjalizacji oraz rozmieszczenie pomieszczeń szpitalnych i biur naraża pracowników na kontakt ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi m.in. wirusami grypy. w celu ochrony pracowników - zarówno administracyjnych jak i personelu medycznego - Wnioskodawca chciałby zakupić szczepionki przeciwko grypie. Zainteresowany prowadzi zgodnie z art. 226 pkt 1 Kodeksu pracy dokumentację ryzyka zawodowego dla wszystkich stanowisk pracy. Na podstawie ww. dokumentacji ryzyko zachorowania na grupę (wirus AV007) jest przypisane każdemu zatrudnionemu pracownikowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczenie na rzecz pracowników (medycznych i pozostałych) w postaci szczepionki przeciwko wirusowi grypy powoduje przychód po stronie pracownika, a co za tym idzie - czy pracownik taki powinien być obciążony podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przedstawioną powyżej sytuacją oraz art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane przez pracowników świadczenia rzeczowe w formie szczepionek przeciwko wirusowi grypy (AV007) nie będzie przychodem pracownika, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu, ponieważ załącznik Nr 2 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U.05.81.716) określa wykaz prac narażonych na ww. czynniki. Do grupy prac narażonych na działanie tych czynników zalicza się pracowników w jednostkach ochrony zdrowia. Wirus grypy został wyliczony w załączniku Nr 1 do tego rozporządzenia i zakwalifikowany do 2 grupy zagrożenia.

Ponadto art. 2221 § 1 Kodeksu pracy zobowiązuje pracodawcę zatrudniającego pracownika w warunkach narażenia na działanie szkodliwych czynników biologicznych do stosowania wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenia, a jeśli to niemożliwe - ograniczających stopień tego narażenia.

Z kolei art. 207 par. 2 Kodeksu pracy stwierdza co następuje: "koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników".

Podobne stanowisko w podobnej sprawie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji nr IPPB2/415-101/08-6/MK z dnia 17 kwietnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 wskazanej ustawy źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z wyżej wymienionych przepisów, jednoznacznie wynika, że do przychodów ze stosunku pracy zalicza się praktycznie wszystkie świadczenia otrzymane przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.

Nie przesądza to jednak o tym, że wszystkie z nich podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Wskazać bowiem należy, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 11a ww. ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Zatem wartość szczepień ochronnych będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki wskazane w powyższym przepisie, tj.:

* świadczenia te muszą wynikać z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby),

* beneficjentami tych świadczeń mogą być osoby pozostające w stosunku służbowym,

* świadczenia te muszą być przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Należy tu powołać się na rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie szkodliwych czynników biologicznych dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochrony zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki (Dz. U. z 2005 r. Nr 81, poz. 716 z późn. zm.).

Przepis § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że w celu ochrony pracowników przed zagrożeniami spowodowanymi przez szkodliwy czynnik biologiczny pracodawca jest obowiązany do stosowania, na warunkach określonych w rozporządzeniu, wszelkich dostępnych środków eliminujących narażenie lub ograniczających stopień tego narażenia, zwanych dalej "środkami zapobiegawczymi".

W załączniku Nr 2 do ww. rozporządzenia zawarty jest wykaz prac narażających pracowników na działanie czynników biologicznych:

1.

Praca w zakładach produkujących żywność.

2.

Praca w rolnictwie.

3.

Praca, podczas której dochodzi do kontaktu ze zwierzętami lub produktami pochodzenia zwierzęcego.

4.

Praca w jednostkach ochrony zdrowia.

5.

Praca w laboratoriach klinicznych, weterynaryjnych lub diagnostycznych.

6.

Praca w zakładach gospodarki odpadami.

7.

Praca przy oczyszczaniu ścieków.

8.

Praca w innych okolicznościach niż wymienione w lp. 1-7, podczas której jest potwierdzone narażenie na działanie czynników biologicznych.

Natomiast w załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia zawarta jest klasyfikacja szkodliwych czynników biologicznych, gdzie wymieniono m.in. wirusy grypy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w celu ochrony swoich pracowników zarówno administracyjnych jak i personelu medycznego zamierza zakupić szczepionki przeciwko grypie. Zainteresowany prowadzi dokumentację ryzyka zawodowego dla wszystkich stanowisk pracy. Na podstawie dokumentacji ryzyko zachorowania na grypę jest przypisane każdemu zatrudnionemu pracownikowi.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, świadczenie na rzecz pracowników (medycznych i pozostałych) w postaci szczepionki przeciwko wirusowi grypy spowoduje powstanie przychodu po stronie pracownika, jednakże nie będzie on podlegał opodatkowaniu, gdyż będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 11a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym pracownik nie będzie obciążony podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tego tytułu.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl